Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lätt och smart och billig vedtransport

15 inlägg 4756 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Lätt och smart och billig vedtransport

devinfarrell  
#745041Hej Skogisar. Är just bliven pensionär och hade tur att hitta en liten fastighet med lite skog. Undras på hur som bäst är att få veden hem från skogen. Skogen ligger intill knuten och terränget är plant och lättkörd. Har jobbat med skog i nära 20 år i Danmark, men valde att flytta hit nu och ska forsöka lugna ner tempo´t, så inga stora ocg vilda maskiner tack.. :lol:
Hade tänkt på snöscooter och släda på vintern men nackdelen är att det inte går att köra på sommaren. ATV med vagn kunne vara en möjlighet, men hur beter den sig i snön?
Studerar med mycket interess Blocket, men tycker priserna är hämskt höga.
Hur är en 6-hjuling, jämnförd med en 4-hjuling? Vikten är vel nästan det samma, men 6-hjulingen går att förse med band, eller hur?
Har ochså tänkt på en mindre traktor och vinsch, men du får inte mycket traktor för 25000 och så är vinschen inte med.
Så jag hör gärna från er därute som har erfarenhet med detta.

TS
Kranman

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

MF förare  
#745059Hej! Mycket snö och atv är nog ingen bra kombination för framkomlighet. Har själv en polaris 6×6 och kommer nog aldrig å gå över till 4 hjuling igen. Den tar mer plats och man behöver lite mer plats i svängarna men du har en framkomlighet om de är brant terräng som är både bättre och säkrare. Samt ett flak som är mycket praktiskt som ja nu inte skulle vilja vara utan!! Enda nackdelen är att de ä dyra å köpa...

Användarvisningsbild

Arvid0  
devinfarrell skrev:Hej Skogisar. Är just bliven pensionär och hade tur att hitta en liten fastighet med lite skog. Undras på hur som bäst är att få veden hem från skogen. Skogen ligger intill knuten och terränget är plant och lättkörd. Har jobbat med skog i nära 20 år i Danmark, men valde att flytta hit nu och ska forsöka lugna ner tempo´t, så inga stora ocg vilda maskiner tack.. :lol:
Hade tänkt på snöscooter och släda på vintern men nackdelen är att det inte går att köra på sommaren. ATV med vagn kunne vara en möjlighet, men hur beter den sig i snön?
Studerar med mycket interess Blocket, men tycker priserna är hämskt höga.
Hur är en 6-hjuling, jämnförd med en 4-hjuling? Vikten är vel nästan det samma, men 6-hjulingen går att förse med band, eller hur?
Har ochså tänkt på en mindre traktor och vinsch, men du får inte mycket traktor för 25000 och så är vinschen inte med.
Så jag hör gärna från er därute som har erfarenhet med detta.

Var bor du och vad har du för budget?
Kommer du köra året runt?

Du kan sätta band på en fyrhjuling.

Är det nära, du vill kunna köra året runt och du har begränsat med pengar så känns en begagnad järnhäst som ett alternativ.

Användarvisningsbild

svampbob  
#745063Så här körde jag i många år och snömängden var inget problem förutom när träden skulle skottas fram för att kunna fällas med motorsågen.

BM Buster  
1643034737_img_1103.jpg
Att köra med atv på vintern går alldeles utmärkt om man börjar trampa väg så fort kylan kommer och sedan fortsätter vartefter snön kommer, eller gör som jag gjort de senaste vintrarna. Invänta vårvintern och kör på skaren. Vid rätt förutsättningar är körning på skare underbart!

Hema  
#745201Har du skogen precis intill huset?

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745663En traktor med wirekran och en skogsboggiekärra

80-90  
bengt.a skrev:En traktor med wirekran och en skogsboggiekärra

+1 på den

hans.w  
#826901Om budgeten är 25.000 så röstar jag på en 50-talstraktor med en ATV timmervagn.
Bor man längre norrut är ju snöskoter och timmerkälke väldigt smidigt i gallring.
Veden ska ju ändå hem under vintern och klyvas till påsk.

Ent  
hans.w skrev:Om budgeten är 25.000 så röstar jag på en 50-talstraktor med en ATV timmervagn.
Bor man längre norrut är ju snöskoter och timmerkälke väldigt smidigt i gallring.
Veden ska ju ändå hem under vintern och klyvas till påsk.

Instämmer, beggade ATV kostar ofta lika mycket som när de var nya. Bara en omgång begagnade band kostar 25000. Det finns massor av Lynx 5900, Yamaha Viking eller Polaris WideTrack i den prisklassen, och en omgång timmerkälkar brukar kosta mellan 2-5000 beroende på skick och årstid.

Däremot anser jag och mina knän att det är fasen så mycket lättare och trevligare att hugga på senhöst/tidig vinter och använda hjuling med kranvagn (Kinavagn med enkel 12 V kranvinsch). Jag längtar inte tillbaka till tiden när jag handlastade av och på, bänglade med 5900an och kälkarna. Men även mitt förhållandevis billiga ekipage gick på nypris över 100 K för sju år sedan.

Jag har aldrig ägt eller kört en gammal 2wd traktor med kranvagn men det är väl rimligen ännu lättare än ATV. En MF35 med halvband är ju annars väldigt cool 😍 Bara den startar i kylan, de var visst lite svåra på det?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826960Har bara kört traktor i skogen hittills och lite häst. Kör numera nästan inget alls mer än kaminved. Kommer aldrig göra av med MF halvbandaren. Har en Perkinsmotor direktinsprut typ AD 4.203 dessa motorer startar otroligt lätt. Har också en mf135 AD3.152 (samma spis men 3cyl istf 4) med fast kran även den men utan halvband. Dock är det ju lite ställtid innan man är i skogen med halvband/kedjor, så småföretag blir aldrig av så lätt. Sen håller inte 25 tkr-budgeten då minst det dubbla ska till med vagn.
Köpte nyss en Lynx 5900 och timmerdoning, för jag har aldrig provat skoter i skogen. Så det ska bli utmanande. Har börjat glädja mej åt att man inte gjort allt redan utan man är sist ut med vissa saker. Det blev 30 tkr för ekipaget.

Hema  
#827073Kan en äldre järnhäst vara något måntro?

Användarvisningsbild

Bax  
#827119Borde inte TS löst problemet såhär dags?

ulfber  
#827148🤣 👍
Precis

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827251Stämmer det. Undra hur det blev och hur det gått. Samma problem blir som nya på forum, om och om igen.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).