Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bränsleåtgång Oxen/ Järnhäst

6 inlägg 1376 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bränsleåtgång Oxen/ Järnhäst

gripskopa  
#783435 Hej forumfolk!

I mitt fall så har jag mycket björkved att hämta på ett myrliknande område men där jag provat att trampa för skotare men det fryser aldrig har jag nu märkt. Om jag hade haft en Oxe eller Järnhäst skulle det nog gått utmärkt att lunna stammarna 200 meter till fastare mark där större maskin kan ta vid. Nu till frågan: om man tänker sig ett lunningsavstånd på 200 meter skulle bränslekostnaden för dessa småmaskiner helt ta bort lönsamheten?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsleåtgång Oxen/ Järnhäst

toker72  
#783490 Är det för löst för att köra med ATV och vagn man kör fram mycket på en dag om det är hopdraget och bara 200 meter att köra.

Avatar Fallback

Re: Bränsleåtgång Oxen/ Järnhäst

gripskopa  
#783537 Hur länge räcker en tank på en järnhäst och hur många liter rymmer den? Hur mycket bensin går det åt en arbetsdag? Ja för blött troligen för ATV bara bandmaskin skulle funka bra tror jag och släpa virket till inom griplastares räckvidd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsleåtgång Oxen/ Järnhäst

toker72  
#783553 Har ingen koll på järnhäst men en skoter lär ju kunna köra ut det och är det en slät myr går det lasta rejält men blir ju tyvärr handlastning.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleåtgång Oxen/ Järnhäst

Helproffs  
#783560 https://docplayer.se/105827799-Ih-2055- ... -flex.html

Här finns nog den fakta du söker på järnhästen iaf lär väl gå att hitta liknade till oxen med

Användarvisningsbild

Re: Bränsleåtgång Oxen/ Järnhäst

Helproffs  
#783561 På Sidan 36 är bränsle uppgifter

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).