Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa begagnad skoter för skogen, vad ska man tänka på?

59 inlägg 11460 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Köpa begagnad skoter för skogen, vad ska man tänka på?

lundqvist.r  
#870869Ena skiftet är svårt att ta sig till under vintern, och vintern är lång i Västerbotten. Så det kan nog bli så att maskinparken utökas med en skoter. Och begagnat känns som rimligast.

Om jag hittar en maskin av en vettig modell, vad skulle ni säga är de viktigaste sakerna att kolla upp, alltså rent allmänt oavsett märke och modell? Antal mil? Mattans skick? Ålder? Vad är det man särskilt ska akta sig för?

TS
Kranman

Re: Köpa begagnad skoter för skogen, vad ska man tänka på?

wigge  
#870887Hej, kolla upp så den inte är för gammal, kan vara problem hitta reservdelar typ matta osv om något går sönder.
Annars är det som du säger, matta är bra att kolla upp så den inte är torr, motor går som den ska inte allt för många mil osv. Sällan dessa typer av skotrar är sönderlekt av ungdomar.
Viking 540 har väl nästintill skottsäker motor, men är som att styra en mindre buss 😀
Lycka till

Användarvisningsbild

Bax  
#870888Det är nog en fördel för dig om den är fläktkyld, känns som om du kommer köra sakta och på hårdföre.
Ska du vara i skogen kan det också vara bra med "cykelpumpsfjädring" istället för modern framvagn.
Jag håller med wigge om Viking.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
1739219517_116884535.jpg
$matches[2]

https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... 1401594708

Jag har och har haft ett flertal Polaris WideTrak med vätskekylda 500cc motorn och LX chassiet.
Den är som en gammal Impala, bara går och går och är inte så känslig för lite törnar ibland.
Klar mkt trevligare maskin att köra än Viking, jag har provat.
Bilden och annonsen ovan är ett exempel på en WideTrak med LX chassiet.
Fråga mer om något är oklart.

lundqvist.r  
Slurfi skrev:
Jag har och har haft ett flertal Polaris WideTrak med vätskekylda 500cc motorn och LX chassiet.
...
Fråga mer om något är oklart.

Ja, en Widetrak LX ser klart intressant ut, och det brukar ju finnas en del sådana ute på Blocket. Ofta rätt gamla dock. @Slurfi, du råkar inte sitta med någon åsikt om särskilt bra årsmodeller? Eller vilka som bör undvikas?

TS
Användarvisningsbild

Bjänndal  
#870966Wide-track är en trevlig och bra maskin som funkar både för friåkning och virkesdragning. Men framvagnen är känslig. Det kostade flera tusen i fjol när skidan fastnade i ett vindfälle och gjorde en 180.
Lynx 5900 är en god kompromiss som funkar både för friåkning och virkeskörning. Och det finns ganska gott om dessa i hyfsat skick.

Användarvisningsbild

toker72  
#870973Är skotern tänkt att åka till skogen med och ha med lite utrustning typ såg eller tänker du använda skotern till att dra ut virke med så det behövs lågväxel och bredband ?

Användarvisningsbild

Monark1954  
#870977Jag har en lössnöskoter, Polaris Assult. Har en såglåda bakom sitsen. För sågar eller röjsåg. Även bra för att inspektera sin skog där det inte är för tätt.
Dock dålig att dra med då den saknar fläkt. Blir överhettad, när jag drar spårsläde får jag stanna och skotta upp snö ovanpå bakdelen.
Du har tidigare fått frågor om användning, det avgör typ av skoter du skall titta på.
Titta även på vilka märken du kan få service på i din närhet.

Användarvisningsbild

lundqvist.r skrev:
Slurfi skrev:Jag har och har haft ett flertal Polaris WideTrak med vätskekylda 500cc motorn och LX chassiet.

Ja, en Widetrak LX ser klart intressant ut, och det brukar ju finnas en del sådana ute på Blocket. Ofta rätt gamla dock. @Slurfi, du råkar inte sitta med någon åsikt om särskilt bra årsmodeller? Eller vilka som bör undvikas?

Polaris WideTrak LX är liksom samma skoter egentligen ända från slutet av åttiotalet, med några förbättringar då och då.
Grejen är att den är rejäl och stadig, och verkar hålla ett bra begpris länge så det ger en bra investering.
Ska man bara ha en skoter och inte vill köpa en ny Polaris Titan för 200K+ så är WideTrak en lämplig kandidat.
Måste man välja årsmodell skulle jag föreslå 2008 eller nyare för de har hydraulisk broms, bättre sits och styre.
Relativt små detaljer men det är det enda jag kommer på just nu.
Hittar man en luftkyld 550 WideTrak så vore det spännande förstås att testa iom att jag aldrig ens sett en sån.
550 fläktmotorn är mkt välkänd och vi har två såna på gården idag, men i en WideTrak har jag bara kört med 500 vätskekyld.
Apropå framvagn så knäckte jag ett trailingstag på en av mina WideTraks och fick svetsa ihop och måla över, inte så stort problem.
Så på 25 års WideTrak körande så ser kalkylen bra ut hittills. Länk till film högst upp.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#870997Jag började att köra virke med skoter tillsammans med min bror och hans Polaris WT 94:a. Den framvagnen knäcktes rejält av en tjärvedstubbe strax under snöytan och slutade sina dagar som reservdels skoter åt min brorson.
Sedan skaffade jag en ForestFox 98 med 380 motor, hög, låg och backväxel. Trots att det är en smalbandare körde jag över 200 lass en vinter. Lärdomen är väl att lasta måttligt och undvik tvära kurvor samt längre uppförlutor. Ungefär 3-4 lass per fast kubik. Tyvärr görs inte den typen av skoter längre. Och begagnade är slutkörda. Undvik 440-motorn om ni ser den.
Efter ca tio år skaffade jag en Taiga, rysk 5900-kopia med tvivelaktig kvalitet. Dock har motor, växellåda och band hållit, men annars är det skräp. Men nypris på 50 papp gjorde ju sitt till. Den skotern blev helt utsliten i samband med stormarna 2011 och 2013. Här gäller nolltolerans mot leveransgillt virke på backen. Men det är en utmaning med en timmerstock på 4-500 kg upp på doningen.
2018 slog jag till på en av de sista Polaris WT med ett humant pris på 80000 som ny. En stor fördel är sittställningen. Jag får ont i knän om jag sitter för lågt. Bra skoter men som sagt framvagnen är ömtålig. Lägg ned lite jobb på att reka och trampa vägar. Det beror ju lite på vilken slags huggning det är frågan om. Jag hugger sällan en större mängd på samma ställe och då blir det ju lite fusk med väghållningen.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#870999Kör själv Lynx ST 600.Grym maskin att ta sig,å styr bra för att vara bredbandare.- vätskekyld,men stort kylsystem,så den går inte varm i första taget.

Användarvisningsbild

toker72  
#871004Har 2 skotrar en Ockelbo 6000 från -87 och en Ranger 49 från -24 brukar dra lättare sladd efter skoterleden här vilket jag tidigare gjorde med Ockelbon på grund av att andra skotern jag hade då saknade drag. Nu drar jag alltid sladden med 49an den är mycket starkare att dra med än Ockelbon vilken visserligen orkar bra tack vara lågväxel men har ju så dåligt grepp i mattan så det hjälper inte och sen är ju komforten nånting helt annat på 49an och den har ju även luftkylare med fläkt så den går aldrig varm oavsett underlag sen att 600R E-TEC drar lite bränsle och det gör ju heller ingenting. Brukar ju även åka ut i skogen och kolla lite efter vindfällen och dylikt med 49an gör dock inga större jobb med den mest nöjes åkning. Ska man dra tungt är bredband med lågväxel bra annars skulle jag köpa nånting annat en lättare smidigare maskin med rejäla kammar tar sig fram bättre och när man fastar för det gör man kan man få loss den enklare.

Användarvisningsbild

#871097Apropå känsliga framvagnar som nämnts ett par ggr, kompisen fick laga sin Skidoo efter att ha backat ut från garaget
och styrstålet under skidan högg i tröskeln, modern skoter och dyr reparation.
En annan bekant körde sin Lynx 5900 i fjällmiljö och touchade en sten, haveri och tusenlapparna flög.
Så slutsatsen är väl att köra försiktigt när man spårar och inte vet vad som finns under mjuksnön, sen när
man har ett uppkört spår kan man köra mer forcerat.

Användarvisningsbild

toker72  
#871118Jag har i alla fall en känsla av att framvagnar av typen med trailing armar håller sämre än den nyare typen med vanliga bärarmar jag har i alla fall i låg fart stuttat så pass att jag flög över styret utan skador på vare sig mig eller skotern. Om bärarmen går sönder för att styrstålet hugger tag i tröskeln när man backar ut ur garaget då tror jag nånting var knäck före annars har man nog backat jäkligt fort.

Användarvisningsbild

#871162Tyvärr, du har nog förstått konstruktionen felaktigt. Trailingarmen stabiliserar A-armarna och är mindre känslig.
Enbart A-armar har alltså inget stöd från trailingarmen eftersom den inte är där.
Glömde nämna att i fallet med Lynx 5900 så var det med teleskopframvagnen.
Så det som återstår är att köra lite försiktigare även om den senaste årens A-armar är stryktåligare än förr.

Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).