tis 05 nov 2024, 20:06#860614Har sneglat lite på en vimek minimaster 101 men blir lite skeptisk till lastvikten 230kg låter som om det är en otroligt klen maskin. 2 vedbitar sen är det lass, typ. Har redan en fyrhjuling så kanske bättre att satsa på en riktig vagn till den, typ Avesta eller en kranman med timmerkran. Vad kör ni med för att knixa runt i skogen och hämta lite ved och vindfällor?
Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Vimek minimaster 101
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 05 nov 2024, 23:13#860631Hej.
2 ton lastar du på vimek 101. Dragkraften är ju helt annorlunda på vimek en jämfört med vanlig atv. Är bara vagnstyrning och servo jag saknar.
Sök på forumet om dem. Finns en hel del skrivet. Har själv en från 1993.
Mvh
Jörgen
2 ton lastar du på vimek 101. Dragkraften är ju helt annorlunda på vimek en jämfört med vanlig atv. Är bara vagnstyrning och servo jag saknar.
Sök på forumet om dem. Finns en hel del skrivet. Har själv en från 1993.
Mvh
Jörgen
ons 06 nov 2024, 09:27#860655Hej.
En vimek är ju mycket tyngre än en vanlig atv. Den väger ca 500 kg. Den har även mekanisk odiffad drift så du får full drift hela tiden när du har det inkopplat.
Blir ju även att du då har samma hastighet på vagn som maskin vilket minskar slirning. Finns säkert fler åsikter om detta än min🙂.
Mvh
Jörgen
En vimek är ju mycket tyngre än en vanlig atv. Den väger ca 500 kg. Den har även mekanisk odiffad drift så du får full drift hela tiden när du har det inkopplat.
Blir ju även att du då har samma hastighet på vagn som maskin vilket minskar slirning. Finns säkert fler åsikter om detta än min🙂.
Mvh
Jörgen
ons 06 nov 2024, 12:07#860691Tror nog skillnad i vikt och dragförmåga är väldigt lika om du jämför med ATV med driven vagn och då med motor och diverse hydraulprylar på pakethållaren fram däremot är ju Vimeken robustare den är ju byggd för skogen det är inte en ATV på gott och ont.
ons 06 nov 2024, 15:43#860723Hej.
Får du upp samma vikt på atv som vimek en så är det naturligtvis ingen skillnad just där. Min ringa erfarenhet är ändå att det är svårt att få samma drivkraft som mekanisk odiffad fulldrift med ett löst hydraulsystem till vagnen som inte är kopplat till drag maskinens drift. Jag kan ärligt säga att jag ej kört nyare atv med hydraulisk drivning. Vimek en har ju bara diff på framaxeln, men atv idag har väl nästan alltid diffspärr så där borde det ju inte vara någon skillnad om vikten är den samma.
Kanske är någon forum medlem som kört med både vimek och nyare atv med driven vagn som har bra input?
Mvh
Jörgen
Får du upp samma vikt på atv som vimek en så är det naturligtvis ingen skillnad just där. Min ringa erfarenhet är ändå att det är svårt att få samma drivkraft som mekanisk odiffad fulldrift med ett löst hydraulsystem till vagnen som inte är kopplat till drag maskinens drift. Jag kan ärligt säga att jag ej kört nyare atv med hydraulisk drivning. Vimek en har ju bara diff på framaxeln, men atv idag har väl nästan alltid diffspärr så där borde det ju inte vara någon skillnad om vikten är den samma.
Kanske är någon forum medlem som kört med både vimek och nyare atv med driven vagn som har bra input?
Mvh
Jörgen
ons 06 nov 2024, 23:01#860791Finns olika lösningar på ATV vagnar dom enklaste har parallellkopplade motorer dvs det hjul som går lättast driver det andra står still sen finns det dyrare bättre lösningar som blir typ hel diffat. De flesta ATV har stum diff bak och fram är det en låsbar diff låser man den blir det full drift på alla 4 hjulen men går typ inte svänga. Jag tror nog valet av hjul och kedjor är viktigare än Vimek eller ATV när det gäller dragkraft. En granne har en Vimek vet dock inte modell typen men den har hydraul kran men han påstår den är tippig har vält vagnen flera gånger men tycker det låter konstigt för den ser ju ut som typ en ATV vagn och dom verkar gå stabilt.
tor 07 nov 2024, 00:08#860794Tyvärr är de ganska tippbenägna när de är tomma. Iallafall när man ska lasta med kranen. När jag kör upplever jag det inte som något problem
Gör tydligen stor skillnad när man sätter band på vagnen. Får ner tyngdpunkten en del. Hur tippbenägna de olika atv vagnarna är i jämförelse har jag ingen aning om.
Mvh
Jörgen
Gör tydligen stor skillnad när man sätter band på vagnen. Får ner tyngdpunkten en del. Hur tippbenägna de olika atv vagnarna är i jämförelse har jag ingen aning om.
Mvh
Jörgen
tor 07 nov 2024, 08:26#860804Köpte en begagnad Vimek 101 för mer än 10 år sedan, har kört ut flera hundra kbm, i olika terrängförhållanden, sommar, vinter blött och brant, är mycket nöjd med den den är robust byggd, dess konstruktion är också servicevänlig. Vill nog påstå att det är en bra arbetsmaskin som slår ATV med vagn med hästlängder i det praktiska arbetet.
tor 07 nov 2024, 08:56#860810Precis dom är inte helt jämförbara just därför jag ställer lite frågor om du tycker det är att vara känslig så är det helt ok för mig. Och jämför man så ser man ju att tex robson driften på ATV vagnar är gjorda så dom går ner i mönstret på däcken så dom brukar klara is och lera bra vilket inte Vimeken verkar göra och vagnen ska ju klara dra sig själva och lasset för så här lätta fordon kan inte dra 2000 kg i terräng sen har ju ATV vagnarna ramstyrning vilket i det närmaste är ett måste i skogen finns väl knappt nån traktor vagn utan i dag. Sen har ju i alla fall vissa ATV vagnar usel markfrigång jag hade en kranman T1710 den var väldigt dumt byggd vilket gav allt för låg markfrigång.
tor 07 nov 2024, 10:47#860824Vimekens slirande på vagnen är ju ofta att rullarna är slitna. På min är det på svetsat med slitstål och de har ej slirat för mig. Man ska komma ihåg att maskinerna oftast har en hel del timmar!
Största nackdelen som jag ser med vimeken är just avsaknaden av vagn styrning. Jag har ju även traktor med skogsvagn och man ser verkligen skillnaden.
Jag har skaffat delarna till ombyggnad av vimeken så snart hoppas jag ha ramstyrning på den. Vimek var fantastiskt hjälpsamma när jag kontaktade dem om detta! 630 fanns ju med ramstyrning och det fanns tidigare även ombyggnadskit till 620 och 630.
Mvh
Jörgen
Största nackdelen som jag ser med vimeken är just avsaknaden av vagn styrning. Jag har ju även traktor med skogsvagn och man ser verkligen skillnaden.
Jag har skaffat delarna till ombyggnad av vimeken så snart hoppas jag ha ramstyrning på den. Vimek var fantastiskt hjälpsamma när jag kontaktade dem om detta! 630 fanns ju med ramstyrning och det fanns tidigare även ombyggnadskit till 620 och 630.
Mvh
Jörgen
sön 10 nov 2024, 15:01#861294Hoppas man får haka på tråden här.
Funderar på gammal Vimek men undrar främst tre saker.
Dels hur drivningen fungerar, finns differential på fram och bakaxel?
Sedan undrar jag över vinschning, ser få med vinsch på kranen, tänker det vore ju bra då kranen är ganska kort.
Eller finns någon lösning jag inte förstår, typ inbyggd vinsch i maskin som man sedan kan leda om för att lunna?
Undrar även hur långsvängd den är, behövs timmerbilvändplan för att sno runt?
Funderar på gammal Vimek men undrar främst tre saker.
Dels hur drivningen fungerar, finns differential på fram och bakaxel?
Sedan undrar jag över vinschning, ser få med vinsch på kranen, tänker det vore ju bra då kranen är ganska kort.
Eller finns någon lösning jag inte förstår, typ inbyggd vinsch i maskin som man sedan kan leda om för att lunna?
Undrar även hur långsvängd den är, behövs timmerbilvändplan för att sno runt?
sön 10 nov 2024, 18:10#861338Hej.
Det är diff. på framaxeln och all drivning inuti är med kedjor.
På 101 är det en mekanisk vinsch som drivs av variatorn och manövreras med spak bakom/ vid sidan om sätet.
Man kan leda ut wire både fram och bak.
Timmerbilsplan behöver du definitivt inte för att vända, men vagnen genar en hel del när man svänger. Vagnen är ju bara 130 cm bred så är det inte för skarp sväng samtidigt så kan man ta sig mellan på många ställen.
Finns en hel del här på skogsforum om dem om du söker på det.
Mvh
Jörgen
Det är diff. på framaxeln och all drivning inuti är med kedjor.
På 101 är det en mekanisk vinsch som drivs av variatorn och manövreras med spak bakom/ vid sidan om sätet.
Man kan leda ut wire både fram och bak.
Timmerbilsplan behöver du definitivt inte för att vända, men vagnen genar en hel del när man svänger. Vagnen är ju bara 130 cm bred så är det inte för skarp sväng samtidigt så kan man ta sig mellan på många ställen.
Finns en hel del här på skogsforum om dem om du söker på det.
Mvh
Jörgen

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar