SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimeks nya skotare – första filmen

26 inlägg 24409 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vimeks nya skotare – första filmen

Sedvall  
#743288 Min erfarenhet av Malwa är att de har snålat på godset på en del ställen, så ja, livslängden. Dock inte på strukturella delar utan snarare på partier som så småningom kommer bli knöliga och ställer till problem av den anledningen.

Användarvisningsbild

Re: Vimeks nya skotare – första filmen

Torbjörn Johnsen  
#744098 Vimek skriver nu i ett pressmeddelande att ett förserie-exemplar av den nya skotaren "Next Generation" är levererad till en av Vimeks kunder som man samarbetar med i lanseringen av den här maskinen:

Det råder full aktivitet i fabriken och rekryteringar har skett för att stärka upp organisationen inför ett händelserikt och spännande 2022. Den första leveransen av Vimek Next Generation förseriemaskin har redan gått ut till kund och driftsatts. Vimek bygger nu för fullt för att få ut maskiner runt om i landet till de kunder som vi samarbetar med på förseriemaskinserien.


Läs hela pressmeddelandet här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimeks nya skotare – första filmen

juifyju  
#744440 Inga prisuppgifter än? Någon som vet?

Användarvisningsbild

Re: Vimeks nya skotare – första filmen

Torbjörn Johnsen  
#744476 Jag har hört något i stil med ca 1,9 miljoner i grundutförande men drygt 2 med lite utrustning (typ kranspetsstyrning mm) men säkrast att kolla med tillverkaren eller ÅF.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimeks nya skotare – första filmen

AKKAMAAN  
#751728
Torbjörn Johnsen skrev:Vill ni läsa om skillnaden mellan olika midjor och styrningar så finns en utmärkt tråd på Skogsforum där AKKAMAN beskriver det hela pedagogiskt:
Pendelaxel, vridmidja eller pendelarmar?

Tack Torbjörn för ytterligare ett väldigt proffsigt reportage. Synd att såna här skotare flyger under min radar då den inte hamnar under rubriken Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner) som jag följer med förstoringsglas. Den här nya Vimek skotaren platsar definitivt att bli jämförd med andra "konventionella" skotare. Undrar vilket kranstyrningssystem de använt?
Cranab har ju sedan flera år tillverkat kranar med positionsgivare som nu kommer väl till hands. Antar att det är dessa Komatsu också använder
Tack för att du påminde om min tråd angående olika ram-, midje- och axel-konstruktioner
Tycker själv min kommentar i en annan av din trådar är mera komplett
AKKAMAAN - Olika typer av midjor på skotare - egenskaper

Användarvisningsbild

Re: Vimeks nya skotare – första filmen

svampbob  
#751746 Jag tror att det är ett nyutvecklat system för kranspetsstyrning. Jag fick åtminstone den uppfattningen när jag var där och provade kranspetsstyrningen. Det var då med en utvecklare som höll på och modifierade programvaran.

Användarvisningsbild

Re: Vimeks nya skotare – första filmen

HannuRöj  
#758895 😀 Dags att lyfta upp trådet. Någon som varit i Skogsmaskindagarna och tagit bider av nyhetet?

Användarvisningsbild

Re: Vimeks nya skotare – första filmen

Torbjörn Johnsen  
#829944 Här finns en video om Vimek 870 levererad i Halmstad. Ägaren Jörgen Jonsson berättar:

https://youtu.be/dU12wuu6GEc?si=aNDQQ7yc8RB0LnsR

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimeks nya skotare – första filmen

väghultarn  
#830366 Mej veteligen så bor Jörgen nära Jämshög som ligger i Blekinge län, och maskinen är levererad av Carl Nilssons i Älmhult.

Avatar Fallback

Re: Vimeks nya skotare – första filmen

maltex  
#830372 Dom kanske blandade ihop Jörgen och Jörgen.

Användarvisningsbild

Re: Vimeks nya skotare – första filmen

svampbob  
#830374 Jag börjar känna ett sug efter en 8-hjuling trots att min senaste 610 går bäst av de tre jag har haft.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).