sön 17 okt 2021, 21:33#732194
På frågan om slutavverkning, svarar jag lej ut! Räcker med någon förkylning och lite otur med vädret så hinner du inte (därav nästan krav på hytt med värme), samt att skördaren är så mycket bättre på att få ut rätt längder. Iaf jämfört mot en nybörjare som kör med såg.
Så låt avvverkningen finansiera ditt inköp.
Vid minsta kuperad terräng, så bör vagnen ha drivningen (såvida du inte kör på grusväg).
Alternativt kan du som jag använda en lunningsvagn för att dra fram stockarna till bättre terräng och ha en enklare vagn där. Men då snackar vi småskaligt och mest för att ta fram ämne för årets ved. Jag har skogen jämte tomten, så jag lunnar hem allt typ. Har byggt om en lunningsvagn från kranman.
Fördelen med utrustning till ATV från välkända tillverkare är som det sagts tidigare, ett riktigt bra andrahandsvärde.
Förutom ev. drift, så är nästan vagnsstyrning ett måste, vid backning in i skogen eller bara finlirskörning. Jag tycker det är synd att Kranmans 1750-vagn inte har elhydraulisk styrningen, men det kanske går att snacka till sig mot en merkostnad..

Får avsluta med ett tips för hur man hanterar det tunga aggregatet till en huggarvagn. Placera ett rullbord jämte, där du parkerar ATV, så kan du bara rulla av och på aggreget vid behov. Så slipper du lyfta aset o riskera att förstöra ryggen.
Lycka till i skogen!
//Henke månskensskogsbonde