Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hondas olika ATV modeller

5 inlägg 17624 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hondas olika ATV modeller

Ander_s  
#56457 Blir inte klok på Honda. Funderar på TRX 350 FE. Gårdsbruk, dvs vedlass (ej stora mängder), frakta sig ut till röjningsobjekt, nåt vindfälle, saltstenar osv. Helt ointresserad av toppfart därför söker jag så liten motor som möjligt (förutsatt att lågvxl finns) men ändå chassi som klarar dra timmervagn.

Honda har TRX, Foureman, FE, FA, FM, vad skiljer??? Deras bedrövliga hemsida beskriver cc osv men inte ens vilka som har 4X4?!? Antar att nån av bosktavskoderna beskriver det men det framgår då inte så jag hittar det.

Kort översiktinfo avnån kunnig önskas!



   TS
Avatar Fallback

Re: Hondas olika ATV modeller

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56503 Mig veterligen är alla fourtrax/foreman 4wd. FE betyder electronic shift och är en manuell låda med knappväxel på styret. FM betyder manuell med fotväxel (enklare variant av FE). FA är automat ( kan vara typ bilautomat 680 FA eller hydrostat som i 500 FA). Jag själv har en 500 FE och det fungerar hyfsat, men visst är en automat smidigare och även ibland bättre när du skall ta fart inför någon backe.

Avatar Fallback

Re: Hondas olika ATV modeller

Ander_s  
#56514 fourtrax, är trx nån slags förkortning av det? HAr bara sett tillägget utskrivet på några få äldre maskiner?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hondas olika ATV modeller

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56524 Jag provkörde för något år sedan trx 350 FE under en hel eftermiddag på ett stooort område. Kan bara säga att maskinen går otroligt bra för att vara en 350:a. Den manuella vxllådan gör ju att det blir minsta möjliga effektförluster. Tar sig fram fint i terrängen också + hondakvalitet är ju alltid hondakvalitet. Jag har använt min 500Fe till plogning och tung timmervagnsdragning i rejäl skogsterräng och inte ett enda problem. Om du dessutom skulle haka i en skärm, så är det enkelt och billigt att laga. Kan bara säga att Hondorna utrstråla kvalitet rakt igenom...

Avatar Fallback

Re: Hondas olika ATV modeller

fredar  
#56740 Blev nyfiken på krångligheten och kollade deras hemsida lite...

Enligt min uppfattning så här ligger det till så här

Det finns 4 maskiner: TRX250, TRX420, TRX500 och TRX680

Dessa har sedan lite olika tilläggsbeteckningar där jag vill påstå att:
T = 2 hjulsdriven
F = 4 hjulsdriven
M = Manuell fotväxel
E = Manuell Elektronisk växel via knappar på styret
A = Automatisk växellåda (jag hade fått för mig att alla var hydrostater men det kanske beror på årsmodell)


Fourtrax, Foreman, Rincon m.m. är bara förskönande namn på ovanstående modeller och
tillför inget extra. Tror t.ex. att Foreman motsvarar TRX500 och Fourtrax motsvarar TRX420

Rätta mig om jag har fel...

Vad gäller köpet så satt jag i samma sits som du i höstas. Ville ha en billig men bra maskin
med ett seriöst reservdelsförsäljarnät. Letade febrilt men begagnatpriserna på fyrhjulingar är ju
rena rama skämtet. Folk vill ha 30000 för en 15 år gammal maskin och dom som hade bra pris var rena
rasen. Det slutade med att vi köpte en demokörd Honda TRX420FE -08 utrustad med kompletta hasplåtar
och Warn winsch för 60000 inkl moms vilket kändes betydligt mer prisvärt än 30' för en pensionär...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).