Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Snöslunga Norlett Snowblazer 10/33

3 inlägg 3015 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Snöslunga Norlett Snowblazer 10/33

Norlett  
#820087Hej
Jag har en Norlett från 80- talet som beter sig märkligt.
Startar på första draget och går fint i 15min däefter går den upp på högvarv när den inte har snö stt jobba med men går bra när den får jobba.
Men efter ytterligare 15 min så börjar den bli svag, först blir driften sämre och sämre sen tappar den hjuldriften helt och därefter orksr den inte slunga heller. Den lägger inte av, motorn snurrar på bra...

Jag bytte förgasare och bränsleslangar, dock var mekaniken med gasreglaget o alla fjädrar trötta så jag fick llov att låsa gasvajern.
1. Har nog tips på vart man kan köpa ett reserdelspaket "startreglage" med alla fjädrar och vajer?
2. Är det någon som skulle föreslå fler delar som skulle behövas renoveras?
Tack

TS
Kranman
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Norlett Snowblazer 10/33

Elis76  
#820089Det är svårt med reservdelar till gamla maskiner samt att det kostar att hålla dem vid liv när de börjar säcka ihop.
Leta efter en liknande maskin som Du kan plocka delar från.

Grannen hade en maskin som på din bild, men den är skrotad sedan länge.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Norlett Snowblazer 10/33

Norlett  
#823721Nu har jag hittat problemet med att drivningen försvinner efter ett tag. Det läckte olja ner på drivhjulet när maskinen blev varm så drivhjulet bara slira. Jag plockade av motorn och bytte alla packningar och sen har jag fått tag på alla delar till gasreglage och förgasare men får inte ihop hur det ska sitta för att fungera optimalt?
Finns det någon som ahr en bild på liknande gasreglage eller bilder från en verkstadshandbok? Har stora problem att få ihop delarna där gasvajern fäster.
Se bifogad bild

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).