Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bigab eller maskinvagn

35 inlägg 6121 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bigab eller maskinvagn

Amatörhuggare 62  
#744090
Hydraulisk_bromsventil-2681.jpg
Hittade ritninga,

Avatar Fallback

Re: Bigab eller maskinvagn

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744091
Heavy_D skrev:
busholle skrev:Kravet på bromsar kommer så fort släpets bruttovikt överstiger traktorns. Gissar att den traktorn väger in på ca 4 ton och släpet överför ytterligare ett ton. 5 ton dragvikt är inte mycket. Du lär med andra ord inte slippa bromsar hur du än vänder dig.


Tillåten bruttovikt på obromsat släp efter traktor är dubbla tjänstevikten. Så var det iaf när jag tog körkort.


Nu vet jag inte hur gammal du är men reglerna skärptes 1998 till det jag skrivit ovan.

Avatar Fallback

Re: Bigab eller maskinvagn

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744093
henrik_1 skrev:
busholle skrev:Kravet på bromsar kommer så fort släpets bruttovikt överstiger traktorns. Gissar att den traktorn väger in på ca 4 ton och släpet överför ytterligare ett ton. 5 ton dragvikt är inte mycket. Du lär med andra ord inte slippa bromsar hur du än vänder dig.

Om jag ska slippa bromsar så är de att satsa på maskintrailern, de blir lätt o smidigt. Men då får jag klara mig med min lilla tippvagn också.
Hur är det med bromsar på vagnar, är det risk för krångel när den inte används dagligen? Den kommer stå i veckor ibland mellan användning.


Bromsar är sällan bekymmer, har de stått så det blivit lite rost i trummorna så nyper det lite extra de första inbromsningarna. Mekaniskt är det annars grejer som sällan krånglar.

Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

Heavy_D  
#744117
busholle skrev:
Heavy_D skrev:
busholle skrev:Kravet på bromsar kommer så fort släpets bruttovikt överstiger traktorns. Gissar att den traktorn väger in på ca 4 ton och släpet överför ytterligare ett ton. 5 ton dragvikt är inte mycket. Du lär med andra ord inte slippa bromsar hur du än vänder dig.


Tillåten bruttovikt på obromsat släp efter traktor är dubbla tjänstevikten. Så var det iaf när jag tog körkort.


Nu vet jag inte hur gammal du är men reglerna skärptes 1998 till det jag skrivit ovan.


Tog körkort 1999. Så om det ändrades 1998 lärde dom ut fel. Och det vore väl allt annat än omöjligt.

Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

henrik_1  
#744164
Amatörhuggare 62 skrev:
Hydraulisk_bromsventil-2681.jpg
Hittade ritninga,


Sedärja! Där lärde jag mig nåt nytt i teorin iallafall. 😋😄

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

henrik_1  
#744165
busholle skrev:
henrik_1 skrev:
busholle skrev:Kravet på bromsar kommer så fort släpets bruttovikt överstiger traktorns. Gissar att den traktorn väger in på ca 4 ton och släpet överför ytterligare ett ton. 5 ton dragvikt är inte mycket. Du lär med andra ord inte slippa bromsar hur du än vänder dig.

Om jag ska slippa bromsar så är de att satsa på maskintrailern, de blir lätt o smidigt. Men då får jag klara mig med min lilla tippvagn också.
Hur är det med bromsar på vagnar, är det risk för krångel när den inte används dagligen? Den kommer stå i veckor ibland mellan användning.


Bromsar är sällan bekymmer, har de stått så det blivit lite rost i trummorna så nyper det lite extra de första inbromsningarna. Mekaniskt är det annars grejer som sällan krånglar.


Okej men de låter bra! Jobbigt annars om de fastnar mellan gångerna. Då blir man ju måttligt glad. 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

vedmalen  
#744176 Tillåten bruttovikt på obromsat släp efter traktor är dubbla tjänstevikten. Så var det iaf när jag tog körkort.[/quote]

Nu vet jag inte hur gammal du är men reglerna skärptes 1998 till det jag skrivit ovan.[/quote]

Tog körkort 1999. Så om det ändrades 1998 lärde dom ut fel. Och det vore väl allt annat än omöjligt.[/quote]
Efter väg får vagnens bruttovikt överstiga traktorns bruttovikt. I terräng får vagnens bruttovikt vara den dubbla. Detta gäller 40-traktorer. 30-traktorer har ingen begränsning.

Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

vedmalen  
#744177
vedmalen skrev:Tillåten bruttovikt på obromsat släp efter traktor är dubbla tjänstevikten. Så var det iaf när jag tog körkort.


Nu vet jag inte hur gammal du är men reglerna skärptes 1998 till det jag skrivit ovan.[/quote]

Tog körkort 1999. Så om det ändrades 1998 lärde dom ut fel. Och det vore väl allt annat än omöjligt.[/quote]
Efter väg får vagnens bruttovikt överstiga traktorns bruttovikt. I terräng får vagnens bruttovikt vara den dubbla. Detta gäller 40-traktorer. 30-traktorer har ingen begränsning.[/quote] Ej överstiga ska det ju naturligtvis vara🤨

Avatar Fallback

Re: Bigab eller maskinvagn

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744613 Har du råd köp BIGAB-en och montera bromsventil. All utrustning skall underhållas och förvaras vilket också tar tid. Om det är mängden hydraulslangar du vill minska så finns väl elventil som tillval på de flesta BIGAB.

Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

Bert1  
#744645 Blir väl 3slangar till mot en vanlig tippvagn utan broms

Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

JohannesG  
#744657 Är slangarna och uttagen uppmärkta ser jag inte varför det skulle vara ett problem med flera slangar. Du måste ju ändå ut och koppla slang. Om du då kopplar en eller sex spelar mindre roll tidsmässigt så länge de är uppmärkta vart de skall kopplas samt gärna hänger stabilt och skyddat när de inte är monterade. Har du dessutom Puch Pull kopplingar på traktorn är problemet än mindre.
Senast redigerad av JohannesG fre 21 jan 2022, 20:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bigab eller maskinvagn

JoTh  
#744682 Har själv en Metsjö lastväxlarvagn.
Inget problem att koppla av och på de sex slangarna. Uppskattar att det tar två minuter extra, när man ändå ska ut och lyfta stödbenet. Vi har färgade buntband på traktorer och redskap så det blir alltid rätt och lika gång till gång, när slangarna ska monteras.
Ända felet med lastväxlarvagnen för egen del är att den skulle ha införskaffats långt tidigare. Mycket flexibel och bra.
Varefter tiden och användningen skiftar,
går det att skaffa fler flak av varierande slag. Personligen tycker jag att Metsjö har högre genomgående kvalite än Bigab. När vi köpte vår vagn ansåg vi Metsjö mer prisvärd i förhållande till vad investeringen kostade.

Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

henrik_1  
#745028
JohannesG skrev:Är slangarna och uttagen uppmärkta ser jag inte varför det skulle vara ett problem med flera slangar. Du måste ju ändå ut och koppla slang. Om du då kopplar en eller sex spelar mindre roll tidsmässigt så länge de är uppmärkta vart de skall kopplas samt gärna hänger stabilt och skyddat när de inte är monterade. Har du dessutom Puch Pull kopplingar på traktorn är problemet än mindre.


Ja de är ju en fördel o ha de uppmärkta. De jag ser som lite bökigt är att jag tycker alltid de är lite krångligt o koppla, de är ofta svårt o få i dem tycker jag. Eller är de jag som inte har rätta knepen.
Vi har en jäkligt smidig grej på våra moffet påhängstruckar på jobbet, en multifaster, där man har alla slangarna i en "handske" o en hävarm, man kopplar alla slangarna direkt, de hade ju varit rena drömmen att ha här.
Är det möjligt? Tänker mest om de ställer till de om man ska ha nåt annat redskap med hydraulik.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

Bert1  
#745030 Ett tips kan ju va och ha motorn avstängd och dra i spaken för att säkerställa att trycket är ute
Får nog ändra om på traktorn så multifastnern passar sen får du ha minst en handel till redskapen
Nackdelen är väl det är rätt dyrt

Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

henrik_1  
#745034
Bert1 skrev:Ett tips kan ju va och ha motorn avstängd och dra i spaken för att säkerställa att trycket är ute
Får nog ändra om på traktorn så multifastnern passar sen får du ha minst en handel till redskapen
Nackdelen är väl det är rätt dyrt

Jo de brukar jag göra, men brukar va lite krångligt ändå..
Jo de sticker väl väg en del. Men praktiskt. 😀

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).