Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Jernhest eller oxen

13 inlägg 3484 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jernhest eller oxen

county  
#771822 Hei. Noen som har erfaring med jernhest versus oxen. Hvilken ville dere kjøpt



   TS
Avatar Fallback

Re: Jernhest eller oxen

Cat554  
#771831 Uten tvil jernhest. Jernbeslåtte belter som på Oxen har ikke noe å gjøre i skog. Og Jernhesten er mer forseggjort.

Avatar Fallback

Re: Jernhest eller oxen

Hema  
#771964 Jag har hört Oxen framför Järnhästen, men ite testat själv så jag har ingen egen erfarenhet? Men det måste finnas fler här som har vetskap i ämnet?

Användarvisningsbild

Re: Jernhest eller oxen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771971 Har inte kört järnhäst sedan jag gick skolan. Men jag är nöjd med Oxen vi har. Som köptes ny 99 med 16 hästars motor. Ska bara komma till skott o fixa att motorn går lite illa för tillfället.🙈

Kör man försiktigt så river inte järnen mer än nödvändigt. Har för mig jag sett nån gammal maskin med gummiklossar på banden.

Så jag röstar på Oxen. 👍

Användarvisningsbild

Re: Jernhest eller oxen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772520 En sak jag kom att tänka på efter dagens körning. Med Järnhästen går det väldigt enkelt att vända "på en femöring" om man t.ex. har ena bandet på en sten eller en större tuva. Oxen kanske har samma egenskaper men annars är det ju ett klart plus för järnhästen.

Avatar Fallback

Re: Jernhest eller oxen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772546 Järnhästen tillverkas fortfarande. Vad gäller Oxen så verkar det vara ett detektivjobb att hitta delar.

Avatar Fallback

Re: Jernhest eller oxen

Hema  
#772558 Har hört något om att ev kranman köpt upp och erbjuder reservdelar, men kan vara felinformerad.

Avatar Fallback

Re: Jernhest eller oxen

Castor fiber  
#772591 Har kört Oxen sen över 20 år tillbaka. Bra konstruktion som fungerar. Problemet är bara att hitta delar. Samtidigt är allt från hyllan, så med detektivarbete kan man hitta motsvarande delar

Användarvisningsbild

Re: Jernhest eller oxen

barka  
#773172 Har kört två Oxen, fyra järnhästen och en Goliat hydraul. Järnhästen finns med många olika variationer vad gäller fram-back-växel, kolla att den är lätt att växla Banden är en kritisk punkt. Gummi åldras även oanvänt. Standardvinschen är klen och vajern bara 10 meter. Byt till 2-växlad med 20 m vajer. Motorvinsch är mycket bra, men det är egendomligt att det behövs tre olika spakar för att manövrera den. Oxen och Goliat, är överlägset bättre att manövrera tack vare hydrauliken. Oxen är tyngre, starkare och har bra hydraulisk vinsch. Grova jörnprofiler på banden ger bättre grepp och banden håller längre. [url][/url]

Användarvisningsbild

Re: Jernhest eller oxen

AndersHallpers  
#774794 Gick Myreback i konkurs eller hur var det?

Användarvisningsbild

Re: Jernhest eller oxen

barka  
#775151 Angående vända på en femöring, så fungerar järnhästen och oxen likadant. Ena bandet står still, det andra driver. Utan timmerkärra vänder du enkelt. Bokstavligen snurra runt på egen axel, kan Goliat hydraul, som enligt manualen kan köra framåt med ena bandet, och samtidigt bakåt med det andra.

Avatar Fallback

Re: Jernhest eller oxen

county  
#777157 Det blei en flex på meg. Videoene som ligger ute så virker det som fremkommelighet har blitt vesentlig forbedret

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jernhest eller oxen

Monark1954  
#777348 Fler skog med hydraulvagn. Nya Heavy det banden är mycket bättre än den tidigare versionen.
Drar även skidspår med en större spårsläde med min Flexibel skog.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).