Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Inköp av dyra maskiner

81 inlägg 16428 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792083 Jag tänker så att maskinen måste producera för lika mycket som den kostar inom rimlig tid. T.ex beg skotare 650 000.
10 000 fub skotning à 65 kr, det kan det snart ramla in. Kranman P25? 1500 fub första gallring à 160kr = 240 000. Går betydligt trögare att få till. Men det är en kul grej och lite kul ska man ju också ha. Från såna värdsliga saker som arbetslön, driftkostnad och eventuellt restvärde bortses.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

valtra mega  
#792091 Bra maskiner kan också vara anledningen till att man kan fortsätta jobb med det man trivs bäst med när hälsan sviker

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

Chippen  
#792175 Att skaffa bättre grejer för att orka hålla på med det man tycker är roligt blir nog en naturlig utveckling tror jag. Vet en här i närheten som köpte en skaplig skogsfastighet när han gick i pension. Flyttade dit och köpte en H8 han sitter och myser i. Ser honom ofta då fastigheten gränsar till riksvägen till mitt jobb. Han verkar riktigt nöjd med det beslutet. Sen tror jag ioförsäg att han hade en del kapital så det är nog inte så hög belåning på varken fastighet eller maskin.
Min grannfastighet hade ute en virkesköpare i juni förra året för att kolla stormskadorna efter januaristormen. De var och körde igenom det nu i julas. Så allt som blåste ner låg nästan 1 år för de gör ingenting själva och bor ej här. Lite irriterande då det redan var rejält be borregranar där. Det är ju sånt jag vill undvika. Men det kanske var extrrmfall att det skall ta så lång tid att få hjälp.
Hade man haft tid och utrustning kanske man kunde hjälpt till å fått en slant.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

alias  
#792182
generationsskifte skrev:En kollega till mig har cirka 70 hektar skog, egen skörade och skotare, traktor, grävmaskin etc. Frågade hur han fick lönsamhet med en egen skördare och skotare men han resonerar som så att det är värt de eftersom det är kul! 😉

Har en 6400 med en driven Moheda 13,5t vagn, det är ett kanonekipage men drömmen är ändå att köpa en skotare en vacker dag, problemet är bara att farsgubben inte håller med, plus att vi har 2 mil körsträcka om vi ska ha den på våra fastigheter ihop. Men drömma får man ju alltid 😀


Med tanke på sannolikt rep. & underhållskonto på traktor och huggarvagn resp. en beg. skotare och avståndet mellan skiftena så skulle jag säga att traktorekipaget är det bättre alternativet.

Själv vill jag samla ihop så mycket skotning som möjligt för att slippa hjula skotaren, som jag lånar ibland, i onödan - och då är det bara ca 5 km transportsträcka!

Edit: flyttade ett stycke som hade råkat hamna i fel inlägg.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias sön 12 feb 2023, 10:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

alias  
#792183
Mangan skrev:Reparation, kapitalkostnad, inflation och drifftskostnad tillkommer!

Men det skull vara intressant att se hur din skog ser ut, lägg upp ite bilder på terrängen, kanske du får mer lämpliga tips? Jag gallrar, avverkar och hämtar vindfällen med min vajerkran och 2wd, men terrängen är rätt så snäll. Jobbar inte heller i hela skogen själv.

Kommer du fram med en 4wd jordbrukare och driven kärra?


Instämmer i Mangans önskemål om bilder för att få en bättre uppfattning om drivningsförhållandena.

Av egen erfarenhet så vet jag även att fokus kan skifta över tid;
-När jag var yngre så följde jag med och drog ihop virke när farsan högg, i förhoppning om att få köra traktor en stund och skota ihop virket.
-Numera väljer jag motorsåg eller röjsåg alla dagar i veckan och ber hellre farsan skota ihop virket åt mig.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias sön 12 feb 2023, 10:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

generationsskifte  
#792201
alias skrev:
generationsskifte skrev:En kollega till mig har cirka 70 hektar skog, egen skörade och skotare, traktor, grävmaskin etc. Frågade hur han fick lönsamhet med en egen skördare och skotare men han resonerar som så att det är värt de eftersom det är kul! 😉

Har en 6400 med en driven Moheda 13,5t vagn, det är ett kanonekipage men drömmen är ändå att köpa en skotare en vacker dag, problemet är bara att farsgubben inte håller med, plus att vi har 2 mil körsträcka om vi ska ha den på våra fastigheter ihop. Men drömma får man ju alltid 😀


Med tanke på sannolikt rep. & underhållskonto på traktor och huggarvagn resp. en beg. skotare och avståndet mellan skiftena så skulle jag säga att traktorekipaget är det bättre alternativet.

MVH
Alias


Visst är det så. Men vi har idag två ekipage, min tanke var att sälja bägge och köpa en vettig skotare och även få lite pengar över. Men reparationskostnaderna äter säkert upp den summan rätt kvickt.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

jannee  
#792208 För att få ekvationen till att gå ihop, eller försvara varför man gjort eller gör si eller så kan man räkna på många olika sätt - samma som med statistik.
Först man måste ha tid (över) att nyttja sitt inköp, då utan att ta tid från annat, typ förvärvsarbete.
Man bör även ha möjligheter/kunskap om att underhålla/reparera mer avancerade maskiner.
Ett stort + är om man har tillgång till kapital - stora avverkningar och i stället för att skatta bort pengarna investerar man dem i rörelsen.
Att man senare får mycket mer gjort med en betydligt fysiskt lättare arbetsinsats är inte att förakta.
Ett ex är annars:
Den stora skillnaden med att röja med en risbit än en röjsåg.
Liknande underlättning är att gå från en vajerkran till traktor med griplastare och nästa steg blir en skotare.
En begagnad gallringsskördare, om den nu inte är totalt utsliten kan vara mumma, framförallt när man börjar komma lite till ålder.
Det sämsta med en sådan maskin är att den tenderar till att gå mer sönder när den inte nyttjas mot när den är i produktion.
En skogsägare med äldre maskinpark bör också vara lite av en verkstadstekniker :-bd .

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792218 En anledning till att skaffa maskiner är att slippa ägna sig åt traditionellt lönearbete som verkar väldigt tråkigt.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Cat554  
#792220 Om du nu inte har tilräklig många syn på saken, så får du en til:
Hyrar du inn til skotning, så behøver du en graver for att göra vägar så skotningen blir billigare. Åtkomst er oerhört viktig i skogen. Ochså om du senare driver den själv. OH

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

jannee  
#792231 En grävmaskin skiljer sig avsevärt i förhållande till skogsmaskiner.
De är oftast gediget byggda och krav på underhåll minimalt jämfört med skotare men inte minst skördare.
Är nog den maskin som är billigast att äga om eller när man jämför dyrare verktyg.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792232 Jag hade en from förhoppning att jag med min grävlastare (50-års present till mig själv) kunde göra vägar så jag bättre kom åt med vajerkranen. Tyvärr är den moderna och komplicerade maskinen trasig sedan snart ett år tillbaka... 😉 Ventilpaket med hängd slid och insprutningspump som behöver service är den senaste bedömningen.

Men riktig kul att köra grävdelen, nästan lika roligt som att lasta timmer med vajerkran... 😎

Användarvisningsbild

Re: Inköp av dyra maskiner

Chippen  
#792284 Fasen va kul att det blev så mycket svar å funderingar på min lilla fråga.
Håller på att röja allra längst bort, gränsar mot sveaskog. När jag trassla mig dit idag stannade jag till å tog ett par kort på vägen. Men dator å telefoner är inte riktigt min grej, ska se om jag kan få hjälp imorron å ladda upp några bilder. Är ju rätt svårt å nån känsla av bilder. Svårt med djup å höjder/backar.
Hade faktiskt en grävare här i höstas som laga basvägen efter avverkningen. Spårgaranti, gick fan å åka styrpulpetbåt i spåren. Då frågade jag om han inte kunde åka igenom min rättöversväg å bryta bort lite sten så det möjligtvis skulle gå att komma fram med en mindre traktor. Men jag tror han glömde bort det för det vart inte gjort iallafall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

jannee  
#792309 Jag lånade en gammal H 9.a när jag grävde ner min jordvärme, en helt underbar liten maskin.
Ägaren till den har sagt mig att under de 20 år han ägt den knappt haft några problem, några slangar som läckt är väl det allvarligaste.
Han är även ägare till en H 14, även den går utan några missöden, förutom att den kanske är "något" törstig på diesel :-bd
Bara kransen är ok är tydligen de äldre, snart antika maskinerna väldigt slitstarka - om nu tidigare ägare smörjt allt som behöver smörjas.

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793628 Nu är jag skittråkig..... lej in nån att köra ut virket

Avatar Fallback

Re: Inköp av dyra maskiner

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793629
Skogsola skrev:Jag tänker så att maskinen måste producera för lika mycket som den kostar inom rimlig tid. T.ex beg skotare 650 000.
10 000 fub skotning à 65 kr, det kan det snart ramla in. Kranman P25? 1500 fub första gallring à 160kr = 240 000. Går betydligt trögare att få till. Men det är en kul grej och lite kul ska man ju också ha. Från såna värdsliga saker som arbetslön, driftkostnad och eventuellt restvärde bortses.

65 kr/m3 för skotning? Står du ständigt på vägkant?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).