Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Niab 5-15

9 inlägg 2116 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Niab 5-15

Kent1  
#744861 Min Niab slår ifrån på utskjutet när jag kvistar lite grövre grenar någon som vet trycken på denna maskin



   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 5-15

Robertberg  
#744872 Hur menar du slår ifrån? Att den inte orkar? Eller stannar hela maskinen?
Känns övriga funktioner ok i styrka?

Användarvisningsbild

Re: Niab 5-15

Kent1  
#744882 Känns som hela maskin är slö

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 5-15

Kent1  
#744883 Hela maskin stannar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 5-15

bodaedet  
#744885 Funkar sågen riktigt? Om inte troligtvis pumpen. Går sågen riktigt, inre läckage i cylindern eller nån av ventilerna på kvistblocket

Användarvisningsbild

Re: Niab 5-15

Svenf  
#744887 Är kvisten för grov stannar det, det har jag också problem med. Jag vet inte hur grov kvist man kan räkna med att maskinen klarar. Öppnar man kvistknivarna något manuellt knäcker det kvisten och man klarar lite grövre. Det händer att jag kvistar det grövsta med motorsåg, man får ju ialla fall bra arbetshöjd när stammen är i maskinen. Skickar med en funktionsbeskrivning från Farma.
NIAB Funktionsbeskrivning revb.pdf

Avatar Fallback

Re: Niab 5-15

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745664
Svenf skrev:Är kvisten för grov stannar det, det har jag också problem med. Jag vet inte hur grov kvist man kan räkna med att maskinen klarar. Öppnar man kvistknivarna något manuellt knäcker det kvisten och man klarar lite grövre. Det händer att jag kvistar det grövsta med motorsåg, man får ju ialla fall bra arbetshöjd när stammen är i maskinen. Skickar med en funktionsbeskrivning från Farma.
NIAB Funktionsbeskrivning revb.pdf

Bild på det du menar med grov kvist, är det slutavverkningsskog eller gallring.

Användarvisningsbild

Re: Niab 5-15

Svenf  
#746385
bengt.a skrev:
Svenf skrev:Är kvisten för grov stannar det, det har jag också problem med. Jag vet inte hur grov kvist man kan räkna med att maskinen klarar. Öppnar man kvistknivarna något manuellt knäcker det kvisten och man klarar lite grövre. Det händer att jag kvistar det grövsta med motorsåg, man får ju ialla fall bra arbetshöjd när stammen är i maskinen. Skickar med en funktionsbeskrivning från Farma.
NIAB Funktionsbeskrivning revb.pdf

Bild på det du menar med grov kvist, är det slutavverkningsskog eller gallring.

Jag har ingen bild ännu, Jag använder NIAB-en som hjälpmedel till baggaträd och vindfällen i möjligaste mån, så det blir varierande bestånd. Är stammen för grov kapar jag en eller två stockar och vinschar fram resten och då kan det vara lite grövre grenar som inte maskinen klarar som motorsågen får ta.

Användarvisningsbild

Re: Niab 5-15

Svenf  
#750563
Kent1 skrev:Min Niab slår ifrån på utskjutet när jag kvistar lite grövre grenar någon som vet trycken på denna maskin

Hur har det gått för @Kent1 har du hittat något fel på maskinen så att den kan klara grövre kvist?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar