lör 07 okt 2023, 14:27#813933Har en Pijonär BRH 50 som jag försöker återuppliva.
Har fin gnista och den tänder till när man ger en "sup" i tändstiftshålet men dör efter ett par sekunder.
Så med andra ord får den inte bränsle av någon anledning,så tar gärna emot tips på vad som kan vara fel/tätt?
Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Bergborr
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

lör 07 okt 2023, 15:34#813937Efter lite mer envishet så startar den nu när man drar i snöret men går kanske max 10 sek.
Ifall någon vet hur choke och bensinflödet ska vara så berätta gärna🤔
Ifall någon vet hur choke och bensinflödet ska vara så berätta gärna🤔
TS
lör 07 okt 2023, 16:18#813941Choken är väl ett vitt vred som sitter över luftfiltret med en klämma att fälla undan så kan du ta av locket, sitter även pilar på chokevredet om jag inte minns fel.
Du har väl en bränslenål/munstycke på vänster sida choken att ställa bränslet med sitter en klack som kommer fram när du öppnar det lite där någonstans ska det väl vara när den startat och blivit varm.
Sen har du ett bränslefilter som sitter i en bult nedanför tanken på framsidan tror jag, ta ur den och se så den inte är tät.
Eftersom det är 8% oljeblandning så kan det gegga ihop lite om den stått länge.
Du har väl en bränslenål/munstycke på vänster sida choken att ställa bränslet med sitter en klack som kommer fram när du öppnar det lite där någonstans ska det väl vara när den startat och blivit varm.
Sen har du ett bränslefilter som sitter i en bult nedanför tanken på framsidan tror jag, ta ur den och se så den inte är tät.
lör 07 okt 2023, 16:33#813942
Sitter som en rund grej på baksidan borren(sidan där dragstarten är) och misstänker att det kan vara choken för den ökar i varv och dör sedan när jag drar den åt höger,vet ju inte om den är AV/PÅ.
Sen för att ställa bränsle sitter det som en vingmutter med siffror på från 1-9.
Tror detta är en äldre modell av BRH 50 för vissa grejer som man ser på en sprängskiss är inte samma🤔
tallen100 skrev:Choken är väl ett vitt vred som sitter över luftfiltret med en klämma att fälla undan så kan du ta av locket, sitter även pilar på chokevredet om jag inte minns fel.
Sitter som en rund grej på baksidan borren(sidan där dragstarten är) och misstänker att det kan vara choken för den ökar i varv och dör sedan när jag drar den åt höger,vet ju inte om den är AV/PÅ.
Sen för att ställa bränsle sitter det som en vingmutter med siffror på från 1-9.
Tror detta är en äldre modell av BRH 50 för vissa grejer som man ser på en sprängskiss är inte samma🤔
TS
lör 07 okt 2023, 17:51#813956
Japp,kommer två bilder här👍
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tallen100 skrev:Det var konstigt 🤔
Kan du lägga in nån bild på den så kanske det går att lista ut...
Japp,kommer två bilder här👍
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
lör 07 okt 2023, 18:23#813964Ja den såg lite annorlunda ut, choken borde suttit I mitten över filtret, så det är nog som du tror att den sitter där bak.
Nålen kan du öppna helt vid kallstart och sen borde den vara ca 1/4 öppen ungefär, men den ska gå såpass så du hinner ställa den där den går bäst.
Bakom bränslenålen har du gasen, den trycker du in och fäller över flärpen när du ska byta borr, då går den ner i varv, nu har den fullgas.
Nålen kan du öppna helt vid kallstart och sen borde den vara ca 1/4 öppen ungefär, men den ska gå såpass så du hinner ställa den där den går bäst.
Bakom bränslenålen har du gasen, den trycker du in och fäller över flärpen när du ska byta borr, då går den ner i varv, nu har den fullgas.
lör 07 okt 2023, 18:26#813965
Så runt 1-1,5 varv typ? Man måste nästan vara 2 pers för att starta en sån här maskin känns det som 😆
tallen100 skrev:Ja den såg lite annorlunda ut, choken borde suttit I mitten över filtret, så det är nog som du tror att den sitter där bak.
Så runt 1-1,5 varv typ? Man måste nästan vara 2 pers för att starta en sån här maskin känns det som 😆
TS
fre 13 okt 2023, 22:01#814570
Får den inte att gå oavsett vad man gör så måste vara delvis tätt nåntans så den inte får nog bränsle🤔
Brorsan skrev:Näe men det gäller att ha motoröra och veta hur den fungerar.
Det är ingen modern sak med dator och insprutning som ställer in allt själv.
Får den inte att gå oavsett vad man gör så måste vara delvis tätt nåntans så den inte får nog bränsle🤔
TS
mån 16 okt 2023, 22:10#814822Ta loss nålen finns ett munstycke under den som man kan ta loss det kan vara tätt , har en likadan själv får ta loss munstycket nån gång nu å då för det fastnar skit i det , skruva inte åt nålen för hårt så spetsen skadas min går bäst med nålen öppen 1,5-2 varv .
ons 18 okt 2023, 11:44#814933
Är det bara att skruva av själva vredet där man ställer bränsle för att komma åt den?
lodin61 skrev:Ta loss nålen finns ett munstycke under den som man kan ta loss det kan vara tätt , har en likadan själv får ta loss munstycket nån gång nu å då för det fastnar skit i det , skruva inte åt nålen för hårt så spetsen skadas min går bäst med nålen öppen 1,5-2 varv .
Är det bara att skruva av själva vredet där man ställer bränsle för att komma åt den?
TS
tis 19 dec 2023, 18:43#822671
Nu har jag haft isär munstycke och rengjort men fortfarande samma problem med att den går någon sekund men dör sen🤔
Något mer förslag på vad som kan vara fel?
lodin61 skrev:Skruva ut bränslenålen den sitter i munstycket , då kommer du åt att ta loss munstycket
Nu har jag haft isär munstycke och rengjort men fortfarande samma problem med att den går någon sekund men dör sen🤔
Något mer förslag på vad som kan vara fel?
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar