Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Dagens bensin - problem med småmaskiner

25 inlägg 5818 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens bensin - problem med småmaskiner

anersimyra  
#739795 Jag gjorde nyligen ett test med Aspen 4 T, 2 T och 95 som finns redovisat i en tråd någonstans här på skogsforum. Koksbitarna påverkades överhuvudtaget inte av något av bränslena men gummisnodden i 95 provet blev sladdrig med en kladdig yta och det kan förstås bero på att den ingående etanolen påverkade gummisnodden.

Avatar Fallback

Re: Dagens bensin - problem med småmaskiner

tallen100  
#739807 Har som sagt aldrig haft problem med mackbensinet, i moped, skoter, röj och motorsåg m.m.
börjat med alkylat I motorsågen när man står och kapar ved, blir lite rosslig I halsen av vanlig bensin när man bara står och kapar.

Skiftat mellan alkylat och vanlig bensin och inte haft några problem, det enda är att man får justera om förgasaren lite grann.
Förövrigt så tycker jag sågen går bättre på mackbensin än alkylat😀

Användarvisningsbild

Re: Dagens bensin - problem med småmaskiner

anersimyra  
#739812
tallen100 skrev:Har som sagt aldrig haft problem med mackbensinet, i moped, skoter, röj och motorsåg m.m.
börjat med alkylat I motorsågen när man står och kapar ved, blir lite rosslig I halsen av vanlig bensin när man bara står och kapar.

Skiftat mellan alkylat och vanlig bensin och inte haft några problem, det enda är att man får justera om förgasaren lite grann.
Förövrigt så tycker jag sågen går bättre på mackbensin än alkylat😀

Problem med ” mackbensin ” får men enligt svenska Shell först efter en längre tids lagring, det då ” mackbensinen ” har en lagringstid på mellan tre till fem månader. Därefter avdunstar de flyktigaste ämnena i takt med hur gastätt bränslesystemet är. När bränslet fortskrider att avdunsta så återstår till slut endast de additivpaket som tillförts bränslet vid tillverkningen. Dessa additivpaket bildar därefter avlagringar i hela bränslesystemet och detta måste i svåra fall rengöras grundligt innan man får någon fason på sin motor..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Dagens bensin - problem med småmaskiner

jannee  
#739815 Dagens mackbensin kanske inte har så lång hållbarhet men 20 eller 30 år gammal riktigt röd bensin fungerar precis lika bra i dag som den gjorde när den tillverkades, och luktar lika dant, om jag minns rätt.
För övrigt är väl en tvåtaktare inte speciell känslig när det gäller bränslevätska, bara det finns lite olja i blandningen så duger nog nästan vad som helst.

Avatar Fallback

Re: Dagens bensin - problem med småmaskiner

tallen100  
#739818
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Har som sagt aldrig haft problem med mackbensinet, i moped, skoter, röj och motorsåg m.m.
börjat med alkylat I motorsågen när man står och kapar ved, blir lite rosslig I halsen av vanlig bensin när man bara står och kapar.

Skiftat mellan alkylat och vanlig bensin och inte haft några problem, det enda är att man får justera om förgasaren lite grann.
Förövrigt så tycker jag sågen går bättre på mackbensin än alkylat😀

Problem med ” mackbensin ” får men enligt svenska Shell först efter en längre tids lagring, det då ” mackbensinen ” har en lagringstid på mellan tre till fem månader. Därefter avdunstar de flyktigaste ämnena i takt med hur gastätt bränslesystemet är. När bränslet fortskrider att avdunsta så återstår till slut endast de additivpaket som tillförts bränslet vid tillverkningen. Dessa additivpaket bildar därefter avlagringar i hela bränslesystemet och detta måste i svåra fall rengöras grundligt innan man får någon fason på sin motor..👍🙂

För nåt år sen hade jag p.g.a minimal vinter "riktigt gammal bensin" i skotern, förmodligen närmare två år gammalt.
Skotern startade faktiskt på det, den gick inte bra, men den startade.
Har aldrig brytt mej om att slanga ur eller köra torrt,
Utan det gör jag om det inte startar och går och det har än inte inträffat 👍
Måste haft tur för vissa säger att efter några månader så startar inte grejorna på soppan.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bensin - problem med småmaskiner

anersimyra  
#739820 Läser man på olika ” hojforum ” så är det många som ” sliter sitt hår ” när det är dags att starta hojen på våren..😬 själv knyckte jag igång en gammal 4 hp penta som stått med samma macksoppa i tanken i flera år, och ” knyckte ” innebar att startsnöret inte var längre än ca 20 centimeter..😃

Avatar Fallback

Re: Dagens bensin - problem med småmaskiner

tallen100  
#739862
anersimyra skrev:Läser man på olika ” hojforum ” så är det många som ” sliter sitt hår ” när det är dags att starta hojen på våren..😬 själv knyckte jag igång en gammal 4 hp penta som stått med samma macksoppa i tanken i flera år, och ” knyckte ” innebar att startsnöret inte var längre än ca 20 centimeter..😃

Farbror Melker, vet du vad?
Du har inte rätta knyckeen😂

Användarvisningsbild

Re: Dagens bensin - problem med småmaskiner

anersimyra  
#739869
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Läser man på olika ” hojforum ” så är det många som ” sliter sitt hår ” när det är dags att starta hojen på våren..😬 själv knyckte jag igång en gammal 4 hp penta som stått med samma macksoppa i tanken i flera år, och ” knyckte ” innebar att startsnöret inte var längre än ca 20 centimeter..😃

Farbror Melker, vet du vad?
Du har inte rätta knyckeen😂

😅😅😅😅😅😂😂😂🤣🤣🤣

Användarvisningsbild

Re: Dagens bensin - problem med småmaskiner

anersimyra  
#739873 Just ja, det glömde jag bort. Svenska Shell skriver också att motorn blir mer och mer svårstartat i takt med att de flyktiga ämnena avdunstar. Bränslet kan alltså lukta som vanligt, se ut som vanligt men då de flyktigaste kolväten som ingår i bränslet avdunstat så blir motorn “ Melkerstartad.”..😛

Avatar Fallback

Re: Dagens bensin - problem med småmaskiner

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739926 I tidningen som MCV (Motorcykel veteranerna) ger ut så fanns det skrivet lite om bränslen.
Typiskt för nya mackbensinen är att den bildar lätt ånglås. Så när du ska starta en varm
motor spec. tvåtakt kan det bli problem.
Vid 35 grader kokade 95E5.
Alkylat kokade vid 60 grader.
Slutsatsen är att Alkylat ger mest driftsäker funktion.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).