Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lönsamheten med vimek maskinerna

109 inlägg 56606 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Skogsmange  
#56266 Det funkar säkert med små maskiner men det lär ju inte bli billigare iaf!! Små maskiner är för självverksamma som inte räknar sina timmar i pengar,lönekostnaden är för hög i förhållande till produktionen.Men det är ju som sagt upp till markägaren hur mycket han vill betala!!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56309 jag undrar vad man kan ta för timmpenning med en vimek 606?

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Hojjaskogen  
#56320 Beror på vem som betalar :wink: Ca 500:- + moms kanske? Det där med billigt och dyrt är ju relativt.
Som kuriosa kan nämnas att: när jag tar cykeln istället för bilen så räknar jag med att tjäna 40:-/mil :grin: :grin: och när jag använder bilen så räknar jag bara soppapengarna 8) 8)

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56327 okej tror ni att det går att få någon lönsamhet med vimek bio kombi? Tror ni att det finns jobb till en sån maskin?

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Skogsmange  
#56349 Jobb finns nog massor men det blir nog svårt med lönsamheten. Men energipriset stiger ju så det ser ju allt ljusare ut, sen kanske markägarna är beredda att betala lite me? Det blir ju inga jättevolymer flis av röjningsstammar!!

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Rotröta  
#56374 Skogsmange när jag gallrar med rottnen och vimeken bakom blir inte vägarna bredare än 2.40 men jag lägger vägarna i 1a gallring så att det ska passa 1070 som kör andra gallringen .Det är klart att det blir dyrare än stora maskiner men det man förlorar i 1a vinner man 2a gallringen .Till ekonomin jag kör mest på timme med maskinerna enligt mark ägarnas önskemål,vimeken har vi ett timpris på 480 +m och det är inga problem att få ekonomi en vimek skotare billiga i drift och reservdelar .Vimek biocombin har jag bara sett i en första gallring och det hadde gått 5 gånger snabbare med en skördare men den kanske kan funka bra i en sen röjning men blir nog inget + resultat :arrow:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56575
Torparn79 skrev:
kjugekarlsson skrev:Vimek anser jag som en leksak, sen vet jag inte vad ni andra tycker, men så tycker jag. :P

är det inte så att under sina rätta förutsättningar så är vilken maskin som helst oslagbar.
tycker iofs oxå att det liknar lite leksak men jag tror att om man är självverksam och har känslig mark så kan den vara högst lämplig.
jag tror att det är svårt att få lönsamhet på en s k småmaskin ur alla hänseenden. det är ju inte något att konkurrera med i ackordslistorna men däremot på specialuppdrag med en ren timtaxa så kanske man kan köra in nå´n krona.

hur är räckvidden på kranen på en biokombi?
hur tätt blir det mellan vägarna i sena röjningar/tidiga gallringar?


Kranen på bio kombi är 5,20 meter lång.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Torparn79  
#56580
Mowi skrev: Kranen på bio kombi är 5,20 meter lång.

ok, tackar.
så i teorin så kan man "hugga" riktiga vägar på 20/30 m och sen köra typ, nå´n form av mellanzon därimellan 1 alternativt 2 zoner...?

frågan är om man vill snåla in på vägbredden i mellanzon med en sådan maskin ändå, bråten på vagnen ska ju med ut ur skogen oxå...

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56871 Man skulle ju även kunna köra med en vimek skördare och klippa och sedan skota med biokombin. Då slipper man backa med rislass och då kan man även köra mellanzon.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Torparn79  
#56873
Mowi skrev:Man skulle ju även kunna köra med en vimek skördare och klippa och sedan skota med biokombin. Då slipper man backa med rislass och då kan man även köra mellanzon.

hur vore det med en riktig kombilösning..?
en vimek skördare som man kopplar en biokombivagn utan kran efter..?

visst med livlig fantasi så kommer ju kostnader som ett brev på posten...

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Rotröta  
#56878 Tror att en skördare med klipp är nog det bästa samt att man skotar med biocombin synd bara att 404 har så kort kran :P

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56934
Rotröta skrev:Tror att en skördare med klipp är nog det bästa samt att man skotar med biocombin synd bara att 404 har så kort kran :P


Jo men jag har hört att man skulle kunna få samma kran som är på biokombin.
Men skulle det bli dyrare för skogsägaren om man kör men två maskiner?

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Rotröta  
#56954
Mowi skrev:
Rotröta skrev:Tror att en skördare med klipp är nog det bästa samt att man skotar med biocombin synd bara att 404 har så kort kran :P


Jo men jag har hört att man skulle kunna få samma kran som är på biokombin.
Men skulle det bli dyrare för skogsägaren om man kör men två maskiner?

Jag har bara sett biocombin två gånger och båda gångerna i 1gallring där kan man nog klippa så att det går ihop .Tror att man behöver ca10m3 färdig flis för att det ska gå ihop ,använder man en skördare och tar ut virke så går man plus på jobbet.Man kan även plocka ut ris,toppar och stam som flis med skördaren ,kör ut första biten kapa börja kvista över den och kapa nästa bit i högen och till slut lägg på toppen på högen då får man med sig nästan allt ris ,top och virke samt att det inte tar så stor plats på skotaren .

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56956 okej, tror du att det går att få någon lönsamhet med en vimek skördare med keto aggregat och en vimek skotare om man kör både gallring och bioenergi uppdrag. Har hört att vimek har kommit med en större vagn som ska lasta 4,5 ton är det sant?

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Rotröta  
#57027
Mowi skrev:okej, tror du att det går att få någon lönsamhet med en vimek skördare med keto aggregat och en vimek skotare om man kör både gallring och bioenergi uppdrag. Har hört att vimek har kommit med en större vagn som ska lasta 4,5 ton är det sant?

Det stämmer att vimek har en 4,5 tons maskin och jag har provkört den och den gick fint .Lönsamheten kan vara svår att få gå ihop med tanke på 404 kostar 1,3 miljoner vad jag har hört ,för 1,3 mil får man en fin beg rottne som har bättre kapasitet.Jag har inte själv kört en 404 men undrar hur den är att köra 1500timmar om året .Skotaren 606 som vi har är inga problem att få å gå ihop den är billig på bränsle och reservdelar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).