Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Arbro 350 med Arbromit

54 inlägg 8250 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736475 Kan bara upprepa tilt upp knapp , kapa trädet, tilt ner knapp, välj en längd och därefter ska den mata själv fram till vald längd.
Funkar inte detta?
För att lära känna egenheterna så kör i 1a gallring gran så du slipper brottas med fastkörningar i grov kvist när du lär dej

Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736538 Kan väl lägga till att arbromit är inte smidig när de kommer till att försöka handköra upparbetningen av ett träd.
De med Arbromat är betydligt smidigare att hantera.
En kompis blev så förbannad på sin arbromit att jag fick hjälpte honom att byta till Arbromat i stället.

Köpte min första Arbro-99 som då leverades med Arbromat som styrburk, den andra köptes -13 och den hade då arbromit istället tog endel tid att bli vän med för mej

Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

Johan B  
#736661 En film så kanske det är lättare att begripa, först stänger då stämmer diameter så fort såget går ut hoppar diametern upp 20mm och stannar där jag kan kvista och kapa men diameter står fortfarande kvar. När jag sedan tiltar upp hoppar diametern till rätt diametermått.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

Johan B  
#737480 Nu har jag fått alt att funka. Tack för din hjälp!

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737643 Trevligt att du blitt kompis med den, inte helt enkelt 👍

Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

Johan B  
#737662 Nja kompis var kanske att ta i men nu har jag kört ett par dagar med gått resultat😃

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

Karl-magnus  
#744957 Kanske inte rätt rum men ni som har arbro 350m vilken diameter på träd kan ni ta

Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744960 Beror om du ska ta den i ett kap eller om du vill krabba lite o skära från flera håll?
35cm tar den minst rakt av sen börjar de nog lite problememstiskt med rotben på gran så man behöver skära från baksidan med först

Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

Johan B  
#744965 Begränsningen är bäraren för min del också när man tar träd som har en diameter kring 40cm så får man kämpa för att få intill sig dom då kran och traktor inte vill stå still

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).