mån 19 jan 2026, 18:23#904693Har en 20år gammal Sampo1046 med keto51-aggregat, som styrs nu med ett motomit-PC styrsystem som nu börjat krångla. Systemet har större startsvårigheter än chauffören och det tyder på att nån av systemets fyra burkar skall bytas ut, troligen den dyraste. Tillgängligheten är inte heller den bästa numera så det börjar luta mot att byta ut hela mätutrustningen.
Har inte så stora krav vad det gäller mätnogrannhet och standarder osv. då allt jag skördar går till vedproduktionen, brukar bara lägga björken skillt så använder bara två sortiment oftast.
Vad finns det för alternativ till detta motomit? Sneglade lite på Logmit från Jakobsstad men prislappen är nog ganska hög för att få detta att snurra, Finns det nåt annat alternativ?
Nån som byttes över till Logmit?
Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Ersättare för motomit mätutrustning?
TS

mån 19 jan 2026, 19:20#904698Logmit har tagit fram nya moduler till både motomit och epec, så ring och kolla pris på det!
Jag har bytt ut mitt Logmate 200 mot Logmit M6 på min maskin. Det funkar men det blir lite tungjobbat om man ska hugga timmer i och med att man inte har någon apteringshjälp, det blir hemskt mycket knapptryckning. Men om man kör som du gör så funkar det nog hur bra som helst.
Jag har bytt ut mitt Logmate 200 mot Logmit M6 på min maskin. Det funkar men det blir lite tungjobbat om man ska hugga timmer i och med att man inte har någon apteringshjälp, det blir hemskt mycket knapptryckning. Men om man kör som du gör så funkar det nog hur bra som helst.
mån 19 jan 2026, 19:43#904701Ok, så apteringen är då ganska manuell då utan nån optimering av stammen? Motomit har ju ganska enkelt hanterbara förval med fyra olika trädslag rakt med knapparna på styrspaken.
Stör inte min körning åtm då det nästan alltid är samma längd på bitarna oberoende av diameter.
Stör inte min körning åtm då det nästan alltid är samma längd på bitarna oberoende av diameter.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).