Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Indisk Minitraktor

5 inlägg 205 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Indisk Minitraktor

Huskvarna  
1785702007_img_2977.jpg

Efter att ha smugit runt på forumet i ett tiotal år, har jag äntligen gjort slag i saken och köpt ett litet ställe med 4 ha skog.
Ny tror att jag att jag behöver en liten traktor, och har snöat in på dessa.
https://captaintractors.se/traktor/263-2/
En indisk liten traktor med 25 hästar, manuell låda. Lastaren lyfter 500 kg och trepunkten 700.
Ja, en begagnad ”Volvo BM” klarar mer, är starkare och har hytt. Men jag tror ändå att jag kan ha en del nytta av denna lilla sak. Planen är att lite längre fram hänga på en kranman/avestavagn.
Någon som har några erfarenheter av märket/modellen?

TS
Kranman

Re: Indisk Minitraktor

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#914390Jag skulle inte tveka att prova om det inte sker på banklån. Återförsäljare och delar är det viktigaste. Den är säkert enkelt gjord utan komplicerade lösningar. Risken med en sån är dels funktion på vintern med hydrauliken samt att en liten maskin utnyttjas nästan alltid nyttjas ”över gränsen” då man exvis inte har tålamod att ta ”mindre i skopan”, så man frestar sönder maskinen. Har själv en kinalastare av äldre dato och den kan inte jämföras med en västerländsk men får vara kvar för jobbet blir ändå gjort…

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#914391Jag skulle inte tveka att prova om det inte sker på banklån. Återförsäljare och delar är det viktigaste. Den är säkert enkelt gjord utan komplicerade lösningar. Risken med en sån är dels funktion på vintern med hydrauliken samt att en liten maskin utnyttjas nästan alltid nyttjas ”över gränsen” då man exvis inte har tålamod att ta ”mindre i skopan”, så man frestar sönder maskinen. Har själv en kinalastare av äldre dato och den kan inte jämföras med en västerländsk men får vara kvar för jobbet blir ändå gjort…

Användarvisningsbild

Elis76  
Huskvarna skrev:
1785702007_img_2977.jpg

Efter att ha smugit runt på forumet i ett tiotal år, har jag äntligen gjort slag i saken och köpt ett litet ställe med 4 ha skog.
En indisk liten traktor med 25 hästar, manuell låda. Lastaren lyfter 500 kg och trepunkten 700.
Ja, en begagnad ”Volvo BM” klarar mer, är starkare och har hytt. Men jag tror ändå att jag kan ha en del nytta av denna lilla sak. Planen är att lite längre fram hänga på en kranman/avestavagn.

Och vad föranleder att Du behöver en minitraktor för 4 hektar? 🤔

Axl  
Elis76 skrev:
Huskvarna skrev:
1785702007_img_2977.jpg

Och vad föranleder att Du behöver en minitraktor för 4 hektar? 🤔

Det här forumet är väl fyllt av människor som har maskiner man inte behöver för sin överlevnad. Har man köpt en gård så är det väl för att man drömmer om att göra grejer där som man tycker är roligt, tex leka med maskiner.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).