Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor!!!

238 inlägg 104987 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

axwell  
#81364
flisshejk skrev:Axwell vil veta källan till de uppgifter jag lämnat om densiteten på björk jag har ingen literatur det var något jag fick lära mig när jag jobbade som virkesmätare, under de åren jobbade jag bland annat under vintern på en mottagningsstation där man flottlade björk och där lade man in flythjälp i flottarna för att de inte skulle sjunka. Kapa en rå björkklabb och fyll ett större kärl med vattan och släng ned klabben så ser du vad som händer, jag gör som du jag vill ha dokumentation på resultatet


För min del räcker din beskrivn. av källan, tummarna borde ha erfarenhet. Att björk inte kan ligga någon längre tid i vatten utan att sjunka vet jag, därför blev det extra aktiviteter om vinden var ogynnsam över sjöpassager.
De flottar du beskriver innebär väl att virket får ligga i vattnet mer än 1-2 veckor och då är ju flythjälp en förutsättning. Flythjälpen innebär väl också att det krävs lite mindre kraft vid bogsering.
Om det inte hade varit så mycket takskottning senaste dagarna så hade just det där med kärl, våg och vatten varit igång igår.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Mangelu  
#81404
Skogshuggarn skrev:
Mangelu skrev:


Alstor vs. Vimek brukar ju ofta vara på tapeten. Jag har provat bägge och det är två kanonmaskiner med olika fördelar som vida överskrider vanliga fyrhjulingar enligt min mening.
?



Med tanke på att du både ägt och faktiskt utfört praktiskt arbete, med båda fabrikaten, så är min fråga:

Varför valde du Vimeken framför Alstorn?.

Mvh//


I förstaläget så var det väl mest en prisfråga, Alstor tenderar ju att ligga klart högre i pris även på
begagnade maskiner. Produktiviteten på dessa maskiner är ju likvärdig. Sett till framkomligheten så
är Alstorn snäppet värre, tror även att kranen lyfter lite mer. Fördelen med Vimeken är att du kan
sparka lös vagnen och använda den till annat.

För min verksamhet fungerar Vimeken bra, kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd med maskinen.
Sen har det fungerat kanonbra med Vimek, mycket bra service och kunnig personal vilket inte är minst
viktigt.

Sen ska man ha klart för sig att dessa maskiner har sina begränsningar men rätt använda så gör dom ett
otroligt jobb trots sin ringa storlek.

Angående densitetsfrågan så vill jag understryka att mina siffror gäller fub (fast under bark).

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

axwell  
#81409
Mangelu skrev:Angående densitetsfrågan så vill jag understryka att mina siffror gäller fub (fast under bark).


Om vi strikt skulle räkna fub, vilket vi av ohejdad vana gör, jag också, skulle 1,1 kännas mindre troligt. Densiteten för björk utan bark (fpb) är lägre än om barken är kvar(före torkning naturligtvis). Barkens dens. är högre än resten av stammen, vilket delvis förklarar varför rotstocken har högre dens.

Alstorn skall ju bära hela den användbara stammen så vi måste även räkna med den tunga barken.

http://www.novator.se/bioenergy/wood/A4.pdf

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Mangelu  
#81414
axwell skrev:
Mangelu skrev:Angående densitetsfrågan så vill jag understryka att mina siffror gäller fub (fast under bark).


Om vi strikt skulle räkna fub, vilket vi av ohejdad vana gör, jag också, skulle 1,1 kännas mindre troligt. Densiteten för björk utan bark (fpb) är lägre än om barken är kvar(före torkning naturligtvis). Barkens dens. är högre än resten av stammen, vilket delvis förklarar varför rotstocken har högre dens.

Alstorn skall ju bära hela den användbara stammen så vi måste även räkna med den tunga barken.

http://www.novator.se/bioenergy/wood/A4.pdf



Det kanke är fel tråd detta, men jag vet att VMF Nord här i de norra delarna använder en mätmetod
för travmätning som baseras på lassets nettovikt. Omräkningstalet justeras utifrån mätarens bedömning av trädslagsfördelning, dimension, och växtläge. Vid onormal torkning för årstiden så används en reservmetod och
då mäts traven med en mätkäpp (LxHxB). Av vad jag har förstått så har mätresultaten förbättrats jämfört med
den gammla traditionella "käppmätningen".

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

pollefi  
#81453
Bax skrev:Kan inte nån moderator lyfta över densitetsdiskussionen till en egen tråd?
Jag vill läsa om Alstor här och tråden börjar skena iväg. IMHO.


Håller med!

Diskussionen om densitet är ju också väl så viktig, så den förtjänar en helt egen tråd :smile:

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Aberg31  
#81470
pollefi skrev:
Bax skrev:Kan inte nån moderator lyfta över densitetsdiskussionen till en egen tråd?
Jag vill läsa om Alstor här och tråden börjar skena iväg. IMHO.


Håller med!

Diskussionen om densitet är ju också väl så viktig, så den förtjänar en helt egen tråd :smile:

japp håller med att det förtjänar en egen tråd :P

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Mangelu  
#81498 Helt rätt...

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

axwell  
#81539 Är det någon som vill ha resultat från det första " laboratorieprovet" för hur stor volym en Alstor bör last?
Är det majoritetens åsikt om annan tråd?

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

stegmaster  
#81598
axwell skrev:Är det någon som vill ha resultat från det första " laboratorieprovet" för hur stor volym en Alstor bör last?

Klart vi vil, fast jag trodde det redan va klart, då någon här kjör över 3m3. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Jerrka  
#81676
valtra a 72 skrev:
Jerrka skrev:Vad skulle sälja mest tror ni? Att alstor gör en "STOR alstor". Eller att vimek gör en "mini vimek"?

Vimek har ju redan minimastern på programmet.



Ja men jag tänkte mer på en som är som 606:an fast en "bäbis"..Inte en atv+vagn modell.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

axwell  
#81684 Fält-och laboratorieförsök
Rapport från SKL (Söråkers Knubb Laboratorium)
Den 8:e feb fällde jag en ca 18 m björk, dia vid kapstället 215 mm, ålder ca 40 år, finkornig sandjord, kantträd i tätt bestånd av gran, al, björk. 80 möh Lat.N 62.30(ung.mitt i Sverige). Två provbitar a´ 250 mm, vid fällskär och 12 m. längre upp, strax före grenverket.

Rotbiten: 6495 g, volym 7,33 l, dvs 0,886 i densitet
Mellanbiten: 2845 g, volym 3,200 l, dvs 0,889 i densitet
" utan bark: 2550 g, 2,910 l, dvs 0,876 i densitet
Två dagar senare i rumstemp väger den barkade 2395 g. Rotbiten ligger i sexgradigt vatten och flyter fortfarande med 8-10% volym över vattenytan. Jag vill veta hur länge den flyter.

Volymen har mätts med "Heurekametoden", mätglas 500ml, vikten med en 10 kg balansvåg.Endast mätglaset håller laboratorieklass. Det här skall bara skall ses som ett försök i duschrummet.

Ut i skogen å´skaffa underlag, en björk i februari ger inte hela sanningen! Det är ju snabbt gjort att se hur högt de flyter i vatten med samma temperatur.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

wiklund  
#82190 Hej. Är alstor:n diffad eller är det någon typ av bakaxeldiff mellan boggin. gärna bilder :) mvh johan

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Aberg31  
#82257
wiklund skrev:Hej. Är alstor:n diffad eller är det någon typ av bakaxeldiff mellan boggin. gärna bilder :) mvh johan

hej det är konstant 8hjulsdrift driver lika mycket hela tiden på alla hjul

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82265 Det måste ju vara bra i skog men hur blir det då att kära på väg?

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Aberg31  
#82268
OAS-forests skrev:Det måste ju vara bra i skog men hur blir det då att kära på väg?

det fungerar fint tycker jag, kanske inte så lämpligt att köra fullastad och svänga fullt på asfaltväg,blir hög belastning då på axlar och boggilådor då, man får ta lite mjukare svängar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).