tis 27 feb 2024, 22:13#834554Hej!
Jag skulle vilja ha tips på vilken skotare ni rekommenderar mig att skaffa, alla tips och tankar mottages tacksamt.
Jag ska varje år köra ut ved till c:a 4 hushåll samt ev gallra lite. Veden kommer främst att bestå av att ”städa” i skogen med vindfälle blandat med annat.
Min budget är max 500 000kr och har idag c:a 120ha skog.
Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Tips på skotare
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

ons 28 feb 2024, 11:13#834576Betydligt billigare att köpa en Valmet med skogsvagn + billigare reparationer.
Bättre begagnade skotare är dyra, sämre går oftast på export - blir för dyra att reparera och underhålla här i Sverige.
Men visst en gammal Rottne Blondin (reperationsobjekt) finns nog att finna för en billig peng.
Köpte mig själv en "bättre" begagnad 705, trots "bra" skick, men stått "några" år har den ändå kostat mig många sköna tusenlappar.
Nya däck runt om var inte gratis, ej heller nya slangar till kranen, läckande ventilpaket + en fullständig service = mer pengar än vad jag lade ut på min Boxer under 40 år.
Bättre begagnade skotare är dyra, sämre går oftast på export - blir för dyra att reparera och underhålla här i Sverige.
Men visst en gammal Rottne Blondin (reperationsobjekt) finns nog att finna för en billig peng.
Köpte mig själv en "bättre" begagnad 705, trots "bra" skick, men stått "några" år har den ändå kostat mig många sköna tusenlappar.
Nya däck runt om var inte gratis, ej heller nya slangar till kranen, läckande ventilpaket + en fullständig service = mer pengar än vad jag lade ut på min Boxer under 40 år.
ons 28 feb 2024, 15:23#834607Den skulle jag sikta på då jag håller på principen att traktorer ska vara på åkern och skogsmaskiner i skogen.
https://www.blocket.se/annons/vasternor ... 1400506927
https://www.blocket.se/annons/vasternor ... 1400506927
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
ons 28 feb 2024, 19:56#834679Håller med i at traktorn skal gå på åkern. Har hatt min Cat 554 i 11 år og 4500 timer på den (tilsammen 13500 timer), uten større reparasjoner. Nöyd med storleken, så det kunne varit en Gremo, en Valmet 830 osv.
OH
OH
ons 28 feb 2024, 23:45#834698
Men hur skall vi vi små skogsägare klara av att finansiera både en skotare och en traktor?
svampbob skrev:Den skulle jag sikta på då jag håller på principen att traktorer ska vara på åkern och skogsmaskiner i skogen.
Men hur skall vi vi små skogsägare klara av att finansiera både en skotare och en traktor?
tor 29 feb 2024, 07:52#834703Pengar verkar sällan vara något problem när skogsforumister vill ha grejor.
Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
tor 29 feb 2024, 08:16#834706Traktor eller skotare är upp till var och en efter tycke, smak och behov.
Nu frågas det efter skotare. Frågan är då vilken storlek som önskas?
Nu frågas det efter skotare. Frågan är då vilken storlek som önskas?
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
tor 29 feb 2024, 11:03#834725
Det gäller att fokusera på rätt grejer här i livet.
Jag var till Luleå igår och åkte med en kompis som har en ny och fin Porsche Panamera.
När det blev prat om att nya skogsmaskiner är dyra så kunde jag inte låta bli att svara "dom som är fattiga kör Porsche och dom som är rika kör skördare"
Nej min skogsmaskiner är inte ekonomiskt försvarbara men de ger mig möjlighet att sköta min skog på det sätt som jag vill och trivs med.
Skogsola skrev:Pengar verkar sällan vara något problem när skogsforumister vill ha grejor.
Det gäller att fokusera på rätt grejer här i livet.
Jag var till Luleå igår och åkte med en kompis som har en ny och fin Porsche Panamera.
När det blev prat om att nya skogsmaskiner är dyra så kunde jag inte låta bli att svara "dom som är fattiga kör Porsche och dom som är rika kör skördare"
Nej min skogsmaskiner är inte ekonomiskt försvarbara men de ger mig möjlighet att sköta min skog på det sätt som jag vill och trivs med.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
tor 29 feb 2024, 11:14#834726Bra tänkt, jag säljer väl några av mina Porschar då och köper en skotare! 🙃
Självvald väg i egen skog
tor 29 feb 2024, 12:02#834729
Det räcker nog också till en skördare åt dig.
Mangan skrev:Bra tänkt, jag säljer väl några av mina Porschar då och köper en skotare! 🙃
Det räcker nog också till en skördare åt dig.
- Richard Feynman
- Richard Feynman
tor 29 feb 2024, 21:09#834776Tack för intressant input.
Jag har ju tidigare funderat och tycker kanske att miniskotare som Alstor, kranman och vimek 606 lastar lite för lite.
Har tidigare haft en äldre huggarvagn och även provat en timberjack 810B och timberjacken kändes ju riktigt bra men som flera av er nämner är man ju rädd för dyra reparationer.
Jag har ju tidigare funderat och tycker kanske att miniskotare som Alstor, kranman och vimek 606 lastar lite för lite.
Har tidigare haft en äldre huggarvagn och även provat en timberjack 810B och timberjacken kändes ju riktigt bra men som flera av er nämner är man ju rädd för dyra reparationer.
TS
fre 01 mar 2024, 13:07#834845Jag har ägt en Valmet 862 i över 10 år och den är jag väldigt nöjd med, har klarat mig från dyrare reparationer. Men det är klart att det har varit en hel del att fixa. Fundera på hur mycket väg du har tänkt köra, för de går sakta framförallt i backar. Upplever den även som ganska törstig vid vägkörning om man jämför med traktor och skogsvagn. Jag brukar köra hem det mesta från avlägg med traktor och skogsvagn.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).