Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman Vs Kellfri

16 inlägg 6566 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranman Vs Kellfri

TrioBrake  
#761167 Hallå på er därute!

Jag står och velar lite.... Det är så att jag är på jakt efter en skogsvagn med kran och har då hittat en kellfri länkar den här https://bergbymotorcenter.se/vara-produkter/skogsvagn/ Men efter lite efterforskning så verkar den samlade eliten här på SF vara mindre nöjd med denna vagn?

Så då såg jag att Kranman har en liknande vagn https://kranman.com/produkt/griplastarvagn-t1650/

Så vilken är "bäst" Bör nämnas att jag inte kommer köra i skogen måndag-fredag med ekipaget, utan det är mera inne i städer/trädgårdar, mycket risplockning blir det. Så den kommer inte gå överdrivet tungt med massa stockar konstant.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman Vs Kellfri

anersimyra  
#761206 Vad betyder egentligen ”smidig tillkoppling” av kellfrivagnen? Har den driftautomatik och inte minst en terrängbroms?

Användarvisningsbild

Re: Kranman Vs Kellfri

toker72  
#761278 I bra terräng funkar det utan drift på vagnen men ska du ut i skogen vill man ha drivning det är stor skillnad. Vagnen blir mycket smidigare med ramstyrning jag skulle inte köpa en vagn utan det. Ska du plocka ris med vagnen så vill man troligtvis ha lite mera räckvidd men då drar ju priset iväg och det funkar helt klart med en kortare kran också man får flytta lite oftare bara. Jag har en Kranman 1710 driven vagn 30-40 kran ramstyrning samt vinch den funkar utmärkt till att köra både ved och timmer på dock bör man hålla nere längden lite grann annars blir det baktungt.

Användarvisningsbild

Re: Kranman Vs Kellfri

TrioBrake  
#761296 Ja, ramstyrning samt drivning kan kanske vara klokt. Verkar inte diffa allt för mycket i pris mellan dom olika varianterna. 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman Vs Kellfri

TrioBrake  
#761378 *Bump*

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman Vs Kellfri

mrlynx  
#761404 Som ägare av Kellfris vagn sedan 2015 så skulle jag säga köp Kranman om du har råd.
Slangarna som satt på vagnen var av undermålig kvalitet och jag har snart bytt alla slangar.
Vridhuset har någon felkonstruktion som gör att kuggdrevet vill lossna från kranpelaren. Jag har även svetsat en spricka i ramen.
När jag köpte min vagn så var alla "bättre" vagnar mer än dubbelt så dyra.
För hobbyanvändning så är den väl ok men inte mer.

Användarvisningsbild

Re: Kranman Vs Kellfri

TrioBrake  
#761456 Ajdå, är väl ungefär detta man hört från flera ägare till dessa vagnar 😶

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman Vs Kellfri

machonisti  
#761467 Hörde sägas en gång; ska man köpa billigt och bra måste man köpa två, en billig och en bra!

Användarvisningsbild

Re: Kranman Vs Kellfri

TrioBrake  
#762505 Det blev affär på en Kranman istället!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman Vs Kellfri

SkogsBasse  
#762507
TrioBrake skrev:Det blev affär på en Kranman istället!


Bra val, är jättnöjd med min.

Användarvisningsbild

Re: Kranman Vs Kellfri

toker72  
#762516
TrioBrake skrev:Det blev affär på en Kranman istället!

Blev de en ny och vilken modell ?

Användarvisningsbild

Re: Kranman Vs Kellfri

TrioBrake  
#762843 Japp, en ny och det blev en T1650 med ramstyrning och vinsch, skall komplettera med en risbalja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman Vs Kellfri

toker72  
#762846 Den blir du nog nöjd med har en T1710 är väl ganska lika men med drift och den funkar bra kör den efter både ATV samt mini traktor.

Användarvisningsbild

Re: Kranman Vs Kellfri

TrioBrake  
#762850 Jag hoppas det, blev lite oplanerat hela det här inköpet så jag hade inte tid att vänta till V.15 2023 för leverans av en annan av deras vagnar, samt så kommer min vagn i huvudsak rulla i trädgårdar och parker så tror det duger 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman Vs Kellfri

Nullan  
#789267
toker72 skrev:Den blir du nog nöjd med har en T1710 är väl ganska lika men med drift och den funkar bra kör den efter både ATV samt mini traktor.


Off topic, men hur löser du hydrauliken när du skiftar mellan traktor och ATV? Snabbkopplingar och lämnar bensinaggregatet på ATVn?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).