Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köra dagens huggning?

21 inlägg 4598 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köra dagens huggning?

80-90  
#794881
Mangan skrev:Ni som kör hem det löpande, var.lägger ninupp det? Jag resonerar som så att skall traktorn ändå hem, så kan jag ta med lasset hem också. Bra plats för upplag, och bara 50m från allmän väg vid gården. Inga avdrag för krokiga skogsvägar, och minimalt slitage av timmerbilar.

Även om det känns lite underligt att köra 700m länsväg från utskiftet. Fast timmerbilarna jag möter brukar vinka. 🙃

Har en vältplats som jag alltid lägger saluvirket på veden blir med hem

Avatar Fallback

Re: Köra dagens huggning?

maltex  
#794895 Hugger först kör när det passar, blir oftast så oberoende av framkönings metod. Har gjort så med lunningsbanke, handlastning av vagn, vajerkran +vagn och huggarvagn. Tycker att dom olika momenten blir effektivast så.

Användarvisningsbild

Re: Köra dagens huggning?

Fredrik320  
#794969 Jag hugger en längre tid, sedan kör jag allting på en gång innan större snöfall osv. beroende på hur det passar. På så vis kan jag köra varje sortiment skillt så behöver jag inte sortera så mycket vid vältorna. Men det är bara min egen manuella slutavverkning, mycket roligare att hugga och tillverka egna passliga bänkar att fälla på så kvistandet sker smidigt, speciellt trevligt vid djup snö då det första trädet man fäller kan försvinna helt in i snön.
Om jag bara städar vindfällen tar jag nog alltid traktorn till skogen.

Annars kör jag med atv till skogen då jag endast hugger.

Användarvisningsbild

Re: Köra dagens huggning?

paavo25  
#794982 Traktor med vagn står i skogen, om går, rigtigt med personbil till skogs fastigheterna. Nu just, vägen, sista kilometrarna oplogade så körjag med annan traktor, idag med vinch. Nu när det kanske lite varmare, startar jag skogstraktorn och kör ut, fällt rätt stora björkar ut på åker, så behöver kran för att reda ut det.

Användarvisningsbild

Re: Köra dagens huggning?

halvproffs  
#794986 För mig är det ofta vädret som bestämmer i.o.m behov av bärighet. Sista vintrarna med lite snö och bra kyla så vågar jag hugga typ en vecka innan jag kör fram virket. Kollar ofta 10dygnsprognosen som inte alltid står för vad den lovar 😀

Användarvisningsbild

Re: Köra dagens huggning?

machonisti  
#795078 Hugga är kul men sen ska det skotas. Ekonomiskt är det bäst att skota då allt är klart. Tillbaks till vardagen så är det fantastiskt att gå i traktorspår jämfört med halvhård skare och 10 cm lössnö ovanpå. Dessutom händer det ju att ett träd fastnar eller åker bakåt då är kranen till stor hjälp men det kan bli svårt att få hem ett helt sortrent lass. Sedan finns ju tekniker som att lägga på ett sortiment på väg upp och ett annat på väg ned men då krävs en bussig vändplats.
Hur man än gör är det svårt att få ut allt utan en extra vända om man inte väntar till våren då snön smält bort om man vågar på myren 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).