Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Miniskotare

8 inlägg 2250 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Miniskotare

Oscar N  
#818003 Hej har kollat lite på lite olika miniskotare är det någon som har någon erfarenhet av Malwa 560 eller Vimek 870 eller Terri 3 kollade även lite på en Rottne F10 kommentera gärna vad ni tycker om dom och om ni vet någon annan som är i samma klass.



   TS
Avatar Fallback

Re: Miniskotare

jannee  
#818011 Som liten skogsägare har jag svårt att förstå varför man ska nyttja dinky toys maskiner.
Det pratas vitt och brett om vilka fördelar det är med små maskiner och då framförallt om dessa smala stickvägar.
Men förr eller senare behövs det större maskiner = bredare skotarvägar och då ryker de s.k. stormfasta kantträden.
En normalgallringskotare behöver en ca 4 meter bred väg.
Görs denna väg redan vid 1:a gallringen slipper du längre fram göra bredare vägar och minimerar risken för vindfällen.
Trots att småmaskinerna är billigare/tim blir drivningskostnaden endast marginellt mindre mot en normalstor gallringsskotare - om det över huvud taget blir billigare?
Visst du kanske sparar lite skog vid 1:a gallring då till 2:a gallring eller t.o.m. till 3 :e gallring, men är det verkligen värt detta?
En 3:e gallring med nyupptagna stickvägar är mumma för vinden.

Användarvisningsbild

Re: Miniskotare

bodaedet  
#818031 Du måste inte ta upp bredare vägar, går fint att göra alla gallringar manuellt med H8 eller liknande 👍

Avatar Fallback

Re: Miniskotare

maltex  
#818033 Malwa 560 och Terri 3 borde vara jämförbara kanske lite för nätta om man ska skota mycket. Vimek 870 blir ju mer maskin fast fortfarande inte allt för stor. Rottne F10 blir ganska mycket mer maskin fast storleksmässigt skiljer det väl inte så mycket. Det blir maskin vikten som skiljer mest från Malwans och Terrins 5-6 Vimekens 7 och Rottnens 14.5 , fast på andra sidan så lastar ju en F10 nästan dubbelt mot Malwan och Terrin. Så det beror på till vad och hur man ska använda grejerna vilket man väljer,sen är det väl en kostnads fråga också kan tänkas.

Användarvisningsbild

Re: Miniskotare

Oscar Nilsson  
#818072 Tack för svar men en Rottne f10 är nog en bra liten skotare.
Är det fler som har erfarenhet så skriv gärna.

Användarvisningsbild

Re: Miniskotare

svampbob  
#818121
Oscar Nilsson skrev:Tack för svar men en Rottne f10 är nog en bra liten skotare.
Är det fler som har erfarenhet så skriv gärna.


Ska du manuellhugga och skota själv så behöver du ingen stor skotare.

Användarvisningsbild

Re: Miniskotare

paavo25  
#818140 Färskt på minnet som jag diskuterade med en aborist grupp om en åt mig lokal miniskotar tillverkare. Billig enkel att använda, smal osv. Men. sen kom vindfället ditbakom, en etor björk, för liten eller ni kör de ena trädet typ 5 gånger? Den lilla enkla utan hytt som går maks 5km eller nåt, ni måste köpa trailer till nåt, ändå blev veden vid skogen? Som ända maskin otrolig hjälp och full möljigt få ut första-andra galring till bilväg om skotningsvägen skälig. Men vi alla vet om de är tätt i skogen och ens tar försigtigt, de komeer hiskeliga mängder virke. Sedan köra på igen, dag efter dag, nu sliter de spångarna de även att köra 50g samma spår.

Av nån konstig orsak så visar kranman en skotare i en reklam här mellan.

Avdrag skall man ju även ha. Men dom minsta tycker jag är lite onödiga samt håll i minnet försälningsvärdet även, dom rigtigt små vill nån ha dom

Avatar Fallback

Re: Miniskotare

Cat554  
#818145 Började med Volvo 430 med Simson griplastare. Valmet 602-T-4 derefter. Så Minibruunett og nå Cat 554 sen en del år. Mycket nöyd med Cat'en Så også etter Gremo, Valmet/komatsu 830 Rottne F9. Dom täcker hela behovet.
OH

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).