Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Stiga Villa start/tänder inte

9 inlägg 2642 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Stiga Villa start/tänder inte

jacobi11  
#883529Efter en halv timmes klippning rasslar det till i motorn på min stiga villa 8 efterföljt av en låg smäll o börjar ryka.
Misstänker att jag körde utan olja. En B&S 8,5 hästar. Fyllde på olja-startmotorn drar igång motorn men tänder inte.
Just när motorn snurrar droppar det ordentligt med olja nerifrån motorn där det tidigare aldrig varit läckage.
Har motorn gjort sitt? Nån idé att ta isär den?
Jag är inte så värst kunnig på området men inte heller helt tummen i näven heller.
Tacksam för tips.

TS
Kranman
Användarvisningsbild

Re: Stiga Villa start/tänder inte

Bert1  
#883535Ja de där verkar inte bra men inte lätt och råda på håll.
Du får börja med och lyfta på nån kåpa så du ser motorn och titta lite nogare hur och var oljan kommer ifrån till en början

Användarvisningsbild

JörgenO  
#883539Det brukar inte bli så bra att köra en motor utan olja. Kan du se om det är ett hål i blocket någonstans där oljan kommer ut? Isåfall är det inte mycket att göra.

Användarvisningsbild

jacobi11  
#883547Då måste jag ta isär hela motorn för att se om det är ett hål?
Hur hänger detta ihop: att startmotorn kan vrida runt motorn men det ger ingen gnista i tändstiftet.?
Funkar det inte som på små klippare att gnistan kommer när man drar i snöret?

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#883548Borde väl att lysa och se var oljan kommer ifrån och om det har fått en ny form just där
Har du kollat gnistan sen du säger att den inte finns så kan det ju ha hänt något med tändspolen

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#883550Som tidigare nämnts, det är svårt att ge råd och dåd via ett forum. Men du måste nog börja med att ta isär så att du kommer åt att se och känna på grejerna. Ett sätt att börja kan vara att tappa ur oljan igen och se om metallbitar följer med, om så är fallet så är ju frågan om det är värt att börja rivai grejerna. Att något gått i bitar i motorn verkar uppenbart utifrån hur du beskriver, om det sedan är delar från kamdrivningen eller vevaxel är lika illa vilket som eftersom det verkar ha slagit hål i blocket.

Tralsmo  
#883561Ett problem med att ställa frågor om sånt här är ju att formulera rätt fråga.
Svaret finns om frågan/frågorna ställs rätt.

Du har redan fått ganska bra tips.

Om ja ska orera:
De första ja skulle kolla är glappet i vevaxeln å nästa blir ju å kolla var oljan kommer ifrån.
Förmodligen en icke trycksmord motor?
En som bara går i bad klarar sig kanske aningens längre än en trycksmord som tar allvarliga skador redan efter att den körts sekunder utan olja.

Att gnistan inte syns kan bero på handhavandefel men även på att ramlagrena har pajat och på grund av att vevaxeln inte längre centrerar så har tändspolen tagit skada.

Har du fått oljeläckage på grund av att du kört utan olja å motorn stannat är de sannolikt skrot.

Användarvisningsbild

jacobi11  
#883608Tack för alla tips.
Jag öppnade där det var som lättast, tog bort ventilkåpan.
Ventilerna rörde sig men inte kolven när jag snurrade på svänghjulet,
så då har väl armen (vad den nu heter) som lyfter/sänker kolven gått av,
dvs ingen idé att gå vidare? blir för dyrt,

TS
Användarvisningsbild

JörgenO  
#883609Ja, det är troligen så att vevstaken har brutits och boxat ett hål/spricka nånstans på blocket så att oljan trycks ut när du kör startmotorn. Det går inte att reparera.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).