fre 21 mar 2025, 07:38#875481Hej!!
Söker vettiga tips här eftersom jag gjort dåliga resultat innan. Har en Alstor 822 skotare.
Jag vill hitta en stegmatare som funkar dugligt till den maskinen. Kvistfart premieras.
Pumpen på denna maskin ger 32l/min och på 840in ger den 40l/min. På den maskinen kan man ha tapio 160 exempelvis.
De stegmatare jag tittat på är Jobo st50, tapio 160 och naarva 23c.
Naarvan är lite tung tycker jag då jag vill ha längd och diametermätning.
Är det någon som har erfarenheter från denna kombo så svara gärna! Helst inga "tror" eller "kan gå"...sådana svar har jag fått nog många
Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Alstor 822
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

fre 21 mar 2025, 07:58#875483Du har inte funderat på Jobo ST35 då.
https://www.sykeharvesteri.fi/sv/produk ... t35-rabbit
Kanske fel svar på din fråga men ett av få alternativ.
https://www.sykeharvesteri.fi/sv/produk ... t35-rabbit
Kanske fel svar på din fråga men ett av få alternativ.
fre 21 mar 2025, 08:10#875484Jo givetvis har jag tittat på de också men då skiter det sig med diametermätningen. Längdmätningen sitter där också i kvistslaget så slirar det till så skevar längden. Hade man kunna fått längd och diameter på vanligtvis så hade ju 35an varit ett starkt alternativ.
TS
fre 21 mar 2025, 08:26#875488Jag skulle säga att med så små maskiner och små aggregat så kan du inte begära exakt mätning. Visst raka finkvistade granar i första gallring funkar men blir det grövre kvist eller krokar så blir det direkt problem.
Kan du leverera massa i fallande längder så funkar ögonmåttet långt.
Kan du leverera massa i fallande längder så funkar ögonmåttet långt.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
fre 21 mar 2025, 08:31#875490Skulle nog om du vill ha en Alstor byta till 850 kombi. Rent säkerhetsmässigt är det rent vansinne att köra med aggregat utan hytt om inte annat. Men 850:in är ju anpassad för ett aggregat.
fre 21 mar 2025, 08:59#875492
Ok ja men då har du ju en ordentlig stark hytt som du byggt på. Såg Kristian Laurell vd:n på Alstor bara för några veckor sen la ut en bild där han lagt en hyggligt stor gran på hytten. Han tyckte nog det var bra med en stark hytt. Ja värt att tänka på och du kan ju prata med någon på Alstor. @anders olsson tex som finns här på forumet vad dom anser.
Danne233 skrev:Ja fast säkerhetsaspekten har jag löst så de är de minsta bekymret i denna fråga😅
Jo den är ju anpassad för det. Men nackdelarna med ens sån blev för stora i förhållande till verkligheten
Ok ja men då har du ju en ordentlig stark hytt som du byggt på. Såg Kristian Laurell vd:n på Alstor bara för några veckor sen la ut en bild där han lagt en hyggligt stor gran på hytten. Han tyckte nog det var bra med en stark hytt. Ja värt att tänka på och du kan ju prata med någon på Alstor. @anders olsson tex som finns här på forumet vad dom anser.
fre 21 mar 2025, 09:16#875496Tekniskt sett så kan du köra ett Tapio 160 den motor och hydraulik som sitter i en 822, vi har byggt en 834 med Tapio och det fungerade även om variator- drift verkligen inte är optimalt när man kör som skördare.
Däremot får vi inte sälja en sådan lösning och även om vi fick det skulle vi inte göra det.
Hytten måste vara säkerhetsklassad och testad när man monterar skördaraggregat med avseende på fallande träd, rutor (inträngning, kedjeskott), etc.
Som Vedproducent säger är det också vansinne att montera ett fällande skördaraggregat om du inte har en godkänd hytt på maskinen.
Däremot får vi inte sälja en sådan lösning och även om vi fick det skulle vi inte göra det.
Hytten måste vara säkerhetsklassad och testad när man monterar skördaraggregat med avseende på fallande träd, rutor (inträngning, kedjeskott), etc.
Som Vedproducent säger är det också vansinne att montera ett fällande skördaraggregat om du inte har en godkänd hytt på maskinen.
Valmet 901
fre 21 mar 2025, 18:25#875532Min "hytt" är nog säkrare än många andra då den är byggd och förstärkt av en certifierad burtillverkare åt rallybilar. Dessutom förstärkt med 15mm säkerhetpolycarbonat avsedd för maskiner såsom skördare.
Det är väl ändå jag som ägare som avgör hur jag utrustar maskinen...min fråga är om vilket aggregat som funkar. Du svarade på min fråga och det var snällt😊
Vad gäller hytten så står den nog definitivt emot ett herrejössesträd och ett par kedjeskott och kanske några cal 22 smällar också utan att vara säkerhetsklassad av ett besiktningsorgan.
Det är väl ändå jag som ägare som avgör hur jag utrustar maskinen...min fråga är om vilket aggregat som funkar. Du svarade på min fråga och det var snällt😊
Vad gäller hytten så står den nog definitivt emot ett herrejössesträd och ett par kedjeskott och kanske några cal 22 smällar också utan att vara säkerhetsklassad av ett besiktningsorgan.
TS
fre 21 mar 2025, 18:49#875536Jag tycker Anders gav dig exakt det svaret en maskintillverkare som säljer maskiner måste ge. Men varför valde du inte en 850 från början som är anpassad för aggregat? Har behoven ändrat sig under tiden? Mest bara nyfiken.
fre 21 mar 2025, 18:54#875537
Det där låter spännande, du delar inte med dig av en bild på bygget?
Danne233 skrev:Min "hytt" är nog säkrare än många andra då den är byggd och förstärkt av en certifierad burtillverkare åt rallybilar. Dessutom förstärkt med 15mm säkerhetpolycarbonat avsedd för maskiner såsom skördare.
Det där låter spännande, du delar inte med dig av en bild på bygget?
Valmet 901
fre 21 mar 2025, 19:02#875539Jodå de gjorde han och inget illa ment med min kommentar kring det. Han gav mig dessutom svaret jag efterfrågade.
Anledningen till att jag inte tog en 840-850 ist.
Är:
-Inköpspriset... det skiljer 350-500k på 822 och 840-50 i orginalutförandet. Jag har extra allt på 822 som jag köpte ny för ett kanonpris
-Jag kör inte heltid. Endast några dagar i månaden.
-Skulle jag köpt 850 så har jag fått bytt bil och släpvagn. Nu klarar jag mig precis.
-Skörderiet är inte primärsyssla.
Jag är supernöjd med 822an som den är. Lätt, stark och allmänt trevlig.
822 med all utrustning som går att få samt aggregat blir mindre totalkostnad än som 840 utan allt.
Jag kör bara några dagar varje månad så det är kort och gott en ekonomisk fråga för mig. Men vem vet? I framtiden så kanske jag köper en 850...om jobben ändras eller blir fler😊
Anledningen till att jag inte tog en 840-850 ist.
Är:
-Inköpspriset... det skiljer 350-500k på 822 och 840-50 i orginalutförandet. Jag har extra allt på 822 som jag köpte ny för ett kanonpris
-Jag kör inte heltid. Endast några dagar i månaden.
-Skulle jag köpt 850 så har jag fått bytt bil och släpvagn. Nu klarar jag mig precis.
-Skörderiet är inte primärsyssla.
Jag är supernöjd med 822an som den är. Lätt, stark och allmänt trevlig.
822 med all utrustning som går att få samt aggregat blir mindre totalkostnad än som 840 utan allt.
Jag kör bara några dagar varje månad så det är kort och gott en ekonomisk fråga för mig. Men vem vet? I framtiden så kanske jag köper en 850...om jobben ändras eller blir fler😊
TS
fre 21 mar 2025, 19:17#875540Ok tack för svar. En bild som Anders också frågade efter hade ju varit kul att se på det fina bygget.
fre 21 mar 2025, 19:21#875541Har du vanligt tvåspaks ventilbord så får jag reservera mig med att vi vad jag vet aldrig kört skördaraggregat på ett sådant.
Det borde funka om man kopplar rätt, men vi har inte provat tror jag.
Ett alternativ vore ju att försöka komma över en begagnad 834 med minispakar och köpa till ett Tapio.
Då har du ju både variatorn och godkänd hytt. Installationen blir enkel och snygg och du får Alstors programvara som är mer utvecklad än Tapios egen.
Det borde funka om man kopplar rätt, men vi har inte provat tror jag.
Ett alternativ vore ju att försöka komma över en begagnad 834 med minispakar och köpa till ett Tapio.
Då har du ju både variatorn och godkänd hytt. Installationen blir enkel och snygg och du får Alstors programvara som är mer utvecklad än Tapios egen.
Valmet 901
fre 21 mar 2025, 19:30#875543Du vet väl hur lätt det är att komma över en begagnad Alstor Anders? Snudd på omöjligt idag verkar de som. Därför jag köpte ny.
Har inte 822 sämre tvåspaks ventilpaket och oljeflöde än 821 så går det.
Återigen så ska jag inte sätta på något agg förens buren/rutorna är helt klar. Riktigt så korkad är jag inte...än.
Har inte 822 sämre tvåspaks ventilpaket och oljeflöde än 821 så går det.
Återigen så ska jag inte sätta på något agg förens buren/rutorna är helt klar. Riktigt så korkad är jag inte...än.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).