Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video) ARTIKEL
Postat: sön 24 dec 2023, 01:23
I snart ett år har en prototyp av en ovanligt stor Vimek-skördare rullat i Västerbottenskogarna. Nu anser Vimek att den nya maskinen är klar att presentera för marknaden och den fyrhjuliga skördaren Vimek 470 visas nu upp för första gången. Tanken är att den tillsammans med skotaren Vimek 870 ska bli ett nytt ”Dream team” i gallringsskogen. Skogsforum fick chans att filma den nya Vimekskördaren för några veckor sedan och här kan ni nu se film, bilder och lite information om den nya maskinen.
Ett snäpp större
Den nya skördaren Vimek 470 är ett snäpp större än Vimeks nuvarande och enda skördarmodell Vimek 404 T8. Den är delvis byggd på samma ramvek som skotaren Vimek 870. Den nya Skördaren har större aggregat, längre kran och fetare sulor men den har samma motor som sitter i skotaren 870 och i skördaren 404 T8: CATs 55 kW, steg 5-motor. Valet av motorstorlek gör att maskinen fortfarande kan byggas utan krav på avgasrening med AdBlue-lösning.
Nytt Keto-aggregat och kran från Mowi
Det bandmatade aggregatet som sitter på den Vimek 470 som nu visas upp är ett Keto-aggregat som heter Keto 42. Det är ett nytt aggregat som är större än det Keto Forst-aggregat sitter på Vimeks nuvarande skördare. Troligtvis så är Keto 42 ett delvis nedbantat Keto 51-aggregat och max fälldiameter på Keto 42 är just 42 cm. Log Max 2000 skulle också kunna vara ett aggregatalternativ. Precis som på ”lillebror” 404 så sitter det en Mowi-kran från FTG i Dalsland på Vimek 470. Här är det dock den större kranen Mowi P50 (i LP-utförande med låg pelare).
Beståndsgående skördare
Även om den nya Vimek-skördaren är större än Vimeks nuvarande modell så är det fortfarande en skördare som ska klara beståndsgående gallring. D v s en gallring där skördaren kör en eller två sekundärvägar eller ”spökslag” mellan de egentliga stickvägarna där skotaren kör. Med 600-hjul blir maskinbredden 2,2 meter så det är fortfarande en smal maskin och med den dubbla styrningen, både i midjan och på framhjulen, så kan skördaren slingra sig fram på ett smidigt sätt. Vimek 470s vikt på ca 7000 kg är dock betydligt högre än för Vimek 404 som väger ca 4500 kg.
Vimek 470 + 870 = Dream team?
Vimeks tanke med den nya skördaren är att den tillsammans med den nya skotaren Vimek 870 ska bilda ett skogsgallringens ”Dream team”. Båda maskinerna är ungefär lika breda (lite beroende av däckalternativ) och det innebär att skördaren inte behöver hugga bredare stickvägar än att den själv kommer fram. Med ett spökslag mellan stickvägarna ger det ca 20 meters stickvägsavstånd och tre meters stickväggsbredd räcker för att maskinerna ska ta sig fram förutsatt att det inte är för ojämn terräng.
Större hytt
En av de största skillnaderna mellan Vimek 404 och Vimek 470 är hyttens rymlighet och komfort. Medan den äldre 404:ans hytt kan ge en trång känsla för piloter med klaustrofobisk läggning så erbjuder Vimek 470 en betydligt rymligare och komfortablare hytt. Det var inga problem för mig att få plats bakom Olle som spakade när jag filmade inifrån hytten. Exakt hur hyttinredningens detaljer kommer att se ut när maskinen börjar serietillverkas återstår att se.
Olle har kört prototypen sedan mars 2023
När jag filmade maskinen fick jag även möjlighet att prata med Olle som har kört prototypen sedan mars 2023. Förra vintern gav bra möjligheter att testa maskinen i rejält snödjup och enligt Olle gick det förvånansvärt bra då de körde med betydligt smalare ”vinterhjul”. Olle har inte kört 404:a tidigare utan enbart större, stickvägsgående maskiner och kan inte riktigt jämföra mellan dessa maskiner mer än det uppenbara kring hyttstorlek och kranlängd. Däremot upplever han att arbetet blir effektivare med beståndsgående maskin i och med att han hela tiden jobbar relativt nära maskinen. Med ett spökslag och 20 meter cc mellan vägarna går jobbet snabbare än om han drar upp stickvägsavståndet ytterligare och kör två spökslag. För skotningen använder de Vimeks 870 och Olle säger att de här båda maskinerna matchar varandras kapacitet och format på ett utmärkt sätt.
Olle tycker att 470:n står stadigt även med fullt kranutlägg, förutsatt att midjelåset är på givetvis. Han upplever att det är stor skillnad i stabilitet när 600-hjulen är på jämfört med de smalare ”vinterhjulen”. Maskinen körs utan vätska i däcken men är ändå stabil nog enligt Olle.
Liten motor
De flesta företag som tillverkar mindre skogsmaskiner har valt att hålla sig inom 55 kW-gränsen för att klara avgasreningen utan AdBlue. Det samma gäller även Vimek som använder CAT 55 kW-motor i båda sina skördare 404 och 470 liksom i skotaren 870. CATs 55 kW-motorer återfinns även i Terri 34.3 och Malwa 560H. Däremot har den större 8-hjuliga Malwaskördaren 980 en 130 kW-motor från CAT. Enligt Olle som kört prototypen i åtta månader så är Vimek 470 tack vare sin 55. kW-motor en bränslesnål maskin.
Exakt hur hydraulik och transmission är specad i den nya Vimek-skördare får vi återkomma till när Vimek så småningom har släppt alla detaljer. Detsamma gäller prisnivån som vi heller inte vet något om idag.
Förserie under Q2 2024
Vimek planerar att bygga en förserie av den nya skördaren under andra kvartalet 2024. Tanken är att innan dess visa upp prototypen för intresserade kunder och Vimeks önskan är att få ut de första förserie-maskinerna till kunder som kommer att köra dem tillsammans med Vimeks 870 skotare.
Ny Lillebror?
Vi ser fram mot att följa utvecklingen av Vimeks nya skördare 470 och se hur den kommer att tas emot av marknaden. En kul bieffekt av Vimeks lansering av en större skördare är att det nu åter finns en ”Lillebror” på skördarmarkanden. Senast det begav sig var skogsmaskinlegendaren Bror Hults Lillebror som på 80-talet tillverkades och såldes av Lars Bruun och sedermera av FMG. Det återstår att se om Vimek 404 T8 blir kvar på marknaden som vår tids Lillebror eller om den fasas ut helt till förmån för den större Vimek 470?
Här finns en film på nya Vimek 470 skördare och ytterligare några bilder:
Ett snäpp större
Den nya skördaren Vimek 470 är ett snäpp större än Vimeks nuvarande och enda skördarmodell Vimek 404 T8. Den är delvis byggd på samma ramvek som skotaren Vimek 870. Den nya Skördaren har större aggregat, längre kran och fetare sulor men den har samma motor som sitter i skotaren 870 och i skördaren 404 T8: CATs 55 kW, steg 5-motor. Valet av motorstorlek gör att maskinen fortfarande kan byggas utan krav på avgasrening med AdBlue-lösning.
Nytt Keto-aggregat och kran från Mowi
Det bandmatade aggregatet som sitter på den Vimek 470 som nu visas upp är ett Keto-aggregat som heter Keto 42. Det är ett nytt aggregat som är större än det Keto Forst-aggregat sitter på Vimeks nuvarande skördare. Troligtvis så är Keto 42 ett delvis nedbantat Keto 51-aggregat och max fälldiameter på Keto 42 är just 42 cm. Log Max 2000 skulle också kunna vara ett aggregatalternativ. Precis som på ”lillebror” 404 så sitter det en Mowi-kran från FTG i Dalsland på Vimek 470. Här är det dock den större kranen Mowi P50 (i LP-utförande med låg pelare).
Beståndsgående skördare
Även om den nya Vimek-skördaren är större än Vimeks nuvarande modell så är det fortfarande en skördare som ska klara beståndsgående gallring. D v s en gallring där skördaren kör en eller två sekundärvägar eller ”spökslag” mellan de egentliga stickvägarna där skotaren kör. Med 600-hjul blir maskinbredden 2,2 meter så det är fortfarande en smal maskin och med den dubbla styrningen, både i midjan och på framhjulen, så kan skördaren slingra sig fram på ett smidigt sätt. Vimek 470s vikt på ca 7000 kg är dock betydligt högre än för Vimek 404 som väger ca 4500 kg.
Vimek 470 + 870 = Dream team?
Vimeks tanke med den nya skördaren är att den tillsammans med den nya skotaren Vimek 870 ska bilda ett skogsgallringens ”Dream team”. Båda maskinerna är ungefär lika breda (lite beroende av däckalternativ) och det innebär att skördaren inte behöver hugga bredare stickvägar än att den själv kommer fram. Med ett spökslag mellan stickvägarna ger det ca 20 meters stickvägsavstånd och tre meters stickväggsbredd räcker för att maskinerna ska ta sig fram förutsatt att det inte är för ojämn terräng.
Större hytt
En av de största skillnaderna mellan Vimek 404 och Vimek 470 är hyttens rymlighet och komfort. Medan den äldre 404:ans hytt kan ge en trång känsla för piloter med klaustrofobisk läggning så erbjuder Vimek 470 en betydligt rymligare och komfortablare hytt. Det var inga problem för mig att få plats bakom Olle som spakade när jag filmade inifrån hytten. Exakt hur hyttinredningens detaljer kommer att se ut när maskinen börjar serietillverkas återstår att se.
Olle har kört prototypen sedan mars 2023
När jag filmade maskinen fick jag även möjlighet att prata med Olle som har kört prototypen sedan mars 2023. Förra vintern gav bra möjligheter att testa maskinen i rejält snödjup och enligt Olle gick det förvånansvärt bra då de körde med betydligt smalare ”vinterhjul”. Olle har inte kört 404:a tidigare utan enbart större, stickvägsgående maskiner och kan inte riktigt jämföra mellan dessa maskiner mer än det uppenbara kring hyttstorlek och kranlängd. Däremot upplever han att arbetet blir effektivare med beståndsgående maskin i och med att han hela tiden jobbar relativt nära maskinen. Med ett spökslag och 20 meter cc mellan vägarna går jobbet snabbare än om han drar upp stickvägsavståndet ytterligare och kör två spökslag. För skotningen använder de Vimeks 870 och Olle säger att de här båda maskinerna matchar varandras kapacitet och format på ett utmärkt sätt.
Olle tycker att 470:n står stadigt även med fullt kranutlägg, förutsatt att midjelåset är på givetvis. Han upplever att det är stor skillnad i stabilitet när 600-hjulen är på jämfört med de smalare ”vinterhjulen”. Maskinen körs utan vätska i däcken men är ändå stabil nog enligt Olle.
Liten motor
De flesta företag som tillverkar mindre skogsmaskiner har valt att hålla sig inom 55 kW-gränsen för att klara avgasreningen utan AdBlue. Det samma gäller även Vimek som använder CAT 55 kW-motor i båda sina skördare 404 och 470 liksom i skotaren 870. CATs 55 kW-motorer återfinns även i Terri 34.3 och Malwa 560H. Däremot har den större 8-hjuliga Malwaskördaren 980 en 130 kW-motor från CAT. Enligt Olle som kört prototypen i åtta månader så är Vimek 470 tack vare sin 55. kW-motor en bränslesnål maskin.
Exakt hur hydraulik och transmission är specad i den nya Vimek-skördare får vi återkomma till när Vimek så småningom har släppt alla detaljer. Detsamma gäller prisnivån som vi heller inte vet något om idag.
Förserie under Q2 2024
Vimek planerar att bygga en förserie av den nya skördaren under andra kvartalet 2024. Tanken är att innan dess visa upp prototypen för intresserade kunder och Vimeks önskan är att få ut de första förserie-maskinerna till kunder som kommer att köra dem tillsammans med Vimeks 870 skotare.
Ny Lillebror?
Vi ser fram mot att följa utvecklingen av Vimeks nya skördare 470 och se hur den kommer att tas emot av marknaden. En kul bieffekt av Vimeks lansering av en större skördare är att det nu åter finns en ”Lillebror” på skördarmarkanden. Senast det begav sig var skogsmaskinlegendaren Bror Hults Lillebror som på 80-talet tillverkades och såldes av Lars Bruun och sedermera av FMG. Det återstår att se om Vimek 404 T8 blir kvar på marknaden som vår tids Lillebror eller om den fasas ut helt till förmån för den större Vimek 470?
Här finns en film på nya Vimek 470 skördare och ytterligare några bilder: