Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Serviceinstruktion äldre järnhäst (80-tal)

3 inlägg 929 visningar Svara, dela mm...   

Serviceinstruktion äldre järnhäst (80-tal)

Ander_s  
#852897 Kan nån vänlig själ pm:a mig nån slags standardservice äldre 80-tals järnhäst.
Går bra och så men tänkte inför älgjakten göra en översyn. Allt synligt som gasvajrar etc löser jag men motorolja/vxllåda, samma olja? Om inte, var tömma/fylla resp, mängder, oljetyp? Nåt mer man ska tänka på som ej är uppenbart synligt? Vi bytte variator och band för bara några år sen.

TS
Syketec Woodpecker WP-50
Användarvisningsbild

Re: Serviceinstruktion äldre järnhäst (80-tal)

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852981 Har du kollat med Lennartsfors AB. Annars har jag till nyare 5,5 hk här. Tror inte det skiljer så mycket. https://drive.google.com/file/d/0Bx8EBn ... fApZtTy34w

Användarvisningsbild

Re: Serviceinstruktion äldre järnhäst (80-tal)

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852987 Jag har också en äldre Järnhäst som inte ens har en växellåda. Har tyvärr ingen manual men det finns inte mycket att serva på en sådan, 10/30 universalolja i motorn och infettning av mekanismen för in/ur-koppling av banddriften när man vrider på handtaget. Jag har inte behövt smörja gas-vajern men där borde väl allt som rinner fungera 😀 En växellåda borde också fungera med 10/30-olja, det gör det ju på en Grålle!

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).