Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Inköp av dyra maskiner

81 inlägg 16448 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793632 Ett snitt gallring/ slutavverkning.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

Camaro1969  
#793634 det är ju kul me maskiner

ja började me atv + kinavagn med elvinsch
köpte sedan 4wd traktor och en gammal vagn med för kort kran
köpte ifjol en gammal valtra istället så man kunde sitta något sånär bekvämt bakåt,
sedan vart det en kranman p25
och nyss en ny vagn till traktorn med tillräckligt lång kran :)

man vill hela tiden ha något bättre är väl slutsatsen av detta..

men jag är väldigt nöjd med p25 och traktor med huggarvagn trots att jag inte hunnit kört så mycket. visst skulle en miniskotare vara bra till besvärligare terräng, men det får nog vänta ett bra tag.

jag försöker såga eller kapa ved av det man hugger så ökar man ju värdet även där.

sen har jag sommarkörning för traktorn så det hjälper till motivera inköpet lite mera :)


men alldeles för lite skog egentligen....

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

svampbob  
#793644
bengt.a skrev:Nu är jag skittråkig..... lej in nån att köra ut virket


Det är oftast väldigt svårt att hitta någon som kör ut åt dig.

Jag får frågan rätt ofta men tackar nästan alltid nej. Jag har fullt upp med mitt eget.
Körde lite åt SCA för en månad sedan men hade jag en bekant som körde och fick ta ersättningen från SCA.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

OBWN94  
#793686
Chippen skrev:Nä ekonomiskt sett är det ju vansinne. Men så jädra kul.

Det går nog att förena nytta med nöje i en gammal traktor och en fjärrstyrd hydraulvinch. I med en bra podcast/ musik/ ljudbok, bara. Kolla hur andra gör.

1-10ha. ATV-vagn med elvinch.
10-80 ha. En gammal traktor och en huggarvagn på 8-10 ton.
80-150 ha. Lite mer påkostad traktor, beroende på terräng. Ev. m. driven kärra.
Över 150 ha. Kanske begagnad skogsmaskin/grävmaskin. Lej bort till nya maskiner.

Någon får gärna korrigera mig. Detta är hur mina släktingar, vänner och kollegor har det på sina ställen. Jag vet ju inte exakt vilken ekonomi och prioriteringar som legat bakom. Men även grannarna till deras ställen verkar ha liknande uppsättningar.

Vill man vara väldigt rationell så kan man jämföra kostnaderna och intäkterna för en viss maskin med andra roliga saker. Bränsle, service, värdeminskning, räntekostnad/förlorad avkastning, ev. försäkring samt förlorad arbetstid. Inte säkert att det blir en kul uträkning, men det är i alla fall rationellt.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793687 Och så hugger ni med motorsåg fortfarande antar jag?

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

OBWN94  
#793700
Mangan skrev:Och så hugger ni med motorsåg fortfarande antar jag?

Vi? Ja. Det som inte lejs bort. Det blir motorsåg till någon mindre gallring. Köra ut lite vindfällen ibland. Jag tycker inte det ser så illa ut när de större maskinerna varit där. Men vi kanske har haft bra förare och markförhållanden hittills. Oftast har de lagt stickvägarna så att de inte syns om man inte vet var de går.

Är det någon som kör en liten begagnad traktor och hydraulisk fjärrstyrd wirekran? Låter väldigt prisvärt. Kranen kostar ju lika mycket som kärran och behövs ju egentligen inte för mindre stockar.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793705 När jag gallrar så lägger jag ca 80% av tiden på huggning och 20% på körning, då har jag en gammal 2wd med vajerkran. Den är "mekaniskt fjärrstyrd", men ibland bryr jag mig inte om att använda den. Motorsågarna kostade mer än traktorn, nästan. 🙂

Är det typ slutavverkning så är det nog mer 60% av tiden huggning och 40% körning.

Om det skall investeras maskiner, är det inte huggningen som borde snabbas upp, istället för att köpa stora ekipage för körningen? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

OBWN94  
#793721
Mangan skrev:När jag gallrar så lägger jag ca 80% av tiden på huggning och 20% på körning, då har jag en gammal 2wd med vajerkran. Den är "mekaniskt fjärrstyrd", men ibland bryr jag mig inte om att använda den. Motorsågarna kostade mer än traktorn, nästan. 🙂

Är det typ slutavverkning så är det nog mer 60% av tiden huggning och 40% körning.

Om det skall investeras maskiner, är det inte huggningen som borde snabbas upp, istället för att köpa stora ekipage för körningen? 🤔

Kul att höra. Jag tycker det låter bekvämt, rolig, ekonomisk och rationellt. Kunde väl vara något för trådstartaren att överväga?

Vad tänker du angående att snabbar upp huggningen?

Går det möjligen använda vinschen för att kvista? Har aldrig sett någon färdig lösning, men det borde väl att gå att dra ett par kvistknivar över varje stock? Kvistningen tycker jag är jobbigast. Antagligen mest tidskrävande också.

Ett par filmer på vad jag menar. Två vassa, halvrunda plåtar som fästs runt trädet:
https://www.youtube.com/watch?v=PKcF1Teqr_c
https://www.youtube.com/watch?v=TlR5qPXBPlQ


Här en grej som kvistar innan man fäller (de stamkvistar iofs, men resultatet blir detsamma):
https://www.youtube.com/watch?v=atrXPArsjns

Annars är det väl stegmatare eller att leja skördare som gäller.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793735 En gallringsprocessor kan nog vara en ide om man gallrar mycket. Hade varit kul om man kunde få ihop det så det lastar vagnen direkt, istället för att köra ner det på backen.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

generationsskifte  
#793740
Mangan skrev:En gallringsprocessor kan nog vara en ide om man gallrar mycket. Hade varit kul om man kunde få ihop det så det lastar vagnen direkt, istället för att köra ner det på backen.


Satt faktiskt igår och kikade på Skogsjournalen Nr1-1999 på Youtube igår och då hade några finnar redan uppfunnit en sådan maskin 😉 Såhär över 20 år senare verkade det inte blivit en hit.

https://youtu.be/sU9S7bXbRJE?t=1014

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

OBWN94  
#793750
generationsskifte skrev:
Mangan skrev:En gallringsprocessor kan nog vara en ide om man gallrar mycket. Hade varit kul om man kunde få ihop det så det lastar vagnen direkt, istället för att köra ner det på backen.


Satt faktiskt igår och kikade på Skogsjournalen Nr1-1999 på Youtube igår och då hade några finnar redan uppfunnit en sådan maskin 😉 Såhär över 20 år senare verkade det inte blivit en hit.

https://youtu.be/sU9S7bXbRJE?t=1014

Har man kran så kan man väl släpa stocken över ett par kvistknivar, bara?
Har man vinsch så kan man vinscha. I alla fall klena kvistar.


400.000 mark sade de 1999. Det är 100.000 euro idag. 1100 000kr...
Jämfört med en vanlig gammal traktor för 30-300 tusen.

Det blir som att jämföra äpplen och päron att jämföra nytt och begagnat, men pengar är pengar. För en självverksam borde det vara bättre med få funktioner och låg värdeminskning på grejerna.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793752 Som nämnts så tycker jag att problemet inte är skotningen, för den kan man göra med ganska enkla metoder
tex wirekran och 2wd, det som är besvärligt och sätter stopp för större projekt är fällning, kvistning och aptering.
Jag har en vagnsmonterad gallringsprocessor Kesla 40 LFe och det är en god hjälp på vägen men drömmen är ju
att ha en grävmaskinsmonterad processor som både fäller och kvistar och apterar.
Man kan hävda att det är bara att anställa en huggare eller två som går före och så skotar man själv, men det finns
inte folk att få tag i samt att det blir dyrt i längden.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793767
generationsskifte skrev:
Mangan skrev:En gallringsprocessor kan nog vara en ide om man gallrar mycket. Hade varit kul om man kunde få ihop det så det lastar vagnen direkt, istället för att köra ner det på backen.


Satt faktiskt igår och kikade på Skogsjournalen Nr1-1999 på Youtube igår och då hade några finnar redan uppfunnit en sådan maskin


Nej, alldeles för dyr och komplicerad och saknar vinsch vad jag ser.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

Camaro1969  
#793775
Mangan skrev:Och så hugger ni med motorsåg fortfarande antar jag?



Ja kör p25…
Nästan ekonomiskt försvarbart:)

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

valtra mega  
#793827 enligt mig är gallringsprocessorn valtra x jag har den bäst investeringen jag gjort i maskinparken på skogsbruket har huggit 4000-5000 m3 till en reparationskostnad som i stort motsvarar kostnaden för att hugga med motorsåg och utan värdeminskning

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).