Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Minilunnare Oxen

17 inlägg 6370 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Minilunnare Oxen

Rossignol  
#798781
Vedmaskin skrev:
Rossignol skrev:Jag har en tidigare betesmark som jag har tänkt att köra hem ved från. Från det aktuella beståndet är det nästan 400 meter egen grusväg dit jag ska lägga veden. Då det är plant och fint så tänkte jag att det går fint att använda oxen och ta stora lass. Jag har nämligen ingen traktor.

Vad säger ni om den idén?


Har du ingen traktor så är det ett bra alternativ. 😀

Jag gjorde förlängningsstakar. Som jag använder när jag kör klen ved och handlastar. Då tar jag bort bommen till vinschen så är den inte i vägen.


Någon som har räknat på hur långt det är vettigt att köra veden med en Oxen istället för att leja in traktor med släp?

Användarvisningsbild

Re: Minilunnare Oxen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798787
Rossignol skrev:
Vedmaskin skrev:
Rossignol skrev:Jag har en tidigare betesmark som jag har tänkt att köra hem ved från. Från det aktuella beståndet är det nästan 400 meter egen grusväg dit jag ska lägga veden. Då det är plant och fint så tänkte jag att det går fint att använda oxen och ta stora lass. Jag har nämligen ingen traktor.

Vad säger ni om den idén?


Har du ingen traktor så är det ett bra alternativ. 😀

Jag gjorde förlängningsstakar. Som jag använder när jag kör klen ved och handlastar. Då tar jag bort bommen till vinschen så är den inte i vägen.


Någon som har räknat på hur långt det är vettigt att köra veden med en Oxen istället för att leja in traktor med släp?


Har inte räknat på det. Men har för mig att man fyller 9 tonsvagnen med 3-3,5 Oxenlass utan extrastakar.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).