Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hjälp med Starkran 🥴

9 inlägg 2207 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp med Starkran 🥴

Elwil  
#767853 Hej alla! Ny här på skogsforum :)
Jag har fått en Starkran av en kompis, som köpte den för många år sen nedplockad för att förra ägaren bytt bromsband, han själv monterade aldrig ihop den utan köpte en riktig hydraulvagn istället. Nu fick jag den och försöker få ihop den 🤦 förstått att när man för spaken uppåt så winshar den in, när man sen släpper spaken så den hakar i "jacket" så ska den hålla lasten. Men det lyckas jag inte få till. Tillverkad 76 enligt plåten och sprängskissen på Sonnys ser inte likadan ut. Har jag monterat något fel?



   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med Starkran 🥴

Brorsan  
#768544 Så här ser det ut på min från 79.
1661607001_20220827_150720.jpg

Och en filmsnutt.

Delen som sitter horisontellt ska sitta vertikalt för att kunna påverkas av handtaget på rätt sätt och delen som går snett uppåt höger ska sitta horisontellt en fjäder i hålet i den svetsade delen .

Avatar Fallback

Re: Hjälp med Starkran 🥴

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768721 Annars är det bara att ringa Sonnys maskiner som tillverkar dem. Vet även folk som har åkt dit och fått servat vinschen.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Starkran 🥴

Elwil  
#769663 Jag får inte ihop det alls 😵‍💫 när jag monterar länkaget till automatbromsen som ni sagt så är det endast i "lasthållningsläget" som trumman öht går att snurra. Inte förrän jag hakar av fjädern går det att "winsha in" eller dra ut vajer. Ska se om jag lyckas få in en filmsnutt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Starkran 🥴

Elwil  
#769664 En filmsnutt, tror jag 🤣

https://youtube.com/shorts/BUB5qqP_jBs?feature=share

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Starkran 🥴

Nyborg  
#769689
Elwil skrev:Jag får inte ihop det alls 😵‍💫 när jag monterar länkaget till automatbromsen som ni sagt så är det endast i "lasthållningsläget" som trumman öht går att snurra. Inte förrän jag hakar av fjädern går det att "winsha in" eller dra ut vajer. Ska se om jag lyckas få in en filmsnutt...

I det läget som du har reglaget nu ska vajern vara i frikopplat läge. Om du först har släppt ner den i botten. När du drar spaken uppåt börjar dragläget. Då är trumman ej frilagd längre. Går att justera nånstans. Är det feljusterat frikopplar det inte ordentligt förrän man lyfter lite i spaken.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Starkran 🥴

Elwil  
#769705 Nja, där spaken är på bilden i "jacket" ska ju trumman vara låst så stocken blir hängandes. För jag spaken upp och släpper fort så ska ju stocken fara ner (friland trumma). Men som det är nu på bilden är det enda läget där trumman går att snurra, trögt, men det går. I alla andra lägen är det låst... 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Starkran 🥴

Nyborg  
#769715
Elwil skrev:Nja, där spaken är på bilden i "jacket" ska ju trumman vara låst så stocken blir hängandes. För jag spaken upp och släpper fort så ska ju stocken fara ner (friland trumma). Men som det är nu på bilden är det enda läget där trumman går att snurra, trögt, men det går. I alla andra lägen är det låst... 🤔

I låst läge när du har winchat in, men när du släpper ner spaken och sedan drar upp den sakta ska lasten sänkas.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Starkran 🥴

Nyborg  
#769717
Nyborg skrev:
Elwil skrev:Nja, där spaken är på bilden i "jacket" ska ju trumman vara låst så stocken blir hängandes. För jag spaken upp och släpper fort så ska ju stocken fara ner (friland trumma). Men som det är nu på bilden är det enda läget där trumman går att snurra, trögt, men det går. I alla andra lägen är det låst... 🤔

I låst läge när du har winchat in, men när du släpper ner spaken och sedan drar upp den sakta ska lasten sänkas.

Tittade på "snutten" nu, om du när du har släppt spaken istället drar upp den till hacket igen utan att släppa fjädern ska den frikoppla...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).