Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Arbro 350 med Arbromit

54 inlägg 8246 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734894 Är o röjer så tar lite tid emellan
Du har nån form av knappsatser till att styra funktionerna till Arbron .
Ta bild på de 😉
Har du köpt nåt färdigt eller monterat ihop själv?

Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734896 Här är ett exempel på de som Arders skördare använde när dom monterade på traktorer innan dom kursade.
Texterna stämmer inte med arbromit utan blev lite special på en Arbro som jag bytte styrburk till Arbromat åt en kompis

Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

Johan B  
#734898 Traktorn och kran är köpt för sig och aggregatet med dator är köpt begagnat av Bepart. Har kopplat själv ihop med en kompis men han har inte hundra koll heller då han har Nisula och annat styrsystem. Men det är svårt att få reda på hur det ska göras. Så jag vet inte vart jag ska vända mig, så detta du hjälper mig med är värt mycket.
Senast redigerad av Johan B mån 15 nov 2021, 09:27, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734900 Ska försöka hjälpa så långt ja kan!
Som du ser på mckc03 så står de endel om funktionerna på baksidan L2 tilt up, L5 tilt download.
Som jag ser bilden är de en klippt lila på L2?
Där måste du ha knapp ansluten, likadant på L5.
Sen om de är en egen knapp eller du kör på samma som du tiltar Arbron spelar nog ingen roll, men de bör nog ha en sparat kontakt om du kör on/off till elventilen för tilt.

Denna tilt up blir som en nollställning av Arbromiten, den vet att du börjar på ettnytt träd och visar maxdiameter när du öppnar upp aggregatet.
När du sen kapat o tryckt tilt ner startar aggregatet upp o matar fram vald längd o stannar därför kapning.
Välj ny eller samma längd sen så jobbar den vidare.
På tex timmer kan du välja min diameter på längderna och går den under kan den välja en annan längd som får vara klenare automatiskt.
Funkar bra i normalkvistigt men i grovkvistigt löv är de lätt att köra fast kvistknivarna

Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

Johan B  
#734942 Gick en slang när jag prova förut så får se om jag får ihop det imorgon så jag kan prova igen.
Tack så länge!

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734971 Ja slangarna vållade mej huvudbry när jag köpte min första Arbro -99.
Innan hade kranen bara vanliga Bsp gänga på slangarna, nu kom denna med Jic och krånglade till de om man ska ha på lager.
Hade väl endel gängade kopplingar på lager men har väl pressat i reserv o haft på lager senaste åren.
Naturligtvis finns de ett 3e gängsystem på traktorgrävaren för krångla till slanglagret 😢

Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

Johan B  
#734981 Jo nu har jag kört en stund och kopplar jag på så L2,L5 får spänning när jag tiltar så nollar den. Problemet är bara att fick rådet att när arbron konverterades från ls till rundpumpning sates en prioriteringsventil på traktorn som får ström och skickar ut olja när jag kör en funktion på arbron. När jag nu kopplar på ström på detta vis öppnar prioriteringsventilen och skickar ut olja till arbron vilket inte blir bra för de ventilerna på arbron är ju stängda...
Men har även kört med L2 och 5 bort kopplade och även då nollar den ibland men varför kan jag inte komma på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734983 Har du ingen överströmmare i eller efter prioriteringsventilen?
Du måste köra med L2 o L5 ingångarna på ett eller annat vis, annars fungerar de helt enkelt inte

Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734984 Hur är kran o Arbron inkopplade på traktorn?
Ihop å traktorns hydralik eller har nån egen pump o tank?

Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

Johan B  
#734986 Arbron går på traktorn och kran på kraftuttag. Nej ingen överströmmare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734988 Har inte undersökt riktigt men antar att tiltfunktionen elektriskt sett finns i mcc modulen om de nu hade funnits ventil för tilten i Arbron.
Jag har min serienippel från kranventilen och då maskerar jag fenomenet med att tilta Arbron samtidigt

Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

Johan B  
#735041 Vet du var man kan hitta var alla ut och ingångar är till på Mckc modulen? De som finns i instruktionen är ju inte alla med. Det är ju bara de som står med text på modulen.
Har en tanke att det är enklast att skaffa en ombyggnad till ventilen på arbron för rundpumpning istället.
Begriper inte hur jag ska lyckas annars....
Jag skickade ett personligt meddelande till dig, har det kommit fram?

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735052 Nej jag har inte fått nåt pm
Vad jag sett har nog alla Arbro ett konstanttrycksystem med en avlastningsventil för att lösa de.
På min första satt denna avlastningsventil ute i Arbron men den styrdes via 25 ledare istället för 7 ledaren som sitter i dessa med Arbromit

Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

HannuRöj  
#735076 Den tidiga som jag har har rundpumpning på ventil 5, mittläge. Det kanske skiljer inte annars än den nya version har stängt på mittläge. (Lik 4.1, 4.2 och 43 på scheman.)

Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735400 Hur går de?
En idé som jag gjort är att jag satt en diod mellan tilt up knappen och den för öppna aggregatet, då kan man välja om man bara vill öppna aggregatet eller man vill nollställa de för nytt träd samtidigt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).