Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa griplastarvagn eller ej?

56 inlägg 14152 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

toker72  
#733738 Körde tidigare med traktor och 7 tons vagn vilket funkade bra vid lite större avverkning men sämre vid mindre jobb Hur gör du då tar du ner allt eller hugger du vägar så du kommer fram med ekipaget om du hugger enstaka barkborre träd ? kör numera med atv och vagn vilket funkar mycket bättre till plockhuggning men vore naturligtvis sämre vid större avverkning men såna gör jag inte så funkar hyffsat men lite mera markfrigång vore trevligt så en liten Branson traktor framför vagnen hade jag nog haft om skogen låg närmare bostaden för går lite väl sakta på väg transport.

Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Stejo  
#733741 Tar mig fram utan att hugga vägar även om det är trångt ibland. I de flesta fall handlar det om områden med 10-20 träd ofta gammalskog. Timret med rotstockar på upp till 50-60 är 4.90 och det klenare 4.20. Typiskt för barkborreangrepp är ju att det gränsar till områden som är åtgärdade vilket underlättar. men fyrhjulsdrift är obligatorisk. Hugger manuellt och lunnar med en mindre traktor.

Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

jannee  
#733742 Hade förut en Boxer med en Moheda skogsvagn (vajerkran, numer en Valmet och en större vagn (med grip).
Visst tar den något större plats å andra sidan tar jag mig fram där jag tidigare gick bet.
"Tror" att man har lite för tätt i skogen om man inte kan hitta vägmöjligheter med något större ekipage.
Många gånger är man dumsnål, lite glesare mår skogen bra väl av.
Jag har även ett vajerspel till griplastaren vilket gör att jag inte alltid måste komma i direkt närkontakt med det avverkade virket.

Användarvisningsbild

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

toker72  
#733745 Jag har svårt att hitta vägar där fyrhjulingen kommer fram får oftast köra med vinschen får att få fram virket men tycker inte jag har för tätt i skogen men har ju en hel del sten så bara för att träden står tillräckligt glest betyder inte att man kommer fram där men är stor skillnad där jag kommer fram nu och hur stort utrymme Valmet 305 ville ha men å andra sidan fick man med 3 gånger så mycket på den men det är ett mindre problem för en hobby skogsbrukare som mig. Virespel är ett måste omöjligt att hugga så man når virket har många ställen det inte går att köra med vanliga maskiner utan det ska vara riktiga skotare skördare dom kör utan problem på de flesta ställena.

Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Stejo  
#733749 Skördare är oftast OK men skotarna förvandlar marken till träskmark med djupa leriga ibland meterdjupa diken

Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Bosda  
#734637
Stejo skrev:Skördare är oftast OK men skotarna förvandlar marken till träskmark med djupa leriga ibland meterdjupa diken

👍
Det är en av de främsta anledningarna till att jag vill använda ett annat fordon.
Hade en skotare inne i skogen för ett par år sedan. Inte blev det vackert, men viss glädje skapar det 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

jannee  
#734642 Ni ska inte klaga eller gnälla, ni har åtminstone obegränsad tillgång på vatten.
På min mark kan de köra med vad f'n som helst, blir minsann inga spår.
Skulle skotarföraren hitta något blötare parti (visserligen ovanligt) brukar de risa.

Användarvisningsbild

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

toker72  
#734645
Bosda skrev:
Stejo skrev:Skördare är oftast OK men skotarna förvandlar marken till träskmark med djupa leriga ibland meterdjupa diken

👍
Det är en av de främsta anledningarna till att jag vill använda ett annat fordon.
Hade en skotare inne i skogen för ett par år sedan. Inte blev det vackert, men viss glädje skapar det 😉

Vilket fordon kör du ut virke med i den där terrängen utan att göra skada ?

Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Bosda  
#761462 Hej igen!

Som trådskapare så är det kanske trevligt med en "slutrapport".

I januari köpte jag en begagnad Avestavagn MS48 årsmodell 2020. Montering gick bra förutom att Avestas fjäderlåsning bak inte passade. Det löste sig genom att bytta ut fjädrarna mot ett par rör i samma mått, något som fungerat bra.

Totalt har jag kört ut 44 kubik timmer och 31 kubik massaved. De största stockarna har varit ca 50 cm, dessa har jag fått ta i kortaste längder. De få stockar som jag haft problem att lyfta upp har berott på att gripen inte räcker till att greppa stocken.

Totalt sett har allt gått bra och jag är nöjd med mitt ekipage. Måste passa på att lyfta fram vinschen (och brytblock) som sparat massor av tid. Mycket smidigt att dra stockarna till vagnen i stället för att försöka köra fram till alla stockar.

Det jag ska ägna sommaren åt är att bättra på min skogsväg som jag kört upp med tiden. Där behövs lite sten för att jämna till och fylla ut. Sen ska jag lägga i rör i ett par bäckar och göra väg över. Därför kan det bli aktuellt att skaffa ett flak och en skopa till vagnen.

Detta är kanske inte det mest ekonomiska sättet att bedriva skogsbruk men jag får jobbet gjort, jag får motion och jag har mycket roligt. Intäkterna räcker till utgifterna och lite till 😀.
Jag kommer att fortsätta nästa vinter igen och räknar med att ta ut ungefär lika mycket (eller mer).


PS Om någon har flak och skopa till en MS48 som ni vill bli av med får ni gärna skicka ett PM 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Amatörhuggare 62  
#761473 Har du kollat blocket.
Tror ja såg, ett flak häromkvällen.
Men när man, surfar runt.
Så lägger man inte, allt på minnet. Vilken firma d va.

Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Bosda  
#761484 Tack för svar. Jag har sett två flak på Blocket. Tyvärr ingick båda i paket med vagn.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).