Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Välja svets för en pojke som vill lära sig svetsa

22 inlägg 5004 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Välja svets för en pojke som vill lära sig svetsa

PeterWallstrom  
#784228 Har inget 3-fas uttag så det blir att installera ett kombiuttag, 3x16A. och sen en ordentlig 2.5 mm2 skarvkabel som ni nämnde https://www.thomann.de/se/pce_9215_6_co ... l_wall.htm

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja svets för en pojke som vill lära sig svetsa

Elfving  
#784243
djkj skrev:Köp även rätt pinnar till inverter svetsen. Det ska vara rutila elektoder som tex.
ESAB OK 43:32 eller OK 46:00 kommer funka fint
2,5 mm är väl gångbart till det mesta
Basiska pinnar som OK 48:00 funkar inte bra i en inverter.

https://verktygsboden.se/maskin-teknik/ ... gLNcfD_BwE


Off topic, men basiska pinnar är det enda jag använder till min inverter och det går alldeles utmärkt!

Användarvisningsbild

Re: Välja svets för en pojke som vill lära sig svetsa

totte  
#784245
djkj skrev:Köp även rätt pinnar till inverter svetsen. Det ska vara rutila elektoder som tex.
ESAB OK 43:32 eller OK 46:00 kommer funka fint
2,5 mm är väl gångbart till det mesta
Basiska pinnar som OK 48:00 funkar inte bra i en inverter.


Jodå, 48.00 2,5 funkar utmärkt i min Telwin 144 från 2009. Är lite svåra att tända, men sen går det mycket bra och blir finare svetsar än med rutila och ger ytterst måttligt med slagg. En nackdel är att de inte bör förvaras i kalla fuktiga utrymmen utan varmt och torrt. Om höljet tar upp fukt påverkas hållbarheten i svetsen.

Använder annars själv ofta 43.32, enkla att tända, svetsar hyggligt i vanligt handelsstål och har inte problemet med fukt i mitt kalla garage. En nackdel är att de slaggar rejält.

Användarvisningsbild

Re: Välja svets för en pojke som vill lära sig svetsa

Andpers  
#784287 Min första Kemppi, en Master Stick 1400, gick dåligt att svetsa basiska elektroder med. Ljusbågen dog nästan direkt efter att den hade tänt. Det kan hända att något var fel på svetsen, men med rutila svetspinnar var det inget problem att hålla ljusbågen.
Detta problem har jag inte upplevt med någon modernare enfas inverter-svets, vare sig Kemppi Minarc 150 eller Gysmi 165.

Avatar Fallback

Re: Välja svets för en pojke som vill lära sig svetsa

Elfving  
#784392
totte skrev:
djkj skrev:Köp även rätt pinnar till inverter svetsen. Det ska vara rutila elektoder som tex.
ESAB OK 43:32 eller OK 46:00 kommer funka fint
2,5 mm är väl gångbart till det mesta
Basiska pinnar som OK 48:00 funkar inte bra i en inverter.


Jodå, 48.00 2,5 funkar utmärkt i min Telwin 144 från 2009. Är lite svåra att tända, men sen går det mycket bra och blir finare svetsar än med rutila och ger ytterst måttligt med slagg. En nackdel är att de inte bör förvaras i kalla fuktiga utrymmen utan varmt och torrt. Om höljet tar upp fukt påverkas hållbarheten i svetsen.

Använder annars själv ofta 43.32, enkla att tända, svetsar hyggligt i vanligt handelsstål och har inte problemet med fukt i mitt kalla garage. En nackdel är att de slaggar rejält.

Jag har tidigare (-30 år) aldrig svetsat annat än basiska elektroder så jag blir bara irriterad av hur rutila beter sig. Lägger sig på ytan enbart, kass fogstyrka osv. Basiska är alltid svårare att tända än rutila - men så är det oavsett svetsmaskin. E7018 (som ESAB 48.00 klassas in bland) är vad man skall lära sig använda för över tid hållbara konstruktioner anser jag, låt vara att de är lite svårare att tända.

Användarvisningsbild

Re: Välja svets för en pojke som vill lära sig svetsa

JohannesG  
#784422 Något som sällan pratas om men som ändå är rekommenderat är att bära andningsskydd vid svetsning och slipning. Speciellt vid svetsning inomhus. Finns flera här på forumet som kan vittna om vilka skador rök och slipdamm orsakar.
P3 + ABE är en rekommenderad filterkombination.

Sundström har ett hyfsat prisvärt alternativ (om man inte vill kosta på sig ett fläktmatat paket) för svetsning m.m, sr900 halvmask med midjeburet filter sr905. Även 3M har masker som bör passa under svetshjälmen om rätt filter väljs.

Avatar Fallback

Re: Välja svets för en pojke som vill lära sig svetsa

Amatörhuggare 62  
#784433 Ja Isocyanater, behöver man bara en gång. Så har man nytta av det,livet ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).