Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vägregistrera skotare

11 inlägg 2789 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Vägregistrera skotare

svampbob  
#854568Jag fick frågan igår om jag ville ha min nya skotare vägregistrerad eller inte. Hitintills har alla mina skotare varit vägregistrerad. De skotarna har jag lagt ur drivningen och rullat efter väg med enbart drift på traktorn den nya 870 är ju inte riktigt en vägmaskin på samma sätt.
Jag pratade med Länsförsäkringar och för dom gjorde det ingen skillnad.

Hur ska jag göra ska jag lägga ut 7000 kr och få den registrerad eller ska jag låta bli. Vad finns det för argument för och emot?

TS
Kranman
Användarvisningsbild

Re: Vägregistrera skotare

Torbjörn Johnsen  
#854576Vimek borde ta reg.avgiften så syns din maskin i skotarstatistiken = bra marknadsföring. Utan vägreg kommer maskinerna inte med.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854591Det juridiska är väl om du kommer att köra lass efter väg. Å andra sidan så har knappast någon konstapel koll eller orkar bry sig.

Användarvisningsbild

svampbob  
Skogsola skrev:Det juridiska är väl om du kommer att köra lass efter väg. Å andra sidan så har knappast någon konstapel koll eller orkar bry sig.

Ja veden kommer nog att få åka med hem. Är det ens tillåtet att köra skotare med lass efter allmän väg om den är väg registrerad?

TS

#854674Det måste rimligtvis fortfarande vara tillåtet. Annars skulle folk inte få köra hem sin ved med traktor heller.

aho  
#854675Så länge det man gör inte klassas som yrkesmässig trafik så borde det vara OK.
Blir mer krav om det är yrkesmässig trafik, finns en del att läsa här:
https://www.tidningenproffs.se/nyhet/20 ... at-omrade/

En skotare borde rimligen vara en tung terrängvagn.

Användarvisningsbild

Williamm  
aho skrev:Så länge det man gör inte klassas som yrkesmässig trafik så borde det vara OK.

Ska det tolkas som om att det behövs C-kort för att jula skotaren mellan uppdrag?

Användarvisningsbild

anersimyra  
#854680När Botkyrka kommun för ett antal år sedan upphandlade skohstjänster så krävde de vägreggad skotare. Nu ströks det kravet av bland annat skälet att grot inte fick transporteras i annat än flak med sidolämmar.

Användarvisningsbild

Williamm  
Williamm skrev:
aho skrev:Så länge det man gör inte klassas som yrkesmässig trafik så borde det vara OK.

Ska det tolkas som om att det behövs C-kort för att jula skotaren mellan uppdrag?

Svarar mig självt, ser ut som om det räcker bra med B som jag trodde.

Axl  
#854696Jag vet inte om registreringen har någon betydelse men hur som så är det bra att ha en trafikförsäkring, den verkar kunna täcka lite av varje om olyckan är framme.

#854738Trafikförsäkring ska man absolut ha. Den tecknas på chassinummer om man inte har reg nummer.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).