Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hyprobärare

22 inlägg 4385 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hyprobärare

skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736388 Är det någon som har erfarenhet av någon bärare?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyprobärare

paavo25  
#736618 Inte alls, men vilken av dom? 300 har jag sett efter en kina 60hk.

Nu i arbetets vägar, kört en del med dessa moderna diesell bilar och dess otroliga vridmomement. Här var en åtminstone som ville ha en hypro på en kranman? Hur, rigtit som ide, typ kranman, allstor, kinetik, med sådan motor konventering, för att kara en hypro 300, eller större, med kranmatning, om man så vill?

Avatar Fallback

Re: Hyprobärare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736619 Ingen egen erfarenhet heller men lägger till en bild på en med rejäl kran som jag fann på nätet

Användarvisningsbild

Re: Hyprobärare

Ove Lindberg  
#736621 Kanske var den jag köpte spritt ny 1996 av Tommy

Avatar Fallback

Re: Hyprobärare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736627 Finns inte många sådana. BJM hade också en bärare.

Avatar Fallback

Re: Hyprobärare

Dennis1982  
#736639 Jag har en som är misstänkt lik den som gnisten83 la in. Jag har bytt sticka så kranen är runt 6 m nu. Gamla var närmare 8 med utskjut.

Avatar Fallback

Re: Hyprobärare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736646 Ser rätt så livsfarligt ut. Hur körs de? Med radio?

Avatar Fallback

Re: Hyprobärare

Dennis1982  
#736648
Skogsola skrev:Ser rätt så livsfarligt ut. Hur körs de? Med radio?

Ja. Jag har en dosa för driften och vinsch. Så när man kör kan man hålla sig på behörigt avstånd. Det är kranen som man får köra försiktigt när man är nära.

Användarvisningsbild

Re: Hyprobärare

JohannesG  
#736669 Varför gjordes kranen kortare? De flesta brukar ju önska längre kran, oavsett längd.

Avatar Fallback

Re: Hyprobärare

Dennis1982  
#736674
JohannesG skrev:Varför gjordes kranen kortare? De flesta brukar ju önska längre kran, oavsett längd.

Den gamla stickan drogs sönder i leden. Hade säkert gått att laga av nån kunnig men jag kom över en ny som passade rakt på till bra pris så då fick det bli så.
Jag har ganska dålig terräng så 95% måste vinschas ändå. Så då tycker jag 6m räcker gott att plocka ris och lägga i stammar även om man tagit första stocken med motorsågen.

Avatar Fallback

Re: Hyprobärare

skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736686 Funkar den bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyprobärare

Dennis1982  
#736691 När den funkar tycker jag att den är riktigt bra. Men det har varit en del reparationer. Men det får man kanske räkna med på en äldre maskin.

Avatar Fallback

Re: Hyprobärare

skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736704 Ja det slits ju som allt annat. Vad är det för årsmodell och hur många timmar har den gått?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyprobärare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736715 Vill man gå ute måste de vara bättre o ha processorn på en bärare än en traktor, haken är väl att de inte finns nån varm hytt o fika i och att flytta mellan objekten måste de ändå till traktor o vagn.
Alternativet kan väl vara att göra som @kärrabol, montera radiostyrning på traktorn

Avatar Fallback

Re: Hyprobärare

Dennis1982  
#736716
skotartokig skrev:Ja det slits ju som allt annat. Vad är det för årsmodell och hur många timmar har den gått?

Tror det är en 97a med lite drygt 6500 h.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).