Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor!!!

238 inlägg 104967 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Aberg31  
#74225 tror att det var bilder från skogselmia 2005 som jag såg den, den var svart och klippte av stammen

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#74264 I söndags vaknade jag upp på förmiddagen efter att ha druckit julbord på lördagnatt ..... bankande huvud, utsliten kropp samt allmänt illamående, innan förståndet återvänt puttrade jag igång Alstorn och begav mig upp på berget till mina kära vindfällen (fanns även ett önskemål från frun på "vildmarksspisar" av torrgran inför jul/nyårshelgen).
Efter ett antal timmar var ett lass med vindfällen på väg hemåt och frugans torrgranar låg på marken och väntade på nästa sväng (soppatorsk på sågen då torrgranarna skulle "styckas" upp).

Bild


Kvällen spenderades med kapning av frugans vildmarksspisar (blev 19st i enmeterslängder totalt)....


/Ojje

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

totte  
#74267 Inte illa, duger t o m till att bota baksmällor, mycket fin maskin det där :lol:

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74593
Ojje skrev:Jag kommer nog aldrig att kunna köra in maskinkostnaden på "virkesframkörning" (hade inte räknat med det heller) men jag tror att maskinen kommer att bära sin kostnad på "kvalitetsökningen" på skogen ......


/Ojje


Jag håller med helt och hållet. Små maskiner är dyrare (tar mer tid) just för stunden men den betalar sig i längden pga att du har mindre stickvägar som du kan odla träd på och som faller ut som fina pengar vid slutavverkningen. Antagligen får du mindre skador. Du får definitivt mindre mindre markskador. Säkert får du också mindre stormskador eftersom du kan hålla bestånden mer slutna utan en massa stickvägar (=luckor där vinden får fart).

Vilket ger mest pengar: att ha stor maskin och därmed få billigare avverkningar i dag och tjäna mer pengar i dag eller ha en liten maskin där det är något dyrare gallring i dag men tjänar desto mer i kommande gallringar och slutavverkning?
Det är en intressant fråga som jag gjort en kalkyl på. Nästan alltid vinner de små maskinerna. Även om man räknar med nuvärde.

Sen finns det fler värden med småmaskiner: jämför bara hur det ser ut i en gallring efter en stor maskin och en liten maskin. Med liten maskin slipper du lervällingen och dikena. Det blir mycket finare och trevligare att gå i skogen. Ett stort värde!!

Mvh Martin
Ps. Är ni intresserade av kalkylen så kanske jag kan fixa den hit eller förmedla den på annat sätt.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#74607 Klart att du ska publicera kalkylen Martin ... det kanske ger fler Alstorköpare!!!, tyvärr så är det för många skogsköpare/ägare i dag som ser ett "pengaklipp" i skogen och skiter i det långsiktiga värdet, min vision av de marker jag lånar av mina barn är att de ska ge en bra avkastning även till dem och inte bara en kortsiktig vinst till mig...

Kan även nämna att då ryktet spridit sig om mitt maskinköp har jag har fått en förfrågan på skotning i ett "Grovröjnings/klengallrings" uppdrag där ägaren av marken var mer intresserad av minimal/inga mark/körskador än ett överskott av gallringen ... var ju inte därför jag köpte maskinen men jag tror jag ska räkna lite på det och eventuellt få in lite "bonuspengar" på min Alstor.


/Ojje

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74612 Jag kan inte förstå hur man kan rent ekonomiskt på något sätt "räkna hem" en liten maskin. Då måste man ha en väldigt stor skog och ett väldigt lång avskrivningstid. Alternativt få väldigt bra betalt av någon uppdragsgivare för körtiden.

Granmassa betalas med 290 kr idag. En Alstor kostar runt 400 000. Det ger 1379 fub bara för att få fram kapitalet! Vet inte hur mycket man kan få fram per lass, kanske 1 kubik, eller? Det blir 2758 vändor det. Om varje vända tar säg 30 minuter så har du 172 heldagar att göra, nästan ett helt års heltid.
Ska du sen ha lite för arbetet och förbrukningskostnader blir det en massa ved, under många timmar, som ska fram.

Alldeles oavsett hur man kalkylera med räntor och avdrag så har dessa 400 tkr en alternativplacering, typ fonder.

Med det sagt så vill jag också ha en Alstor, men det har inget med lönsamhet att göra :grin:

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74623 Jag har inte räknat på en Alstor och kalkylen jag bifogar är inte en maskinkalkyl utan jämför olika sköttselalternativ. En med mycket stickvägar och en med lite. Sen vilka maskiner man använder för att få lite resp mycket stickvägar lämnar jag därhän i kalkylen. Men generellt brukar det vara dyrare med små maskiner än med stora, men stora maskiner kräver mer stickvägar och därmed undantar man mer mark från att odla skog. Och det är denna fråga som jag tycker är intressant.

Det många skogsägare gör när de väljer vem som skall gallra till dem är att de endast jämför vem, (sydved, södra, vida, en lokal förmåga med en liten maskin osv) som ger mest netto per kubikmeter. Skogsägaren tänker alltför sällan på att olika entreprenörer med olika maskiner lämnar skogen i helt olika skick. Det är inte svårt att lämna 100 kr per kubikmeter i 1:a gallring om man hugger stenhårt i skogen och lämnar den i ruiner. Då står markägaren där med 100 kr per kubikmeter men egentligen är han rånad. Träden som precis är på väg in i sin bästa tillväxtperiod har tagits bort. Det är som att slakta sina mjölkkor för att man kortsiktigt skall få hög avkastning på sitt jordbruk.

Men nog om det. Jag vet inte om en alstor kan konkurrera men ett vet jag och det är att små maskiner inte alls är så dåliga ekonomiskt som många tror utan de kan till och med vara bättre än stora, på lång sikt.

Mvh Martin

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74636 När man sedan argumenterar med att man inte får ut så mycket per vända skall man också tänka på att man inte skall ta ut lika mycket som man gör med en stor maskin.

Jag gjorde ett försök att göra en maskinkalkyl, för att beräkna vad en maskin faktiskt kostar. Du hittar den här.

I dag är skogen ett råvarulager åt industrin. För mig är det mer, och jag håller med Ojje att det är ett lån. Jag vill att mina barn, och barnbarn, skall kunna njuta av skogen utan att den är sönderkörd och att den innehåller många värdefulla träd.

Skogen brukar vi på långsikt, och inte till nästa kvartalsrapport.

//.D

ps. Jätte kul att läsa och se hur din Alstor fungerar ds.
Senast redigerad av Sundhult sön 13 dec 2009, 10:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74642
Sundhult skrev:I dag är skogen ett råvarulager åt industrin. För mig är det mer, och jag håller med Ojje att det är ett lån. Jag vill att mina barn, och barnbarn, skall kunna njuta av skogen utan att den är sönderkörd och att den innehåller många värdefulla träd.

Skogen brukar vi på långsikt, och inte till nästa kvartalsrapport.

//.D

ps. Jätte kul att läsa och se hur din Alstor fungerar ds.


Precis så tycker jag med, man ska räkna in andra värden. Om ni bara visste vad jag fick höra dels när jag köpte skogen, dels när jag köpte fyrhjuling och vagn för att sköta den. Men timpenningen på att må bra och njuta av känslan att lämna något kvar är ganska hög den med :smile:

Dessutom, desto fler "icke-ekonomiska" argument som "Ojje" med flera visar upp här, desto lättare blir livet för mig i mitt eget lokala argumenterande för "skogsinvisteringar". :lol:

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

inabackanders  
#75173 :lol: Det är riktigt att ta med "må bra" faktorn i arbetet med egen skog.
Även om man har en hur bra ekonomi som helst så om de pengarna
inte ger en glädje är det dött kapital.

Om man känner att en Alstor tillför arbetsglädje och ökad livskvalité
ska man investera i en.
:grin:

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75179
inabackanders skrev::lol: Det är riktigt att ta med "må bra" faktorn i arbetet med egen skog.


Det handlar väl också om man låter någon annan härja i skogen på uppdrag? Man behöver ju inte ta in de allra största maskinerna, eller?

Må bra faktorn kan vara en trevlig skog att ströva i, även om du inte gör arbetet själv.

//.D

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75456
Ojje skrev:Klart att du ska publicera kalkylen Martin ... det kanske ger fler Alstorköpare!!!, tyvärr så är det för många skogsköpare/ägare i dag som ser ett "pengaklipp" i skogen och skiter i det långsiktiga värdet, min vision av de marker jag lånar av mina barn är att de ska ge en bra avkastning även till dem och inte bara en kortsiktig vinst till mig...

Kan även nämna att då ryktet spridit sig om mitt maskinköp har jag har fått en förfrågan på skotning i ett "Grovröjnings/klengallrings" uppdrag där ägaren av marken var mer intresserad av minimal/inga mark/körskador än ett överskott av gallringen ... var ju inte därför jag köpte maskinen men jag tror jag ska räkna lite på det och eventuellt få in lite "bonuspengar" på min Alstor.


/Ojje


Hej Ojje
Har läst från början du börjat skriva om Alstor.
Har du kört fram något från någon averkning, ungefär hur mycket? hur fungerar den i snö? startar den vid -10-15 grader, markfrigång ?

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#75472
Bybonden skrev:Hej Ojje
Har läst från början du börjat skriva om Alstor.
Har du kört fram något från någon averkning, ungefär hur mycket? hur fungerar den i snö? startar den vid -10-15 grader, markfrigång ?


Har inte kört någon "ren" skotning med maskinen än men jag har kört ca 10m3 "missat" sågtimmer från en redan gjord avverkning samt ca 20m3 vindfällen/toppbrottsträd/sjuka träd (städning i skog och på hyggen).
Snökörning har än så länge inte varit några problem utan Alstorn bara "äter" sig fram men jag misstänker att jag kommer att behöva kedjor så småning om då det börjar bli packad snö/is.
Maskinen startar utan problem vid -10 och det är nog det kallaste det varit då jag gett mig iväg, vad gäller markfrigången gissar jag på 40 cm på lägsta punkten(ska kolla det så fort jag kan) men maskinens storlek/smidighet gör att du kan "åka runt" och hitta en bra körled där du ska fram...
Hoppas du fått svar på några frågor annars är det bara att höra av dig igen....

/Ojje

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

axwell  
#75588
Uvskogen skrev:Jag kan inte förstå hur man kan rent ekonomiskt på något sätt "räkna hem" en liten maskin. Då måste man ha en väldigt stor skog och ett väldigt lång avskrivningstid. Alternativt få väldigt bra betalt av någon uppdragsgivare för körtiden.

Granmassa betalas med 290 kr idag. En Alstor kostar runt 400 000. Det ger 1379 fub bara för att få fram kapitalet! Vet inte hur mycket man kan få fram per lass, kanske 1 kubik, eller? Det blir 2758 vändor det. Om varje vända tar säg 30 minuter så har du 172 heldagar att göra, nästan ett helt års heltid.
Ska du sen ha lite för arbetet och förbrukningskostnader blir det en massa ved, under många timmar, som ska fram.

Alldeles oavsett hur man kalkylera med räntor och avdrag så har dessa 400 tkr en alternativplacering, typ fonder.

Med det sagt så vill jag också ha en Alstor, men det har inget med lönsamhet att göra :grin:


Medger direkt att jag inte har räknat igenom snabbkalkylen. Det förvånar mig däremot att Alstors förespråkare inte reagerar på volymen per lass, 1 fub (med ?) Med min minitraktor(yanmar 186D) är väl 2 fub ett normallass i normal terräng med en Avesta 1500 vagn.
En ny Alstor bör väl rimligen ta något mer, tåla högre fart och jobbigare terräng, eller?
Senast redigerad av axwell ons 23 dec 2009, 20:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#75589 Jag har glömt att skriva nåt på det inlägget!!!!, Alstorn är garanterad till 2 ton last (vilket ger närmare 3 ton i design), mitt lastutrymme tar ca 2,6m3 utan förlängningen och med förlängningen en bit över 3m3, lastar du "över" bankhöjd så får du några procent till i volym.
Att maskinen kan röra sig fort i terrängen kan jag bekräfta men inte rekomendera (maskinen blir väldigt stötigt i skogen då hastigheten börjar närma sig 15-20 km/h).
Terrängegenskaperna är som jag tror alla förstått helt otroliga ... jag har svårt att gå på en del platser där Alstorn bara tuffar vidare.....


/Ojje

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).