Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Släntklippare till valtra a72

16 inlägg 3230 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Släntklippare till valtra a72

Bloméinwest  
#809945 Funderar på att skaffa en släntklippare med hammarslagor till min valtra a72 med lastare men jag vet inte hur bred och tung man kan hänga på utan att det blir för ostadigt och klumpigt. Har kollat på olika märken men det skiljer ganska mycket i vikt på motsvarande modell, ex 160cm Jansen (energishop) väger 785kg medans ingemars maskiner väger 672kg?!. Är det bättre med mer järn eller är det bara onödig vikt? Har även kollat bonnet, kelfri, osma, berti. Dom senar är ju betydligt dyrare men är det värt dom extra kronorna? Kommer kanske köra 20-30h per år.

TS
Användarvisningsbild

Re: Släntklippare till valtra a72

Bert1  
#809949 Farsan och en granne hade en Agrimaster FL190 som kördes med en a72 iof med vanliga knivar så den var väl lite lättare än med hammarslagor men kan inte minnas jag hört nåt om att det var ostabilt

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#809951 köp en osma, vet inte vad de ligger på i pris nu men jag har haft min i typ 5 år, malt ner jordfast sten och 50 cm tallstubbar..

gissa hur måna slagor jag bytt? just det 0 st :)

det enda som hänt är att det fuktat i en hydraulkoppling som jag dragit åt

kört ca 250 timmar med den

enkelt val egentligen, osma är en proffsmaskin som har ett lägre pris än de som säljs på tex lantmännen, staffare osv.

men till en A72 kanske man får ta en av de smalare, jag har en 220 so jag först körde med en ford 7700, men nu kör med en valtra 6750
forden va på gränsen när man skicka ut den fullt, gissar den kanske ändå är tyngre än en A72?

Användarvisningsbild

Bax  
#809956 Jag vill också rekommendera OSMA.
Jag har en DHL190 som jag förut körde med min Valmet465, nu med min MF.
Med 465 var det vingligt ibland när jag hade den i luften och fullt utlägg, men när jag körde var det inga problem. Man får ju också anpassa hastigheten efter belastningen, men jag upplevde det inte som något problem.

Användarvisningsbild

Bloméinwest  
#810026 Okej, agrimastern väger lite mindre än jansen och då får man 30 cm mer på bredden också, men man vill ju det ska hålla också när man kör in det i nå tjocksly😅

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#810027 Det ska hålla när du kör in i sten. För det kommer du göra, det är inte en fråga om om, utan när.

Användarvisningsbild

Bert1  
#810028 På ett vis så säger inte vikten något iom man inte vet var den sitter
Har dragit i rätt rejält i sten utan och bli av med y-knivar
Men har böjt och slitit bort i princip nya knivar om man får in en bok/ek gren/sly precis mellan gaveln och den yttersta kniven men sly i den modarn är igentligen för grovt/långt och skulle tas med såg istället

Användarvisningsbild

Själv-verksam  
#810131 Jag använder Tarmo PM 220, vikt knappt 800 kg. Fungerar utmärkt att hantera med Valtra 700. Begränsningen är motorstyrkan vid kraftig blöt växtlighet, kör sådan ofta med större traktorn Valtra 8150.

Jag har även kört ett par gånger med bakhjulsdriven David Brown 1210 utan att märka av några hanterings bekymmer.

Användarvisningsbild

Bloméinwest  
#810137 Jaha, men valtra 700 är väl liknande min a72 i vikt och storlek så då går det hänga på en ganska tung och bred modell enligt dig då👍🏻

TS
Användarvisningsbild

Bloméinwest  
#810334 Fick pris nu på en 160 cm osma, 71,5 +moms så dom är ju betydligt dyrare än motsvarande på dom andra märkena. Men man får väl det man betalar för kanske!

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#810336 Kolla även när du jämför dom olika hur mycket dom flyttar sig i sidled för minns det skiljer imellan dom
Har själv en Agrimaster 190 FL men den kommer inte utanför bakhjulet på min N 101 med 520 breda bakhjul ändå försöker jag få över maskinen så mycket det går till höger

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#810360 Vad kostar de andra modellerna i samma bredd?

Användarvisningsbild

Bloméinwest  
#810378 Det här är priserna jag har kollat på ink. moms. Osma 190 cm 99000:-
Osma 160 cm 89000:-
Jansen 180 cm 47000:-
Jansen 160 cm 46000:-
Bonnet 180 cm 45500:-
Deleks alce 180 cm 48500:-
Agrimaster fl 190 97000:-
Im 180 cm 53500:-

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
#810412 Trodde osman va billigare än agrimaster, va de iaf när jag handlade..

Och du jämför mot samma modell? Finns väl olika beteckningar hos dem

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#810413 Såg fu skrev agrimaster fl, vill minnas de hette fzl de som motsvarar osma.. bör skilja mer då till fördel osma

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).