sön 19 dec 2021, 19:47#739818
anersimyra skrev:tallen100 skrev:Har som sagt aldrig haft problem med mackbensinet, i moped, skoter, röj och motorsåg m.m.
börjat med alkylat I motorsågen när man står och kapar ved, blir lite rosslig I halsen av vanlig bensin när man bara står och kapar.
Skiftat mellan alkylat och vanlig bensin och inte haft några problem, det enda är att man får justera om förgasaren lite grann.
Förövrigt så tycker jag sågen går bättre på mackbensin än alkylat😀
Problem med ” mackbensin ” får men enligt svenska Shell först efter en längre tids lagring, det då ” mackbensinen ” har en lagringstid på mellan tre till fem månader. Därefter avdunstar de flyktigaste ämnena i takt med hur gastätt bränslesystemet är. När bränslet fortskrider att avdunsta så återstår till slut endast de additivpaket som tillförts bränslet vid tillverkningen. Dessa additivpaket bildar därefter avlagringar i hela bränslesystemet och detta måste i svåra fall rengöras grundligt innan man får någon fason på sin motor..👍🙂
För nåt år sen hade jag p.g.a minimal vinter "riktigt gammal bensin" i skotern, förmodligen närmare två år gammalt.
Skotern startade faktiskt på det, den gick inte bra, men den startade.
Har aldrig brytt mej om att slanga ur eller köra torrt,
Utan det gör jag om det inte startar och går och det har än inte inträffat 👍
Måste haft tur för vissa säger att efter några månader så startar inte grejorna på soppan.