Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bigab eller maskinvagn

35 inlägg 6154 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bigab eller maskinvagn

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745051 Jag har bytt till Fasters tryckavlastade kopplingar i vanliga lantbruksserien på mina redskap och det gör det mycket lättare att koppla.

Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

henrik_1  
#745261
Martin_N skrev:Jag har bytt till Fasters tryckavlastade kopplingar i vanliga lantbruksserien på mina redskap och det gör det mycket lättare att koppla.

Okej, bra tips, ska kolla upp de.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

JohannesG  
#745287 Säkerställ att det inte är tryck i slangarna eller traktorns kopplingar både vid in och ur-koppling så är det inga problem.
Har du inte flytläge på ventilerna är enklaste metoden på dubbelverkande funktioner att stänga av traktorn och dra i spakarna fram och tillbaks så allt tryck försvinner.

Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

henrik_1  
#745354 Sådär då va beslutet taget, de blir en bigabvagn! Tackar för alla tips o råd.. Tror det kommer bli riktigt bra!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bigab eller maskinvagn

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745413 Tror inte du kommer att ågra dig.
JohannesG så gör jag också men det funkar ju inte på redsaken. Ställer du av tex balgripen på morgonen och den sedan värms upp av solen expanderar oljan pga den ökade temperaturen och det blir tryck i redskapet. Med tryckavlastande kopplingar släpps detta tryck ut och det går lättare att koppla. Nackdelen är att lite olja rinner ut men det gör det ju även om du slår på kopplinegn eller lättar på en förskruvning.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).