Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bromsa Alstor i nedförsbacke

4 inlägg 1028 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Bromsa Alstor i nedförsbacke

Riga  
#906949Relativt ny ägare av gammal Alstor (821). Tänkte sammanfatta mina synpunkter när jag blivit mer van, ännu bara ett 30-tal lass. Men har börjat kämpa med mina Johannesfrötallar som gick ikull uppe på "berget". Upp tom går rätt bra, kedjor på fyra hjul. Slirar o far i snön men kommer upp. Men ner med lass, bitvis lite brant men ändå inte så farligt. Dels ska man gasa lite för att få variatorn o hugga vilket jag inte vant mig med men bitvis räcker det inte, motorn varvar nog lite mycket i värsta lutningarna så måste även fotbromsa. Så gasar med lite högerfoten o bromsar med vänsterfoten.
Är det så det ska vara eller gör jag fel?

TS
Kranman

Re: Bromsa Alstor i nedförsbacke

Cat554  
#906954Hörs rimelig ut. Så får man tidvis gjöra med skotarn også. OH

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Riga skrev:Dels ska man gasa lite för att få variatorn o hugga vilket jag inte vant mig med men bitvis räcker det inte, motorn varvar nog lite mycket i värsta lutningarna så måste även fotbromsa. Så gasar med lite högerfoten o bromsar med vänsterfoten.
Är det så det ska vara eller gör jag fel?

Ja, det är precis så du bör göra. Det är därför pedalerna sitter som dom gör. så att det ska vara enkelt att sköta gasen och bromsen samtidigt.

Användarvisningsbild

Raptus  
#906966I verste bakkene her bruker jeg i tillegg handbromsen når jeg kjører med fullt lass. Har gått bra til nå, men kjennes litt så som så ut sånn hms messigt 😄

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).