Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Snöslunga gilson stratton går dåligt

13 inlägg 3743 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Snöslunga gilson stratton går dåligt

Kevin123456  
#823735Hej! Har ärvt en gammal gilson snöslunga med briggs and stratton motor . Vet inte riktigt vilken model men tror de är en 190492 1017.
Den är väldigt svåratartad och när jag väl får igång den så vill han gärna dö.
Den har gått på 95a och antagligen stått med de i över sommaren.
När jag kör den på växlarna utan att ha snömatarn igång så går den fint men sen när jag ska börja köra snö så dör den relativt snabbt även på lite snö.
Har bytt tändsift .
Någon som har några tips på att få den att starta lättare och gå bättre?
Chokar den vid start och får ge den många drag innan han startar . Då har jag full chok och gasreglaget uppe nästan till max .
Han vill inte starta sen lätt utan chok även fast han varit igång. 🤪

TS
Kranman
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga gilson stratton går dåligt

skogsBG  
#823817Har du bytt bensinen ? Prova med nytankad bensin , gärna av typ aspen . Mackbensin har sämre lagringsegenskaper än t.ex aspen .

jannee  
#823822Vanlig bensin klarar lagring i många år utan att den blir så dålig som Aspenfantasterna påstår.
Nyttjat bensin som varit MINST 20 år som ändå fungerat perfekt.
Är luftfiltret ok ?
Prova köra utan .
Är stiftet blött när du försöker omstarta den ?
Är det torrt är förgasaren lite täppt någonstans, blött = luftfiltret.
Funnes det vatten i bensinen borde du inte få igång den över huvud taget.

Användarvisningsbild

Kevin123456  
#823824Ska testa att göra detta! Är de lätt för mig att göra rent förgasaren? Tycker stiftet sett torrt ut och svart .

TS

jannee  
#823828Bensin som står i en förgasare en längre tid kan bilda pyttesmå kristaller som i sin tur kan täppa till kanalerna.
Kan hjälpa med att bara blåsa lite med tryckluft.
Finns säker någon på forumet som är mer insatt i hur man enklast/smidigast rengör en förgasare utan att förstöra något.
Själv hade jag provat med tryckluft och 556.
Slangen från bränsletanken eller kanalen från tanken kan vara något igensatt, just av kristaller.

Varför inre bara prova med att starta eländet och bara låt den gå 1/2 timme UTAN belastning, bensin kan då själv lösa upp eventuella beläggningar.
Inte sällan är det enklaste det bästa.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#823883Enligt leverantörer av handelsbensin (macksoppan) så börjar denna att brytas ner efter ca 7 månader lite beroende på hur bränslet lagras. Den inblandade etanolen blandas med eventuellt vatten som bildas på kärlets väggar. De ”kristaller” som kan sätta igen förgasaren är rester av de additivpaket som tillsats bränslet och det är dessa additiv som inte är lagringsbara under någon längre tid. Alkylatbränsle saknar såväl etanol som dessa ostabila additiv och är därför lagringsbar under flera år.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#823884Det var tusan..😯 en googling ger vid handen att flera leverantörer anger en lagringsbarhet på 3-5 månader för handelsbensin som inte förvaras i trycksäkra kärl. Vid en konstant temperatur om 20 grader är maximal rekommenderad lagringstid 18 månader såvida kärlet är trycktätt.

Användarvisningsbild

Kevin123456  
#823888De var inte länge! Den har stått med handelsbensin i över 1 år!

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Kevin123456 skrev:De var inte länge! Den har stått med handelsbensin i över 1 år!

Det brukar inte vara något problem. Jag förvarar själv 95 macksoppa till båten i kallgarage över vintern, dessutom står soppan kvar i förgasaren över vintern och båtmotorn som är yamahas sista 30 hp 2 taktare startar alltid lika snällt varje vår..🙂👍

Användarvisningsbild

parhal  
#824336Nålventilen i förgasaren brukar kunna ta stryk, byt den

tallen100  
anersimyra skrev:Det var tusan..😯 en googling ger vid handen att flera leverantörer anger en lagringsbarhet på 3-5 månader för handelsbensin som inte förvaras i trycksäkra kärl. Vid en konstant temperatur om 20 grader är maximal rekommenderad lagringstid 18 månader såvida kärlet är trycktätt.

anersimyra skrev:
Kevin123456 skrev:De var inte länge! Den har stått med handelsbensin i över 1 år!

Det brukar inte vara något problem. Jag förvarar själv 95 macksoppa till båten i kallgarage över vintern, dessutom står soppan kvar i förgasaren över vintern och båtmotorn som är yamahas sista 30 hp 2 taktare startar alltid lika snällt varje vår..🙂👍

Det där får man ta med en näve salt, lite som bäst före datumet på mjölkpaketen 😉

Användarvisningsbild

Cunningham  
#825187Jag har övergått till 98 oktan bensin till min Husqvarna (inköpt 1997) med tecumseh motor, fungerar bäst med den. Använder 98 okt till alla mindre motorer. Är väl e5 i det bränslet, tror jag det kallas. Men om din motor dör eller tappar orken så kan det var den sk. regulatorn som inte hjälper motorn med gaspådrag när det börjar gå tyngre, dvs när varvtalet sjunker så ska regulatorn öka varvtalet mha gaspådrag. Till förgasarens gasspjäll ska det vara 2 st anslutningar. En från den vanliga "gasen" och en från regulatorn. Kolla att det finns två anslutna reglage och att den till regulatorn går att röra väldigt lätt.

Användarvisningsbild

Cunningham  
#825188Mina motorsågar kör jag på Aspen...

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).