Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Timmerdoning med dåligt glid

8 inlägg 3496 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Timmerdoning med dåligt glid

mårre  
#747735Har en skoterdragen timmerdoning som ofta går trögt då det bildas is under medarna. Är det någon idé att valla eller behandla på något sätt? Och i så fall med vad?

TS
Kranman

Re: Timmerdoning med dåligt glid

Tjingen  
#747739Har du plastbelag på medlarna? Annars är det en bra rekommendation för bra glid

Användarvisningsbild

Arvid0  
#747742Plastbelag som skrevs är nog bäst men annars stearin, teflonspray el dyl men det håller inte så länge.

Jag har målat med hammarlack, fungerar bra så länge man håller sig på snö. Skavs såklart bort av sten och grus men det är en snabb åtgärd att bättra på och har hållit för mig i några säsonger.

Sedan kan det vara bra att få upp medarna från backen när du inte använder den.

Användarvisningsbild

hlb  
#747746Remsor från Q8 20 l oljedunkar borde nog fungera bra. Hade det för att glida med takstolsgrupper på bygge. Kraftig, hal och billig.

Användarvisningsbild

mårre  
#747747Tack! Jag tar stearin direkt och målar hammarlack efter säsongen.

TS

Piraboin  
#747748hur breda är medarna????? om du hittar nå pem rör som du kan kapa upp å trä över så gjorde vi med en timmerstöttin med 10 cm vattenlednigsrör å fan vad lätt den börja glida

https://www.byggmax.fi/sv/pem-slang-32mm-10m-rulle-p31658

axwell  
#747751Undvik i det längsta att måla med hammarlack, bara bra för stunden.
Sen blir det svårt att få färgen att fästa nästa gång det skall målas, gäller även om hammarlack används igen.

Välj hellre en slitstark båtfärg som du sen vaxar med silikonvax, då har du silikonet på ytan, istf. i färgen vilket hammarlack har.
https://www.biltema.se/bat/batvard/batf ... 2000041314

Användarvisningsbild

Bax  
#747755Kom ihåg tricket att parkera doningen på två slanor när du lastar så inte medarna fryser fast under tiden. Och tippa upp den på högkant över natten.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).