Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Dagens bensin - problem med småmaskiner

25 inlägg 7891 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Dagens bensin - problem med småmaskiner

haltegarden  
#739572Hur gör Ni med bränsle till Era småmaskiner, vad kör Ni på, vad blandar Ni i bensinen.
Motorsågar och röjsågen kör jag på Aspen, fungerar bra!
Motorcykel, en 95 års modell virago, bensindrivet elverk, en gammal polaris fyrhjuling bara krånglar och går dåligt, flottörer (eller vad det) fastnar och bensinen rinner rätt igenom.
Hur funkar det för Er

TS
Kranman
Användarvisningsbild

Re: Dagens bensin - problem med småmaskiner

onceagain  
#739575Blandar själv med biltema tvåtaktsolja röd helsyntet 2% i snöslunga motorsåg trimmer häcksax,har inte märkt någon skillnad med e10 ännu,
Peppar peppar alltid fungerat klockrent för mig men jag är en försiktig användare med rengöring och översyn ofta,kör inte mina maskiner alltför hårt.

Användarvisningsbild

MrOlsson  
#739589Jag köper alkylat på fat och kör gräsklippare, motorsåg, röjsåg, fyrhjuling, snöskoter på det. Har aldrig några problem och luktar inte avgaser när jag kommer in.

tallen100  
#739616Inte haft några problem med mackbensinen nån gång.
Bensinen är väl iof sämre nu än den var förr, men så är det väl med det mesta 😀

Användarvisningsbild

Fredrik320  
MrOlsson skrev:Jag köper alkylat på fat och kör gräsklippare, motorsåg, röjsåg, fyrhjuling, snöskoter på det. Har aldrig några problem och luktar inte avgaser när jag kommer in.

Vad kommer man ner i för literpris då du köper ett fat? Köper du både 2 och 4 takt skillt?

Användarvisningsbild

MrOlsson  
#739649Köper 4takt och blandar själv.
Runt 19kr litern plus moms man köper 2st får man fri frakt hem.

isteskog  
#739681Jag köper Aspen i lösvikt för 19.80 + moms hos Åkes Motor i Delsbo. Har inga bränsleproblem nuförtiden. 😀

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739689Man behöver inte köpa ett fat för att få ett hyggligt pris. Just nu tar OK följande enligt https://www.okq8.se/foretag/priser/#/ :
1639868114_skaermklipp.jpg

Priserna är inklusive moms,

haltegarden  
#739708Köper Aspen två takt till motorsågar och röjsågar på pump ett par mil härifrån, skall köpa några 20 liters och testa.
Skall även prova tömma tankar och förgasare på de maskiner som används mer sällan och hoppas på att alkylatbensinen klarar att rensa bort beläggningarna så att de fungerar som de ska

TS
Användarvisningsbild

MrOlsson  
#739712Jag köper fat just för att det är fri frakt hem på gården. Har 8mil enkel till närmsta pump.

Användarvisningsbild

Emanuel90  
#739715Som jag förstått det så löser inte alkylatbensinen beläggningar, här är ett citat inklippt från forumet maskinisten.
”Alkylatbensin är rent allmänt ganska oanvändbar som lösningsmedel, eftersom den är helt fri från cykliska kolväten (bensenringar etc) och mest bara består av raka kolväten med enkelbindningar (alkaner). Den kan alltså knappast lösa upp avlagringar som andra bränslen har lämnat efter sig.

Omvänt gäller däremot att om man har kört på alkylatbensin, i synnerhet sådan av tvivelaktiga märken där färgämnet avlagras här och var i bränslesystemet, så kan det hända saker om man går över till vanlig bensin med bättre smutslösande egenskaper.”

Användarvisningsbild

totte  
Emanuel90 skrev:Som jag förstått det så löser inte alkylatbensinen beläggningar

Erfarenheten säger något helt annat. Efter byte till alkylat är det mycket vanligt att massor av beläggningar släpper, både i bränslesystemet och inuti motorn. Det är något som vi nog är rätt många som varit med om, t ex att rensa ingångssilen i förgasaren gång på gång tills man ger upp och byter slangarna.

jannee  
#739771VEM ska man tro.
Tottes erfarenhet av rengöringsmedlet Akrylat.
ELLER?
Emanuels information?
Någon eller några måste verkligen vara ute och cykla.
Själv har jag INGEN som helst erfarenhet av Akrylat, endast nyttjat vanlig handelsbensin under de senaste 60 åren och aldrig haft några som helst igenslamningsproblem eller dylikt.
Ska dock inte sticka under stol med utan att kolvtopparna blivit sotiga men framförallt ljuddämparen blir sotig, kanske något som aldrig sker om man nyttjar Akrylat - vet ej, men ni experter vet säkert.
Vet med mig att när jag sågar när det är lite mörkt kan man se det komma ut lysande gnistor ur ljuddämparen, är väl bensinrester som brinner upp eller?
Kan samma fenomen ske om man nyttjar Akrylat eller inte?

Användarvisningsbild

anersimyra  
jannee skrev:VEM ska man tro.
Tottes erfarenhet av rengöringsmedlet Akrylat.
ELLER?
Emanuels information?
Någon eller några måste verkligen vara ute och cykla.
Själv har jag INGEN som helst erfarenhet av Akrylat, endast nyttjat vanlig handelsbensin under de senaste 60 åren och aldrig haft några som helst igenslamningsproblem eller dylikt.
Ska dock inte sticka under stol med utan att kolvtopparna blivit sotiga men framförallt ljuddämparen blir sotig, kanske något som aldrig sker om man nyttjar Akrylat - vet ej, men ni experter vet säkert.
Vet med mig att när jag sågar när det är lite mörkt kan man se det komma ut lysande gnistor ur ljuddämparen, är väl bensinrester som brinner upp eller?
Kan samma fenomen ske om man nyttjar Akrylat eller inte?

AKRYLAT är det förhoppningsvis ingen som slår i sågen..😛

Användarvisningsbild

totte  
#739794Som sagt alkylat, inte akrylat.

Ta det för vad det är, erfarenhet som jag och flera andra haft. När man hällt alkylat i en gammal såg som gått på macksoppa så sker det regelmässigt att en massa smörja som sitter i bränsleslangarna släpper och korkar igen förgasaren. Har haft fenomenet på minst tre sågar. Det är egentligen inte så att det löser upp föroreningarna, det får dem att lossna.

I övrigt stämmer det att alkylaten är betydligt mindre aggressiv än macksoppan. Så jag har inga som helst teoretiska förklaringar till varför alkylaten får föroreningarna att släppa, det är bara en erfarenhet jag kan meddela.

I övrigt förespråkar jag alkylat för alla tvåtaktare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).