Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Markberedare Inversal

8 inlägg 2083 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markberedare Inversal

JanO  
#769651 Finns det någon klok person som har erfarenhet/kunskap om markberedaren Inversal, som finns till salu på blocket?



   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedare Inversal

Johan Graden  
#769668 Har kört och adm en inversal markberedare och som dragare Valmet 6650! Skonsam miljövänlig och extrem effektiv markberedare på mindre hyggen uppptill 5 ha.
Enligt rykten kan det vara svårt med reservdelar! Egentligen en enkel utrustning så det borde gå att hålla igång systemet.

Avatar Fallback

Re: Markberedare Inversal

JanO  
#769675 Tackar för svar. Enligt annonsen var det utförsäljning på dom två sista som finns, så kan tänka mig att det blir knepigt med delar.
Hållbarhet? Tycker att ramen ser ganska vek ut på bilderna.
Hur fungerar det på ganska stenig mark?

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedare Inversal

Johan Graden  
#769685 Jag upplevde inga problem med hållfastheten i ramen. Vi packade om hydralmotorerna och självklart fick vi byta stål som slets rejält när det var stenigt. Vi körde helt manuellt med en vipstömbrytare, går att köra med automatskt inställning med tidur intervallen på fläckarna eller hög. Man lärde sig snabbt att lyssna in när fläck eller hög lämpades att göras! Vårt mål var vid kontroll att skapa 2000 godkända planteringspunkter per ha.
På riktigt stenbundna hyggen kunde begränsningen vara framkomligheten med dragaren.
På allt för ytstening mark kan det vara tveksamt med markberedning överhuvudtaget! Uppnår man inte mer än 50% av godkända planteringspunkter av målsatt antal plantor, avråder jag personligen markberedning.

Avatar Fallback

Re: Markberedare Inversal

JanO  
#769697 Jag har tillgång till en gammal bogserad fläckberedare, av okänt fabrikat och den var nog ny ungefär samtidigt som barnen Hedenhös var unga. Så stenproblemet är väl ungefär lika.
Är den lämplig för frösådd/fröträd? Långfläck? Lite svårt att se på dom få filmer som finns på Youtube.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedare Inversal

Johan Graden  
#769708 För självsådd tall är det viktigt med en aggresiv markomröring, ordentligt ner i mineraljorden! För Inversalen skall skären vara nya!

Avatar Fallback

Re: Markberedare Inversal

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769735 Kördes lite med inversal här på 90-talet. Den bör väl kräva mindre dragare än andra harvar och om det blir problem så har man hjälp av beredningshjulen när man vänder rotationsriktning framåt?

Avatar Fallback

Re: Markberedare Inversal

Johan Graden  
#769737 Det är ju alltid så att man lär sig många knep för att både ta sig framåt och bakåt vid besvärliga situationer!
Fick erfarenheten att alltid köra med kedjor på framhjulen för att minska risken med stickskador av torrträd!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).