Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bigab eller maskinvagn

35 inlägg 6152 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bigab eller maskinvagn

henrik_1  
#744037 Hej Alla!
Har funderat fram och tillbaka lite på hur jag ska satsa. Nu har jag verkligen kört fast på 50/50 på mina alternativ.

Så här ser de ut.
Jag har en valtra A83 och en minigrävare på 2,8 ton. En miniskotare som ska flyttas mellan mina fastigheter. Gör en del småjobb till grannar o bekanta i närområdet och fixar en del hemma, bygger o bättrar på skogsvägar, osv osv.

Jag har kommit fram till att jag behöver en tippvagn som är lite rejälare än den jag har idag, främst för jag tänkt bygga en skogsväg på 300 meter, jag vet att det är en liten grävare för det men det får ta sin tid.

Behöver en bra lätt o smidig vagn för att flytta grävmaskinen.
En nackdel är att traktorn inte har bromsuttag så jag åker på 23000 kr om jag väljer en vagn med broms.

Har tre alternativ o alla har sina för o nackdelar så de väger ganska jämt i vågskålarna.
Alt 1 Bigab 8-14 fördelar smidigt o lasta grävare, o ha tippmöjlighet direkt på plats vid jobb. De som skrämmer mig lite är att den väger 3,9 ton med flak på, känns som det kommer gå tungt efter min 90 hk traktor.
Alt 2 Köpa en vanlig tippvagn, snabbare o lättare att koppla på. Inte en massa slangar o bök, dessutom lätt i egenvikt.
Alt 3 fortsätta ett tag till med min lilla tippvagn och köpa en obromsad maskintrailer, sån som man lägger ner på marken o kör upp framifrån hitchar o åker. Snabbt billigt o enkelt. Behöver inget bromsuttag, inte i dagsläget iaf. väger bara 1300 kg.
Får även plats med min alstor på denna vagn.


Är det nån som skulle kunna hjälpa mig med lite nya infallsvinklar o tips, de känns som jag har kört fast. 🤔 🤔
De är ett ganska stort vägval känns de som.
Alla tips är välkomna. Tackar redan nu för alla som engagerar sig.

MVH Henrik 🤔 🤔 🤔



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

Heavy_D  
#744048 Hej. I mitt tycke borde inte vikten på en Bigab kärra utgöra några bekymmer. Har själv en 100hk traktor som jag drar betydligt tyngre lass med. Dock får du väl dra max 7000kg obromsat efter den traktorn. (Om man skall vara laglydig)

Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

Wrangler  
#744051 Jag kan ju tycka som har en möre 9 ton efter en a92 så skulle inte jag vilja vara utan bromuttag 😅. Är rätt skönt o kunna bromsa lugnt o fint för när det är lass på vagnen så trycker det på☺️.
Men så som du säger om bigab där så har du ju med dig tippkärran till jobbet och den biter är ju väldigt smidig istället för o ha en separat trailer som gör att du förmodligen måste åka och hämta en tippkärra med. Alstor förmodar jag att du få på bigab-en också ??

Avatar Fallback

Re: Bigab eller maskinvagn

JoTh  
#744061 Lastväxlare med dumperskorg, blir ju mest flexibelt.
Montera bromsuttag skapar ju bara fördelar inför framtiden.
Då drar du nytta av låg lasthöjd av grävare samtidigt som schaktvagn och grävare alltid flyttas samtidigt,
så mer flexibelt och mindre tomkörning enligt mig. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

Bert1  
#744066 Menar du det kostar 23000 att få en bromsventil monterad?

Avatar Fallback

Re: Bigab eller maskinvagn

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744070 Kravet på bromsar kommer så fort släpets bruttovikt överstiger traktorns. Gissar att den traktorn väger in på ca 4 ton och släpet överför ytterligare ett ton. 5 ton dragvikt är inte mycket. Du lär med andra ord inte slippa bromsar hur du än vänder dig.

Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

Heavy_D  
#744074
busholle skrev:Kravet på bromsar kommer så fort släpets bruttovikt överstiger traktorns. Gissar att den traktorn väger in på ca 4 ton och släpet överför ytterligare ett ton. 5 ton dragvikt är inte mycket. Du lär med andra ord inte slippa bromsar hur du än vänder dig.


Tillåten bruttovikt på obromsat släp efter traktor är dubbla tjänstevikten. Så var det iaf när jag tog körkort.

Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

henrik_1  
#744076
Heavy_D skrev:Hej. I mitt tycke borde inte vikten på en Bigab kärra utgöra några bekymmer. Har själv en 100hk traktor som jag drar betydligt tyngre lass med. Dock får du väl dra max 7000kg obromsat efter den traktorn. (Om man skall vara laglydig)


Nä det är nog inga problem att dra den, tycker bara att det är är rätt mycket stål att dra på innan man fått på något på vagnen.. Ja det kan vara rätt gött o ha bromsar när de kommer upp i de vikterna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

henrik_1  
#744079
Wrangler skrev:Jag kan ju tycka som har en möre 9 ton efter en a92 så skulle inte jag vilja vara utan bromuttag 😅. Är rätt skönt o kunna bromsa lugnt o fint för när det är lass på vagnen så trycker det på☺️.
Men så som du säger om bigab där så har du ju med dig tippkärran till jobbet och den biter är ju väldigt smidig istället för o ha en separat trailer som gör att du förmodligen måste åka och hämta en tippkärra med. Alstor förmodar jag att du få på bigab-en också ??

Bromsar kan va bra o ha! Blir det en vagn där man kommer upp i lite tyngd är bromsar självklart.
Ja alstorn är inga problem att flytta med bigab vagn. De som skrämmer mig lite med bigab är att de blir en del kopplande till o från, har bara en traktor så allt ska göras med den, är en del slangar o grejer o koppla till o från. Där vinner ju maskintrailern, köra upp, spännan fast o åka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

henrik_1  
#744080
Bert1 skrev:Menar du det kostar 23000 att få en bromsventil monterad?


Ja tyvärr gör de de, bara själva kittet kostade 18 000 kr... lite tråkig utgift

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

henrik_1  
#744081
busholle skrev:Kravet på bromsar kommer så fort släpets bruttovikt överstiger traktorns. Gissar att den traktorn väger in på ca 4 ton och släpet överför ytterligare ett ton. 5 ton dragvikt är inte mycket. Du lär med andra ord inte slippa bromsar hur du än vänder dig.

Om jag ska slippa bromsar så är de att satsa på maskintrailern, de blir lätt o smidigt. Men då får jag klara mig med min lilla tippvagn också.
Hur är det med bromsar på vagnar, är det risk för krångel när den inte används dagligen? Den kommer stå i veckor ibland mellan användning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

Bert1  
#744085
henrik_1 skrev:
Bert1 skrev:Menar du det kostar 23000 att få en bromsventil monterad?


Ja tyvärr gör de de, bara själva kittet kostade 18 000 kr... lite tråkig utgift


Orginalgrejer då? För det borde ju gå och få ihop betydligt billigare för ser bromsventilen kostar ju runt 5000 sen är det ju bara några slangar

Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

Bert1  
#744086
henrik_1 skrev:
busholle skrev:Kravet på bromsar kommer så fort släpets bruttovikt överstiger traktorns. Gissar att den traktorn väger in på ca 4 ton och släpet överför ytterligare ett ton. 5 ton dragvikt är inte mycket. Du lär med andra ord inte slippa bromsar hur du än vänder dig.

Om jag ska slippa bromsar så är de att satsa på maskintrailern, de blir lätt o smidigt. Men då får jag klara mig med min lilla tippvagn också.
Hur är det med bromsar på vagnar, är det risk för krångel när den inte används dagligen? Den kommer stå i veckor ibland mellan användning.

Har en gammal ekengårdsvagn från 70talet som bromsarna smörjdes upp för typ 25 år sen och den har mest använts vid tröskningen på hösten men märks nu att det behövde kollas till ena sidan för det släpper inte riktigt så tror inte du behöver oroadig

Användarvisningsbild

Re: Bigab eller maskinvagn

henrik_1  
#744088
Bert1 skrev:
henrik_1 skrev:
Bert1 skrev:Menar du det kostar 23000 att få en bromsventil monterad?


Ja tyvärr gör de de, bara själva kittet kostade 18 000 kr... lite tråkig utgift


Orginalgrejer då? För det borde ju gå och få ihop betydligt billigare för ser bromsventilen kostar ju runt 5000 sen är det ju bara några slangar

Ja de är det, är väldigt dålig på sånt så jag har inte en susning hur de funkar 😥 . Låter ju som stor skillnad....

   TS
Avatar Fallback

Re: Bigab eller maskinvagn

Amatörhuggare 62  
#744089 Är inte svårt montera. bara tryck å retur. å såga av bromslednininga på med konor å ett T rör.
lufta å sen har du broms. Monterat på Valmet 605 6300 a och en Deutz Agroplus 95.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).