Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Samägande av små maskiner

6 inlägg 2091 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Samägande av små maskiner

Eksäter  
#798560 Vi är 3 kompisar med ungefär samma storlek på fastighet.

Vi har börjat prata om att köpa några mindre maskiner ihop.

Mest sugna är vi på en grävmaskin, runt 5-10 ton. Mindre skördare och skotare har också varit på tal.

Tänkte jag skulle höra med forumet om ni har några tips på hur detta samarbete skulle utformas?

Det är mycket som ska tänkas på innan, såsom utgifter i form av servicar, repationer och dylikt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Samägande av små maskiner

tallen100  
#798564 Vore det inte bättre att köpa varsin maskin var för sej, och sen hjälper varann att köra eller lånar av varandra.
är nog ganska lätt hänt att det slutar i ovänskap med samägande på tre personer, saker går sönder, någon känner att han får kosta på/göra mer än de andra, alla ska ha maskinen samtidigt o.s.v.

Avatar Fallback

Re: Samägande av små maskiner

jannee  
#798571 ALDRIG säger aldrig samäga maskiner, spelar absolut ingen roll hur goda kompisar ni idag är, om något år + ingifta flickvänner (som kommer vare sig ni vill eller inte) kommer diskussionerna om s.k. orättvisor.
NEJ alltså.
Köp i stället var sin maskin. En köper grävare, en skotare och en skördare, sedan kan ni arbeta åt varandra till marknadsmässig priser, kanske minus vänskapsrabatter.
Bättre EN äger för att senare kanske HYRA ut - ej LÅNA UT.
Självklart kan ni senare hjälpas åt med underhåll - någon av er är kanske överdjävlig på att reparera, som exempel.
Annars är skillnaden mellan en grävare och en skördare som dag och natt.
En grävmaskin går sällan sönder, verkar verkligen vara robust tilltagna, medans en skördare står still och bara går sönder.

Avatar Fallback

Re: Samägande av små maskiner

uffejohan  
#798574
jannee skrev:ALDRIG säger aldrig samäga maskiner, spelar absolut ingen roll hur goda kompisar ni idag är, om något år + ingifta flickvänner (som kommer vare sig ni vill eller inte) kommer diskussionerna om s.k. orättvisor.
NEJ alltså.
Köp i stället var sin maskin. En köper grävare, en skotare och en skördare, sedan kan ni arbeta åt varandra till marknadsmässig priser, kanske minus vänskapsrabatter.
Bättre EN äger för att senare kanske HYRA ut - ej LÅNA UT.
Självklart kan ni senare hjälpas åt med underhåll - någon av er är kanske överdjävlig på att reparera, som exempel.
Annars är skillnaden mellan en grävare och en skördare som dag och natt.
En grävmaskin går sällan sönder, verkar verkligen vara robust tilltagna, medans en skördare står still och bara går sönder.

Kunde inte sagt det bättre själv😏😏🤣🤣

Användarvisningsbild

Re: Samägande av små maskiner

Elis76  
#798576 @tallen100 & @jannee

Ni har träffat huvudet på spiken och får varsin tumme upp. Bra synpunkter båda två. 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Samägande av små maskiner

Eksäter  
#798590 Jag tackar för bra och snabba synpunkter.

Att jag inte ens tänkt i dom banorna?!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).