Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 870.2 - första uppgraderingen av nya skotaren

3 inlägg 5648 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Vimek 870.2 - första uppgraderingen av nya skotaren

Torbjörn Johnsen  
#811635Vimek uppgraderar sin nya skotare "Next Generation", eller Vimek 870 NG som den också har kallats. Nytt namn blir Vimek 870.2 och den kommer nu med Nextgeneration-loggan i fronten. Ska vi gissa att det blir en ny sådan logga på alla Vimek-maskiner framöver?

Skogsforum gjorde ett reportage om skotaren när den släpptes i fjol och det tillsammans med en video hittar du här: Vimeks nya skotare – första filmen

Utöver kosmetiska detaljer som lite annan färgsättning och ny logga i fronten så har det gjorts ett antal förbättringar inklusive leverantörsbyten enligt Vimek. Bl a har lastramssystemet på vagnen ersatts med en kraftigare centrumramsdesign. Den ska samla mindre av skräp och is och den ska även ge ett något större lastutrymme utan att yttermåtten har ändrats. Antal bankar och dess placering blir också flexiblare. Ramdesignen är anpassad för att kunna montera Cranab-kranen FC5 med skyddad slangdragnng. Den kommer att finnas som valmöjlighet med kranspetsstyrningen ICC under 2024.

Här kan du läsa mer om maskinen inkl. teknisk spec:
https://www.vimek.com/sv/produkter/skog ... imek-870-2

Bilder på den uppdaterade "lillstora" Vimekskotaren 870.2:

TS
Kranman

Re: Vimek 870.2 - första uppgarderingen av nya skotaren

Amatörhuggare 62  
#811651Ny serie redan.
Hur många är gjorda, av första versionen ?

Användarvisningsbild

Re: Vimek 870.2 - första uppgarderingen av nya skotaren

svampbob  
Amatörhuggare 62 skrev:Ny serie redan.
Hur många är gjorda, av första versionen ?

Jag gissar på 20-25

Som jag förstår det är det stora att lastramen är borta och vändradien mindre. Jag tyckte radien och spårningenredan var fantastisk.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).