Små skogsmaskiner och övriga maskiner

3-punkt

16 inlägg 2790 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

3-punkt

Hema  
#762276 Hej.

Har funderingar på att bygga ett aktivt 3-punktfäste på en specialvagn. Visst, man kan välja en frontlyft, men den är oftast stel både i sidled och höjdled (icke individuella armar). Max kategori 2.

Så min fråga är om det finns någon traktor som passar som donator för detta ändamålet? Då tänker jag även på att man inte ska behöva hela bakklumpen på traktorn.

Så alla kunniga där ute, har ni något förslag på märke och/eller modell som kan vara passande?

Tack på förhand.



   TS
Avatar Fallback

Re: 3-punkt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762279 Vilken egenskap behöver du på hydrauliken? Med traktorhydraulik så får du läges och tyngdkraftreglering. Behöver du inte det så har du mycket att vinna på något enklare. Plocka dragarmar och lyftlänkar från i stort vilken traktor som helst så får du snart ihop resten. Lyftfunktionen löser du genom att bygga en brygga mellan lyftlänkarnas övre ände med en lyftkolv undertill. Stabiliseringsstag tar du antingen från en traktor eller så kör du med korslagda kedjor och vantskruv.

Användarvisningsbild

Re: 3-punkt

rokon  
#762281 En modell som jag kom att tänka på är den enkelt avtagbara jordbrukslyften med 3 punkts fäste som jag har fram på min MB trac, sådana finns ibland till salu för ca 12 - 15000. vad du tänker bygga förstår jag ej riktigt men skall bli spännande att följa i så fall. Min har en kraftig hydraulcylinder, till de större modellerna så är det 2 cylindrar.

Avatar Fallback

Re: 3-punkt

Hema  
#762341 Jag vill ha lyft, justerbart lyftstag och flexibla (dock spännbara) lyftarmar, så de kan passa flera redskap.

Min tanke att hitta en lämplig donator-traktormodell, så hade jag sluppit bygga något eget. Men visst, det skulle kunna vara en utväg.

Den samlade kunskapen här, borde iaf kunna få mig i rätt riktning.

   TS
Avatar Fallback

Re: 3-punkt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762384 Det låter enkelt att plocka på något färdigt men min erfarenhet är att det blir så mycket kompromisser och ombyggnationer att hela vinsten med att slippa bygga nytt är borta.

Avatar Fallback

Re: 3-punkt

Hema  
#762395
busholle skrev:Det låter enkelt att plocka på något färdigt men min erfarenhet är att det blir så mycket kompromisser och ombyggnationer att hela vinsten med att slippa bygga nytt är borta.

Låter sunt, men om jag minskar ev lösningar. Finns det någon traktor där själva lyftkolven för 3-punkten inte är integrerad i själva traktorns bakaxel?

Eller så är det just så jag ska göra o byts axeln mot en boggi. Risken är dock att det blir onödigt tungt.

   TS
Avatar Fallback

Re: 3-punkt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762401 Ja många traktorer har trepunkten som en ryggsäck hängande på bakaxeln. En sådan modul skulle gå att bygga på något annat men det är en hel del jobb med inpassning.

Användarvisningsbild

Re: 3-punkt

HannuRöj  
#762402 En av enklaste är ryggsäcken på Nuffield/Leyland. Den är skruvat fast på en jämn yta.https://konekansa.net/threads/nuffield- ... 1/page-176

Avatar Fallback

Re: 3-punkt

Hema  
#762404
HannuRöj skrev:En av enklaste är ryggsäcken på Nuffield/Leyland. Den är skruvat fast på en jämn yta.https://konekansa.net/threads/nuffield- ... 1/page-176

Tack, kunde dock inte se något via länken, då jag inte hade något konto, men googling på modellen gav en del bra bilder. 👍

Samtidigt börjar jag snegla på att behålla entraktorbakdel (borde väl gå att strippa på allt man inte behöver).. Som busolle, ska man inte gå över ån för vatten.

Men det får bli något äldre /mindre. Den som känner att den har andra förslag, så är öppen för förslag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 3-punkt

Bert1  
#762406 På Valmet och Valtra i bla 6000 serien har lyftkolvarna utvändigt

Avatar Fallback

Re: 3-punkt

Blondin 750  
#762407 Sök på ” frontkraftheber” tillsammans med mb trac eller unimog, det finns gott om eftermarknadslyftar till dessa maskiner, både byggsatser och färdiga att montera.

Avatar Fallback

Re: 3-punkt

Hema  
#762414
Bert1 skrev:På Valmet och Valtra i bla 6000 serien har lyftkolvarna utvändigt

De är även tryckande va? Så man har ett reglage för om man ska ha flytabde eller ej? Om jag minns rätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: 3-punkt

Hema  
#762419
Blondin 750 skrev:Sök på ” frontkraftheber” tillsammans med mb trac eller unimog, det finns gott om eftermarknadslyftar till dessa maskiner, både byggsatser och färdiga att montera.

Vad jag har sett tidigare och vad jag såg nu, när jag tittar på dessa frontlyftar, är att lyftarmarna är stela i bredden och nästan samtliga har parallellt låsta lyftarmar. Men som jag skrev tidigare så kan det bli begränsande för vilka redskap man kan använda.

För inte kan man väl anta att det finns och alltid har funnits en standard på infästningspunkterna på redskapen? För isf så skulle denna frontlyft funka ihop med en A-ram.
1656597708__20220630_155754.jpg


Men oavsett, så förlorar man tiltfunktionen, som man ofta finner på ena lyftstaget. Dock är en frontlyft mycket enklare ur ett byggperspektiv.

   TS
Avatar Fallback

Re: 3-punkt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762421 Räkna inte med att du klarar dig med standardbredd, jag har haft liknande behov som dig och mätt många trepunkter och från 55-85cm har det varierat mellan på det halvdussinet redskap jag har haft behov av att mäta.

Avatar Fallback

Re: 3-punkt

Blondin 750  
#762422 Det finns olika varianter, till MB trac är det nog lika vanligt med den stela varianten med en lyftkolv som den med två lyftkolvar som har flytande armar. Båda dessa har fast bredd för modern standard på 3-punkt.
Det finns med variabel bredd också men dessa är ovanliga och jag har ej sett nytillverkade av den modellen. HEVA har haft någon universalmodell med variabel bredd, typ den här.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).