Efter många om och men har jag nu tagit mig tid att bygga ramstyrning på min minimaster
Jag valde att koppla en växelventil på befintlig hydraulik och växla mellan kran och vagn styrning via denna.
Ventilpaket till vagn styrning är ett elektriskt p40 ventilpaket med 2 funktioner.
Köpte detta och växelventil från Polen, men det verkar vara precis samma som bland annat Weimer hydraulik säljer.
Tanken är att även koppla winch över detta paket. Styrningen kör jag nu med vänster tummen på en tryckknapp.
Jag bifogar några bilder på bygget och även hur det blev.
Ritningar fick jag ifrån Dick på Vimek och jag tyckte att han var otroligt hjälpsam!
Tyvärr fanns det ju inte så mycket delar hemma hos dem, men tappar till hydraulcylinder och även hydraulcylinder köptes därifrån.
Även själva lager bussningen köpte jag där.
Gjorde några mindre avsteg från ritningarna genom att jag återanvände befintlig dragstång och även fästet till hydraulcylinder som sitter i vagnsramen gjordes kraftigare samt fick även ett skyddslock i 6 mm plåt. Tycker cylindern sitter lite oskyddat i original.
Hoppas att det kan vara inspirerande(eller avskräckande 😁 ) för andra som haft planer på att eftermontera ramstyrning.
Om det är någon som har frågor är det bara att fråga på så hoppas jag kunna besvara dem.
Mvh
Jörgen
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto