Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV eller traktor

34 inlägg 8301 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ATV eller traktor

Sommar  
#850792 Kommer att behöva köpa en traktor eller en ATV, har jag insett men vet inte så mycket om hur de fungerar körmässigt i skogen. Så jag frågar, även om frågan kan låta som hur långt är ett snöre. Ska använda traktorn/ATVn på väldigt dåliga vägar med ibland vassa (nylagda) stenar, samt ibland ta ut virke ur skogen; ibland bergigt och brant, stora tuvor och djupa hål, diken, blöt mark/myrar. Kanske risk för att vända runt med en ATV. Ja, jag hör ju själv, det låter svårt. Men finns ibland omvägar och jag tycker om att vara i skogen, så jag kommer att lösa det på bästa sätt. Min undran är kort sagt om det lutar åt att en traktor eller ATV vore mest lämpligt. Men det finns också ett annat men. Jag har 0 intresse av av motorer och börjar från 0 i kunskaper där, så det är inte optimalt med en begagnad traktor som jag måste stå i skogen och laga.



   TS
Syketec Woodpecker WP-50
Avatar Fallback

Re: ATV eller traktor

hfab  
#850793 Ser ut som du redan har bestämt att det är en ATV du "villhöver"
Annars är oftast en liten traktor mycket bättre på det mesta.

Avatar Fallback

Re: ATV eller traktor

Sommar  
#850795 Nej, nej, jag har inte bestämt mig. Men behöver begrunda hur jag ska göra, jag kommer absolut att välja det som är mest stabilt för alla de, som jag tycker väldigt tuffa behov. Riktigt svåra körförhållanden är det.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV eller traktor

jannee  
#850799 En begagnad BM 400 eller 430 fungerar oftast klanderfritt, även MF 35 fungerar bra men är "lite" väl låg, hänger sig lätt på någon sten eller stubbe.
Största problemen brukar varar spindellederna, framförallt om man använt lastare och glömt underhålla (smörja) dessa leder.
Med någon av dessa TRAKTORER kan du lasta 5 m3 virke på boggivagn (skogsvagn med vajerspel) och ta dig fram, detta är RENT omöjligt med vilken ATV du än införskaffar.
Om du med lykta söker dig runt bör du kan införskaffa ett sådant väl fungerande ekipage för i runda slängar 40 till 50 tkr
Vad får du för ATV med vagn för låt oss säga 50 tkr ?
Jag har själv nyttjat en Boxer i ca 40 år, fick i pengar ungefär lika mycket som den kostade ny - största "reparationskostnaden" var batterier + en ny vattenpump och däck - olja, filter och smörjning annars gick den som en klocka.
ATV är en hobbymaskin som du kan nyttja i skogen medans MF, Ford eller BM är ett arbetsredskap, gjorda för arbete antingen i jordbruk eller skog.

Avatar Fallback

Re: ATV eller traktor

Sommar  
#850872 Tusen tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV eller traktor

svampbob  
#850875 Jag har kört en del i skogen och får jag välja när det gäller städning genom manuell huggning så väljer jag oftast ATV med driven vagn framför traktor. Visst är terrängen bra eller att det redan finns en väg så är traktorn rätt val.

ATV vagn utan drivning är rätt värdelöst utanför grusvägen.

Avatar Fallback

Re: ATV eller traktor

Sommar  
#850876 Tack, värt att tänka på. Här är terrängen ofta svår och glest mellan vägarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV eller traktor

Midgård  
#850930 Jag har bårde ATV och 2 traktorer. ATV är helt värdelös i våra skogar. Inte lönt att tänka tanken på att uträtta något med ATV. Stubbar, stenar ojämnheter av alla slag. ATV funkar att köra ut på skogsbilvägar med röjsågen men inte så mycket mer. Här är det traktor som gäller och i de flesta fall 4-hjulsdrift alt 2-hjulsdrift och pigg- eller ringkedjor. Detta gäller såväl sommar som vinter......

Avatar Fallback

Re: ATV eller traktor

Mikko  
#850934 Jag bor i norra Ångermanland, ganska kuperad terräng här men planerar man vägarna är det inga problem att ta sig fram, den är smidig speciellt med en driven vagn. Helt perfekt i gallring där det inte blir så grovt timmer.

Användarvisningsbild

Re: ATV eller traktor

Johan60  
#850939 Jag bor vid Västerbottenskusten där skogen är ganska flack men bitvis rätt stenig. Kör Honda Foreman med odriven vagn och det går oftast bra. Vid riktigt besvärlig terräng lastar jag halvt lass (dvs ca 500 kg) fram till skogsvägen. Men jag får lägga ned en del arbete på att planera, röja och jämna till skotningsvägarna. Jag kör ut ca 40 m3fub gallring per år så det är ingen stordrift.
Visst vore det bra med en riktig traktor och skogsvagn men jag har inte utrymme där jag bor. En fyrhjuling tar liten plats att förvara och serva. En annan fördel med fyrhjuling är att det går fortare än med traktor att ta mig de 6-8 km jag har hemifrån till skogen.

Användarvisningsbild

Re: ATV eller traktor

svampbob  
#850981 Fördelen här i norr är att vi nu återigen har hårda och snörika vintrar. Snön är väldigt förlåtande när det gäller stubbar och stenar. Tjälen hjälper också till när man ska över våta och svaga marker. Jag hade mycket nytta av ATV med bandsats på och driven vagn efter. När basvägen var trampad och sladdad gick det snabbt och lätt att köra ut fulla lass.

Skickar med en bild på en kavling från i vinter då jag gallrade ett bestånd på 3 ha som bara var åtkomligt via en myr. Som synes går inte ens en Vimek fram utan mark skador.
Jag har en plan som inkluderar en massa manuellt arbete för att få igen virket.

Avatar Fallback

Re: ATV eller traktor

Mikko  
#850983 Ja band på fyrhjulingen under vintern är nog bra när snön blir för djup men håller man uppe vägen så kör man ganska länge och vägen blir ju så fin alla gropar packas igen.
Måste man över ett dike är det bara att bygga en träbro den håller länge.

Användarvisningsbild

Re: ATV eller traktor

Ingemar.J  
#851870 Fördelen med traktor är tyngden när man har vajerkran och kan dra trädet till sig och kapa upp i längden man vill ha. Sen så är det billigare att köpa traktor vajerkran mm än en 4-hjuling som är något att ha, det var vad jag kom fram till i fjol när jag funderade vilket jag skulle ha.det blev en 350 boxer

Användarvisningsbild

Re: ATV eller traktor

Jolly  
#851878 Skulle säga att en äldre traktor ofta är väldigt felfri och betydligt kraftigare samt mer lämplig för skogsbruk. En ATV är bra på mycket annat.

Avatar Fallback

Re: ATV eller traktor

pontiacfarmer  
#851900 Började min bana som liten "pöjk" å stå brevid farsan på golvplåten i massey 35an i början på 70 talet
den 35Xen slet mycket i skogen på 70 å 80 talet .. 1989 inköpte jag en Bm 400 å det är den traktorn som används än idag i skogen numera ihop med 8,5 tons källefall
med 13,6x36 blir det 50 cm frigång under...... traktorn köptes för 10000 kr 1989 å har fått en omgång däck under dessa år det är allt
en ATV skulle jag inte komma på tanken att använda .... för det första har du en stöldrisk som heter duga.... du har ingen störtbåge ifall
det välter .... heller ingen hytt att ta skydd i ifall vår skapare bli pissnödig..... nä leta du efter en 135a. bm 400-430 eller liknande .. är mitt tips
ps ,,,,, 35an finns kvar på gården än ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).