Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Heavy_D skrev:busholle skrev:Kravet på bromsar kommer så fort släpets bruttovikt överstiger traktorns. Gissar att den traktorn väger in på ca 4 ton och släpet överför ytterligare ett ton. 5 ton dragvikt är inte mycket. Du lär med andra ord inte slippa bromsar hur du än vänder dig.
Tillåten bruttovikt på obromsat släp efter traktor är dubbla tjänstevikten. Så var det iaf när jag tog körkort.
henrik_1 skrev:busholle skrev:Kravet på bromsar kommer så fort släpets bruttovikt överstiger traktorns. Gissar att den traktorn väger in på ca 4 ton och släpet överför ytterligare ett ton. 5 ton dragvikt är inte mycket. Du lär med andra ord inte slippa bromsar hur du än vänder dig.
Om jag ska slippa bromsar så är de att satsa på maskintrailern, de blir lätt o smidigt. Men då får jag klara mig med min lilla tippvagn också.
Hur är det med bromsar på vagnar, är det risk för krångel när den inte används dagligen? Den kommer stå i veckor ibland mellan användning.
busholle skrev:Heavy_D skrev:busholle skrev:Kravet på bromsar kommer så fort släpets bruttovikt överstiger traktorns. Gissar att den traktorn väger in på ca 4 ton och släpet överför ytterligare ett ton. 5 ton dragvikt är inte mycket. Du lär med andra ord inte slippa bromsar hur du än vänder dig.
Tillåten bruttovikt på obromsat släp efter traktor är dubbla tjänstevikten. Så var det iaf när jag tog körkort.
Nu vet jag inte hur gammal du är men reglerna skärptes 1998 till det jag skrivit ovan.
busholle skrev:henrik_1 skrev:busholle skrev:Kravet på bromsar kommer så fort släpets bruttovikt överstiger traktorns. Gissar att den traktorn väger in på ca 4 ton och släpet överför ytterligare ett ton. 5 ton dragvikt är inte mycket. Du lär med andra ord inte slippa bromsar hur du än vänder dig.
Om jag ska slippa bromsar så är de att satsa på maskintrailern, de blir lätt o smidigt. Men då får jag klara mig med min lilla tippvagn också.
Hur är det med bromsar på vagnar, är det risk för krångel när den inte används dagligen? Den kommer stå i veckor ibland mellan användning.
Bromsar är sällan bekymmer, har de stått så det blivit lite rost i trummorna så nyper det lite extra de första inbromsningarna. Mekaniskt är det annars grejer som sällan krånglar.
vedmalen skrev:Tillåten bruttovikt på obromsat släp efter traktor är dubbla tjänstevikten. Så var det iaf när jag tog körkort.
JohannesG skrev:Är slangarna och uttagen uppmärkta ser jag inte varför det skulle vara ett problem med flera slangar. Du måste ju ändå ut och koppla slang. Om du då kopplar en eller sex spelar mindre roll tidsmässigt så länge de är uppmärkta vart de skall kopplas samt gärna hänger stabilt och skyddat när de inte är monterade. Har du dessutom Puch Pull kopplingar på traktorn är problemet än mindre.
Bert1 skrev:Ett tips kan ju va och ha motorn avstängd och dra i spaken för att säkerställa att trycket är ute
Får nog ändra om på traktorn så multifastnern passar sen får du ha minst en handel till redskapen
Nackdelen är väl det är rätt dyrt